۱۳۹۱ آبان ۱۶, سه‌شنبه

ایران توقیف دارایی‎هایش در کانادا را خلاف مقررات بین‎المللی خواند






                                                                                                                                                                     
ایران توقیف دارایی هایش در کانادا را خلاف عهدنامه روابط دیپلماتیک و مغایر با منشور ملل متحد توصیف کرد. رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت که "مصونیت دولت و اموال آن به عنوان اصل تثبیت شده و دیرپای حقوق بین الملل" است و "خدشه دار شدن این، به معنای فرو ریختن نظام بین المللی مبتنی بر برابری حاکمیت ها خواهد بود."

بر اساس عهدنامه روابط دیپلماتیک و روابط کنسولی، اموال و دارایی ها کشورها و همچنین دیپلمات ها از هرگونه تعرضی حتی در زمان جنگ مصون هستند.
به‌تازگی دادگاهی در کانادا، اموال ایران، از جمله سفارت جمهوری اسلامی و مرکز فرهنگی سابق این کشور در شهر تورنتو را مسدود کرده است.
این حکم در پی صدور حکم دادگاهی در آمریکا، صادر شده که ایران را به پرداخت ۱۳ میلیون دلار غرامت به یک خانواده آمریکایی محکوم کرده است.
فرزند این خانواده به گفته بازماندگان، یک دهه پیش قربانی حمله ای تروریستی در بیت‌المقدس شده است. دادگاه در آمریکا حرکت مقاومت اسلامی (حماس) را مسئول این حمله شناخته و گفته است که ایران در آن زمان حامی اصلی حماس بوده که یک سازمان سیاسی و نظامی فلسطینی است.
توقیف دارایی های ایران در کانادا، حدود دو ماه پس از تعطیلی سفارت ایران و تعلیق روابط سیاسی دو کشور از سوی کانادا انجام می شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، اقدام دولت کانادا در توقیف اموال ایران را دارای "انگیزه های سیاسی" دانسته و گفته است: "اینکه بلافاصله پس از تعلیق روابط سیاسی و بستن سفارت ایران در کانادا، دادگاه های کانادا بر روی اموال ملت ایران دست می گذارند، به خوبی انگیزه های دولت کانادا را روشن می کند."
وزارت امور خارجه کانادا اعلام کرده که ایران را در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار می دهد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر