۱۳۹۱ آبان ۲۵, پنجشنبه

» توهین و فحش آزاد؛ انتقاد از فحاشی ممنوع/ توقیف یک هفته نامه به خاطر انتقاد از توهین 50 هزار تومانی

پنجشنبه, ۲۵ آبان, ۱۳۹۱
چکیده : دو مداح متهم به تهدید و توهین که گزارش ها و اسناد جرم آنها حتی در اینترنت هم منتشر شده و در اختیار عموم قرار گرفته بود، در هفته ای که گذشت از سوی دادگاه تبرئه و یا به حکمی بسیار سبک محکوم شدند. حال آنکه دو سال قبل نشریه اصلاح طلبی که از فحاشی این دو مداح انتقاد کرده بود، احتمالا به خاطر نام بردن از موسوی و کروبی و خاتمی؛ لغو امتیاز شده بود!

دو مداح متهم به تهدید و توهین که گزارش ها و اسناد جرم آنها حتی در اینترنت هم منتشر شده و در اختیار عموم قرار گرفته بود، در هفته ای که گذشت از سوی دادگاه تبرئه و یا به حکمی بسیار سبک محکوم شدند. حال آنکه دو سال قبل نشریه اصلاح طلبی که از فحاشی این دو مداح انتقاد کرده بود، احتمالا به خاطر نام بردن از موسوی و کروبی و خاتمی؛ لغو امتیاز شده بود!
به گزارش کلمه، بالاخره پس از گذشت دو سال؛ شکایت جنجالی اسفندیار رحیم مشایی از دو مداح معروف بیت رهبری یعنی حاج منصور ارضی و حاج سعید حدادیان به اتهام توهین به مسوولان و تهدید به قتل با رای دادگاه مختومه شد و منصور ارضی تبرئه و حدادیان نیز محکوم به پرداخت ۵۰ هزار تومان جریمه نقدی شد.
این در حالی است که دو سال پیش هفته نامه بهار زنجان به صاحب امتیازی و مدیرمسؤولی رحمت الله بیگدلی فعال اصلاح طلب و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، به دلیل چاپ مطلبی در نقد فحاشی های منصور ارضی و سعید حدادیان به محمود احمدی نژاد و اسفندیار رحیم مشایی از سوی هیأت نظارت بر مطبوعات به اتهام انتشار مطلب خلاف عفت عمومی لغو امتیاز شده بود!
بدین ترتیب در حالی که بر اساس قانون اساسی، آزادی بیان و انتقاد باید برای همه باشد و همه باید بتوانند بدون توجه به جایگاه سیاسی و یا وابستگی حزبی و گروهی آزادانه سخن بگویند و بنویسند و هیچ روزنامه نگار و کاریکاتوریستی از هر طیفی نباید به دلیل نوشته و مطلبش نباید مورد محاکمه و مواخذه قرار گیرد، این رفتارهای دوگانه از سوی قوه قضاییه واقعا جای سوال دارد.
شاید از همین رو باشد که احکام دادگاه در خصوص این دو مداح معروف، واکنش های تندی را در فضای مجازی و حتی میان فعالان اصولگرا و حامیان حاکمیت فعلی در پی داشت و بعضا منجر به طعنه هایی از سوی هر دو طیف منتقد و حامی دولت به نظام قضایی کشور شد.
تبرئه منصور ارضی از اتهام تحریک به قتل مشایی در حالی است که بسیاری از منتقدین حاکمیت کنونی به دلیل انتقادهای دلسوزانه و کارشناسی شده در زندان به سر می برند و احکام طولانی گرفته اند و روزنامه های منتقد و مستقل فقط به خاطر انتشار یک کاریکاتور و یا یک مقاله تعطیل می شوند.
اما در حالی که متهمان توهین به احمدی نژاد باید شلاق بخورند، دو مداح معروف که یکی تهدید به قتل یک چهره سیاسی کرده و دیگری با الفاظ رکیک و زشت از او یاد کرده، تبرئه می شوند یا نهایتا باید ۵۰ هزار تومان جریمه نقدی پرداخت کنند.
این رفتار دوگانه را رحمت الله بیگدلی مدیرمسئول هفته نامه بهار زنجان در صفحه فیس بوک خود اینگونه توصیف کرده است: ” عدالت به سبک مدعیان عدالت؛ فحاش مجرم تبرئه و نشریه منتقد فحاشی لغو امتیاز می شود!”
به گفته وی، هفته نامه بهار زنجان در گزارشی انتقادی تحت عنوان «فحاشی مداحان سابقا حامی احمدی نژاد» نوشته بود:”کسانی که زمانی در حمایت از احمدی نژاد به هاشمی رفسنجانی، کروبی، موسوی و خاتمی فحاشی می‌کردند، امروز با کم ترین اختلافی همان فحش‌ها را متوجه احمدی‌نژاد و مشایی کرده اند.»!
این دو مداح که در اویل روی کار آمدن احمدی نژاد، در سال ۸۴ از حامیان سرسخت او بودند، در چندسال گذشته به خصوص پس از خانه نشینی ۱۱روزه او در مجالس مداحی خود، انتقادات صریحی از رئیس دولت و رئیس دفترش به عمل آوردند، به گونه ای که موجب شکایت وی از این دو مداح شد.
سعید حدادیان پیش از این در واکنش به خبر درخواست وکیل اسفندیار رحیم‌مشایی از دادستان تهران برای تعقیب قضایی حاج‌منصور ارضی گفته بود “المنصور مالمنصور و ما ادریک مالمنصور؟ منصور، منصور است به نصرت الهی؛ به همین دلیل تن جریان انحرافی از طنز سیاسی او چنان می‌لرزد که آن را با دستور عملیاتی برابر می‌داند، وای به روزی که حاج‌منصور حماسه‌سرایی کند.”
اما بعد از شکایت نخست دولت از منصور ارضی، سعید حدادیان برای آنکه کم‌‌تحملی دولت احمدی‌نژاد در مواجهه با مداحان را نشان دهد با ذکر خاطره‌ای گفته بود “به آقای هاشمی پیغام دادند که حاج‌منصور ارضی علیه شما مطالبی را بیان کرده است و آقای هاشمی گفت: دیگر چه خبر؟”
اکنون پس از دو سال، نهایتا دادگاه این دو مداح معروف برگزار شده اما از آنجا که کفه های ترازوی عدالت مدتهاست که مساوی نیست، ظاهرا ارضی و حدادیان نیز چون دیگر دوستانشان با خیال راحت از خانه عدالت بیرون آمدند؛ هرچند امتیاز نشریه منتقد بی ادبی آنها، دو سال قبل لغو شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر