۱۳۹۱ آبان ۱۴, یکشنبه

مفاسد مالی جدید در دولت؛ این بار در وزارت ارشاد





کلمه – گروه اقتصادی:‌ رکوردزنی در اختلاس و سوء استفاده های مالی، در دولتی که محمود احمدی نژاد آن را پاک ترین دولت تاریخ می داند و رهبری پاکدستی را از ویژگی های آن بر می شمرد، هم چنان ادامه دارد.
به گزارش کلمه، ظاهرا نام وزارت فرهنگ و ارشاد دولت احمدی نژاد هم از اختلاس ها و سوء استفاده های مالی مبرا نمانده و گزارش ها خبر از بازداشت تعدادی از مدیران میانی و مشاور معاونت سینمایی این وزارتخانه به اتهام تخلفات مالی می دهند تا بدین ترتیب کلکسیون مدیران و وزرا و معاونین و مشاورین دولت عدالت محور که در مفاسد مالی دست دارند و به اختلاس و رشوه گیری و … دست زده اند، کامل تر شود.
در گزارش های تاکنون منتشر شده، به جزییات و میزان این تخلفات مالی اشاره ای نشده است؛ اما اشاره شده که مدیران بازداشت شده در بخش مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد فعالیت می‌کرده‌اند.
هم چنین از معاونت های سینمایی و فرهنگی نیز خبرهای مشابه از سوء استفاده های مالی می رسد که منجر به بازداشت تعدادی از کارکنان این دو بخش توسط نهادهای امنیتی شده که به گزارش فاطر نیوز مشاور معاونت سینمایی وزیر ارشاد و سازمان سینمایی نیز یکی از این افراد است که به اتهام فساد مالی و تحصیل مال نامشروع بازداشت شده است.
کشف ۲۱۸ اختلاس در سال ۹۰
پس از هفت سال تصدی دولت پاکدست عدالت محور، چندی پیش خبرگزاری مهر به نقل از پلیس آگاهی گزارش داد که تنها در سال ۱۳۹۰ تعداد اختلاس های کشف شده در بانک ها و ادارات دولتی به ۲۱۸ مورد رسیده است.
براساس اطلاعات ثبت شده در طول سال گذشته ۶۲ پرونده اختلاس مربوط به ادارات دولتی بوده است، و به گفته ماموران پلیس آگاهی ۱۵۶ مورد از اختلاس ها نیز در بانک های کشور کشف شده و برای آن پرونده تشکیل داده اند. بدین ترتیب بانک ها به علت تخلفات کارکنانشان همچنان در صدر مراکز مستعد برای اختلاس قرار دارند.
در این میان براساس گزارش های اعلام شده ۸۱ درصد اختلاس ها به صورت انفرادی و ۱۹ درصد نیز به صورت گروهی انجام شده است. مبلغ اختلاس پرونده ها در سال گذشته ۹٫۸۸۸۴٫۷۹۴ میلیون ریال بود که بیش از ۸۵۶٫۱۱٫۲۴۴ میلیون ریال آن کشف شده است. که نسبت به سال ۸۹، ۱۰ درصد رشد نشان می دهد.
براساس فراوانی تعداد پرونده ها استان هرمزگان با ۱۴ پرونده بیشترین و پس از ان استانهای البرز و گیلان با ۱۳ پرونده بیشترین نرخ وقوع اختلاس و استان های سمنان و خراسان جنوبی با یک پرونده کمترین فراوانی ارتکاب جرم را دارند.
روش های اختلاس از بانک ها و ادارات
برداشت غیرقانونی از حساب مشتریان با استفاده از جعل امضا، مدارک و اسناد مهمترین روش اختلاس در بانک ها و ادارات اعلام شده است. ضمن اینکه برداشت از حساب های بانکی همانند بازخزانه، وصول کلی، بستانکاران، راکد و واسطه به همراه واریز نکردن وجوه نقدی و چک های دریافتی از مشتریان حساب های پس انداز و جاری از دیگر روش های اختلاس در سیستم بانکی است. این در حالی است که برداشت وجه به نفع خود توسط مسئول فروش اداره یا سازمان پس از فروش مهمترین روش اختلاس در ادارات است.
سرلیست های دولتی
به این موارد باید نام ها و عناوین زیاد دیگری را اضافه کرد که تنها اشاره به محمدرضا رحیمی و کامران دانشجو به عنوان سر لیست های دولت کفایت می کند تا نشان دهد خانه پاکدستی این دولت از پای بست ویران است و تخلفات مالی در سطح میانی تنها نمونه کوچکی از آنها به شمار می رود. اگر چه نزدیکان احمدی نژاد طبق آنچه او هشدار داده، خط قرمز هستند و تا کنون از حاشیه امن حکومتی برخوردار بوده اند.
اختلاس تاریخی ۳ هزار میلیاردی، اختلاس ۱۵ میلیارد تومانی در سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران، اختلاس بانکی هرمزگان، رانت ۴۵۰ میلیارد تومانی در مناطق آزاد، اختلاس ۲۱ میلیاردی وزارت کشور و …  از موارد معدود افشاء شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر