۱۳۹۱ آبان ۲۵, پنجشنبه

» تاکید اوباما بر حل‌وفصل قریب‌الوقوع مساله هسته‌ای ایران: معطل احتیاط‌ها یا پروتکل‌های دیپلماتیک نمی‌شویم

پنجشنبه, ۲۵ آبان, ۱۳۹۱
چکیده : باراک اوباما در اولین سخنرانی پس از پیروزی مجدد در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفته است که به زودی اقدامات دیپلماتیک جدیدی را برای پایان دادن مناقشه هسته ای ایران آغاز خواهد کرد. او تصریح کرده که در ماه‌های آینده تلاش‌های جدیدی برای کشاندن ایران پای میز مذاکره آغاز خواهد کرد.

کلمه – گروه بین الملل: باراک اوباما در اولین سخنرانی پس از پیروزی مجدد در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفته است که به زودی اقدامات دیپلماتیک جدیدی را برای پایان دادن مناقشه هسته ای ایران آغاز خواهد کرد.
به گزارش کلمه، در حالی که نزدیکان رهبری نیز از این سو به شدت در تلاش اند تا پالس های مثبتی درباره مذاکره ایران با آمریکا ارسال کنند، اوباما هم به صراحت اعلام کرد که همچنان برای حل بحران هسته‌ای ایران به دیپلماسی چشم دوخته است.
گزارش های پیشین کلمه درباره موضوع مذاکره با آمریکا را در لینک های زیر بخوانید:
به گزارش رویترز٬ اوباما گفت که در ماه‌های آینده تلاش‌های جدیدی برای کشاندن ایران پای میز مذاکره آغاز خواهد کرد. او تاکید کرد: «ما به ایران اجازه نخواهیم داد که به تسلیحات هسته‌ای دست پیدا کند٬ اما فکر می‌کنم همچنان روزنه‌ای برای حل‌وفصل دیپلماتیک این مساله باقی‌ مانده است.»
اوباما در این سخنرانی همچنین گفت که تحریم‌های گسترده و شدید به اقتصاد ایران آسیب‌های جدی وارد کرده و همین موضوع ممکن است ایرانی‌ها را در مسیری قرار دهد که بخواهند هم به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای دست پیدا کنند و هم به جهان اطمینان دهند که در صدد تولید و توسعه تسلیحات هسته‌ای نیستند. او گفت نمی‌تواند اطمینان دهد که ایران در این مسیر گام برخواهد داشت٬ اما تاکید کرد: «ترجیح ما این است که ایران در این مسیر قدم بگذارد.»
این در حالی است که رویترز به نقل از منابع ناشناس گزارش داده که قرار است دیپلمات‌ها و مقامات ۱+۵ هفته آینده در بروکسل با یکدیگر ملاقات و استراتژی جدیدی را برای دور جدید مذاکرات با ایران تدوین کنند. آخرین دور مذاکرات با ایران در ماه ژوئن امسال در مسکو انجام شد که بدون دست‌یابی به نتیجه‌ای مشخص پایان یافت.
اگر چه اوباما بار دیگر گزارش‌هایی که درباره گفت‌وگوهای پنهان مقامات ایران و آمریکا منتشر شده بود را تکذیب کرد و گفت چنین مذاکراتی میان تهران و واشنگتن در جریان نبوده و نیست، اما در عین حال تصریح کرد: «به نظرم این صادقانه است که بگوییم ما خواهان حل این مسأله هستیم و در صورتی که ایران نیز درباره حل این موضوع جدی باشد، احتیاط‌ها یا پروتکل‌های دیپلماتیک ما را محدود نخواهد کرد.»
روزنامه دیلی استار هم در گزارشی نوشت این سخنان اوباما در حالی بیان شد که درست قبل از انتخابات آمریکا حدس و گمان های بسیاری در مورد مذاکره مستقیم ایران و آمریکا منتشر شد صداهایی که در میان سروصدای انتخاب دوباره اوباما به ریاست جمهوری گم شد.
دیلی استار نوشته است که ایران چندین بار گفته است که تحریم های بین المللی تاثیری بر برنامه هسته اش نخواهد داشت و گفتگو با واشنگتن را انکار کرده است اما اشاره کرده است که چنین گفتگو هایی یک شبه ممکن نیست.
یک روز پس از سخنان اوباما، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه اظهارات جدید اوباما درباره ایران قابل توجه است، گفت: اگر این اظهارات لفاظی سیاسی نباشد، رویکرد واقع گرایانه واشنگتن را در دور جدید ریاست جمهوری اوباما نشان می‌دهد.
علاالدین بروجردی در گفت‌وگو با خانه ملت گفته است که ایران کشوری مسلط بر دانش هسته‌ای است و مصرانه در چارچوب اهداف صلح‌آمیز حرکت کرده و مخالف جدی هرگونه گرایش به سمت بمب هسته‌ای است.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن قابل توجه خواندن سخنان اوباما گفت: به رسمیت شناختن حق ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای از سوی آمریکا می‌تواند نقطه آغازین مهمی برای حل و فصل معضل چندین ساله هسته ای باشد و باید به تبع آن، در مذاکرات آتی گروه ۱+۵، گام جدی در زمینه لغو تحریم ها برداشته شود.
سایت خبری جهان نیوز نیز در گزارشی با تیتر «اوباما: ایران‌جدی باشد، مسئله قابل‌حل است» نوشت که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با اذعان به حق ایران برای برخورداری از فن آوری صلح آمیز هسته ای افزود : اگر ایران برای مذاکرات جدی باشد، مساله قابل حل است.
چند روز پیش، یک دیپلمات ارشد روس گفته بود دولت روسیه علاقه‌مند است ایران و آمریکا بر سر پرونده اتمی به طور مستقیم با یکدیگر گفت‌و‌گو کنند. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، در مصاحبه با روزنامه «فایننشال تایمز» گفته بود: «مسکو مایل است شاهد ورود تهران و واشنگتن به مذاکرات دوجانبه باشد تا از این طریق، جلوی حمله اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران گرفته شود.»
معاون وزیر خارجه روسیه با این حال تاکید کرده که رابطه دوجانبه احتمالی میان ایران و آمریکا نباید بر مذاکرات با گروه پنج به علاوه یک تاثیر بگذارد.
فایننشال تایمز همچنین از قول یک دیپلمات بریتانیایی نوشته بود: «در حال حاضر مذاکره میان ایران و آمریکا به امری ضروری تبدیل شده است زیرا آمریکا باید به ایران نشان دهد که هرچند در پی محدود کردن برنامه هسته‌ای این کشور است اما هدفی برای تغییر نظام سیاسی ایران ندارد.» این روزنامه بریتانیایی بدون آنکه نامی از این دیپلمات ببرد از قول او تاکید کرده که هرچند مذاکرات در قالب گروه ۱+۵ در جریان است اما نیاز مبرمی به مذاکره مستقیم ایران و آمریکا احساس می‌شود تا آمریکایی‌ها به ایران تضمین‌های لازم را بدهند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر