۱۳۹۱ آبان ۱۹, جمعه

علوی تبار: انتخاب دوباره اوباما، فرصتی برای گفت‌و‌گو و صلح در خاورمیانه

چکیده :باراک اوباما در مقایسه با رقیب جمهوری خواه خود میت رامنی می‌تواند فرصتی برای گفت‌و‌گو و صلح در خاورمیانه باشد. مهم‌ترین پیامد انتخابات اخیر آمریکا این است که اوباما با کاهش هزینه‌های نظامی به مسائل داخلی آمریکا می‌پردازد در حالیکه رامنی خلاف این مساله را دنبال می‌کرد. ...

یک فعال سیاسی اصلاح طلب معتقد است، اوباما در مقایسه با رقیب جمهوری خواه خود میت رامنی می‌تواند فرصتی برای گفت‌و‌گوی بهتر با کشور‌های خاورمیانه محسوب شود.
علیرضا علوی تبار در گفت‌و‌گو با ایلنا، با اشاره به انتخابات آمریکا و پیروزی باراک اوباما نامزد دموکرات در این انتخابات تصریح کرد: میت رامنی و جریان راست آمریکا به ویژه معاون اول رامنی بطور کلی از چهره سیاسی خوبی برخوردار نیستند به گونه‌ای که معتقدم رامنی و حزب موسوم به تی پارتی آمریکا مدلی از رهبران تندروی برخی کشورها هستند.
وی با تاکید بر اینکه رامنی و حزب راست آمریکا دارای تفکرات خشن و خطرناکی نسبت به ایران و خاورمیانه هستند، یادآور شد: در مقابل معتقدم باراک اوباما در مقایسه با رقیب جمهوری خواه خود میت رامنی می‌تواند فرصتی برای گفت‌و‌گو و صلح در خاورمیانه باشد.
علوی تبار با اشاره به اینکه تلاش اوباما برای اجرای بیمه‌های تامین اجتماعی در آمریکا قابل قبول است، تاکید کرد: انتخاب ریگان در سی و اندی سال پیش نه تنها به بهبود اوضاع آمریکا در قبال کشورهای دیگر کمک نکرد بلکه شرایط کشور آمریکا را نیز با چالش مواجه کرد که در این انتخابات مردم آمریکا این اشتباه را نکردند.
وی با تاکید بر اینکه اوباما فرصت خوبی برای ایجاد صلح در خاورمیانه محسوب می‌شود، گفت: رابطه دور و نه چندان قوی اوباما با جناح تندرو اسرائیل می‌تواند به فلسطین در قطع شهرک سازی‌های اسرائیل کمک کند.
علوی تبار افزود: البته نباید فراموش کرد از بسیاری لحاظ نه تنها جناح جمهوری خواه بلکه جناح دموکرات آمریکا نیز از روحیه خشنی برخوردار هستند به گونه‌ای که داشتن هواپیماهای بدون سرنشین به طور کلی خلاف حقوق بشر است در حالیکه حتی جناح دموکرات آمریکا نیز از چنین چیزی حمایت می‌کنند بنابراین من معتقدم جناح دموکرات در مقابل رقیب خود از تعامل بیشتری برای گفت‌و‌گو برخوردار است در غیر اینصورت این دو حزب نیز تفاوت اساسی با یکدیگر ندارند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: مهم‌ترین پیامد انتخابات اخیر آمریکا این است که اوباما با کاهش هزینه‌های نظامی به مسائل داخلی آمریکا می‌پردازد در حالیکه رامنی خلاف این مساله را دنبال می‌کرد بنابراین من معتقدم با توجه به تاکید اوباما بر سیاست داخلی هم اکنون زمان گفت و گوی مناسب بر سر مسائل مناقشه بر انگیز خاورمیانه است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر