۱۳۹۱ آذر ۱, چهارشنبه

واژگونی یک اتوبوس راهیان نور دیگر/ دانش آموزان سیستانی در مسیر گچساران مصدوم شدن 14 دانش آموز و وخامت حال دو تن


کلمه- گروه اجتماعی: جاده راهیان نور هم چنان از دانش آموزان زخمی و قربانی می گیرد؛ بعد از جان باختن و زخمی شدن دانش آموزان بروجنی و شاهرودی در حوادث تلخ دو ماه گذشته، امروز نیز اتوبوس راهیان نور دانش آموزان سیستانی در محور شیراز به گچساران واژگون شد. بر اثر این حادثه ۱۴ نفر زخمی شدند که حال دو مصدوم وخیم گزارش می شود.
به گزارش کلمه، با گذشت کمتر از سه هفته از حادثه اخیر راهیان نور که در کمربندی شاهرود، دو تن جان باختند و ۱۵ دانش آموز روانه بیمارستان شدند، امروز نیز ۱۴ دانش آموز سیستان و بلوچستانی دیگر مسافر اتوبوس راهیان نوری بودند که در محور شیراز به گچساران واژگون شد.
به گفته محمدرضا قنبری مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد این واژگونی منجر به مصدوم‌شدن ۱۴ مسافر اتوبوس شده است.
ایسنا به نقل از او از واژگونی یک دستگاه اتوبوس در منطقه «خان‌احمد» گچساران در محور نورآباد- گچساران خبر داد و وی با بیان اینکه این اتوبوس با ۴۰ دانش‌آموز دختر در قالب کاروان راهیان‌نور از استان سیستان و بلوچستان به مقصد مناطق عملیاتی در حرکت بود، اظهار کرد: این تصادف در ساعت ۱۳:۲۷ روز چهارشنبه در یک پیچ در منطقه خان احمد گچساران رخ داد.
مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: از ۱۴ مصدوم این حادثه یک تن راننده اتوبوس، سرپرست کاروان و ۱۲ تن دیگر دانش‌آموزان بودند که دو مصدوم سرپایی درمان و مرخص شدند و حال دو مصدوم دیگر نیز وخیم است.
با این وجود خبرگزاری مهر به نقل از محمد شفیعی فرماندار گچساران با اعلام این گزارش که حال عمومی همه مجروحین مساعد است، عنوان کرد: ۱۲ نفر از مجروحین این حادثه دانش آموز و دو نفر هم سرپرست و راننده اتوبوس هستند که صدمه جزئی دیده اند.
مهر هم چنین نوشت: هیچ گزارشی مبنی بر کشته شدن سرنشینان این اتوبوس اعلام نشده و به نقل از رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد عدم توانایی راننده در کنترل اتوبوس به دلیل تخطی از سرعت مطمئنه را علت واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان سیسستانی عنوان کرد.
اواخر مهر ماه خبر تصادف اتوبوس راهیان نور و کشته شدن ۲۶ دانش آموز بر اثر بی مبالاتی و عدم رعایت نکات ایمنی سفر بازتاب وسیعی در میان محافل خبری و سیاسی کشور داشت.با این وجود هیچ یک از مسوولان به حوادث اخیر در جاده ای که  به گرفتن جان دانش آموزان استان های مختلف کشور ختم شده، پاسخ روشنی نداده و به آسانی از کنار آن گذشتند و این حوادث هم چنان ادامه دارد.
این در حالی است که انتقادات به نحوه اعزام دانش آموزان به مناطق بازمانده از هشت سال دفاع مقدس و اجباری بودن این اردوها مقامات بسیج و آموزش و پرورش را تا امروز وادار به اظهارنظرهای متناقض کرده که هر کدام نهاد دیگر را متهم می کند و در این میان افتخار به آماری است که به این مناطق اعزام می شود اما از قربانیان آن هیچ سخنی نمی رود.
نمونه بارز آن مختومه شدن پرونده تلخ مرگ  ۲۶ نفر از دانش آموزان و معلمان بروجنی در اواخر مهر ماه بود که با مقصر خواندن راننده و پرداخت بیمه به خانواده های بازمانده بسته شد.
سایت خبر آنلاین درست یک روز قبل از حادثه راهیان نور دانش آوزان بروجنی، به انتشار انتقاد والدین یک دانش آموز اهل شهرری و پاسخ آموزش و پرورش در این زمینه پرداخته و از قول والدین این دانش آموز نوشت: “دبیرستان دخترانه حضرت مریم در شهرری ناحیه دو بالاجبار دختران دوم دبیرستان را به اردو های ۵ روزه راهیان نور می برد و در جلسه ای که به همین منظور تشکیل شد ما والدین را تهدید کردند که ۱۰ نمره درس دفاعی مربوط به این سفر است و به نوعی با زور از والدین امضا گرفتند. بعضی از ما والدین واقعا راضی به این سفر اجباری فرزندانمان نیستیم و به سازمان بازرسی کل کشور شکایت می بریم و تا اخر هم پای شکایتمان می مانیم. این سفر اجباری تجاوز به حریم خصوصی و حقوق خانواده است.”
با این حال سردار نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین ادعا کرد که هیچ ایرادی به مدیریت اردوی راهیان نور دانش آموزان بروجنی وارد نیست! او با اشاره  به تحقیقات انجام شده مدعی شد که اقدامات ایمنی در حد بسیار بالایی انجام شده و تمامی موارد ابلاغی در خصوص سلامت زائران بند به بند به صورت دقیق رعایت شده است. اما باید دید امروز پاسخ او به توالی این حوادث مشابه چیست.
در همین زمینه جانشین رییس سازمان بسیج مستضعفین گفته بود که اعزام دانش‌آموزان بروجنی به مناطق عملیاتی، با هماهنگی آموزش و پروش بوده است.
علی فضلی هم با افتخار از اعزام بیش از چهار میلیون دانش آموز و دانشجو در سال گذشته خبر داده و گفته امسال ۱۰۵ هزار نفر از دانش‌آموزان دختری که درس آمادگی دفاعی خود را گذرانده‌اند به مناطق عملیاتی جنوب اعزام خواهند شد.
دبیر قرارگاه مرکزی راهیان نور نیز  اردوهای راهیان نور دانش آموزی را کاملا قانونی و داوطلبانه خوانده و مدعی شده بود که استقبال مردم به گونه ای است که در مواقع و مقاطع مختلف، بسیج و سپاه نتوانسته است پاسخگوی حضور مردم در مناطق دفاع مقدس باشند و در بسیاری از دانشگاه ها، مساجد و … افراد برای شرکت در اردو با شرط اولین حضور به صورت قرعه کشی انتخاب می شوند. او گفته بود “نمی توان به صرف یک اتفاق ناگوار که همه را متاثر کرد، ستاد راهیان نور را تعطیل کنید. کما اینکه هر ساله هزاران نفر در دریا غرق می شوند، اما شما نمی توانید به مردم توصیه کنید که به شمال نروند کما اینکه اگر این توصیه را هم بکنید، کسی به آن توجه نمی کند.”
با این همه جاده ای که به گرفتن جان و زخمی و مصدوم کردن دانش آموزان گشوده شده با وجود توالی حوادث مکرر هم چنان باز است .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر