۱۳۹۱ آبان ۱۸, پنجشنبه

عوامل اجتماعی بیماری‌های روانی از نظر وزیر بهداشت: فقر، بیکاری و انتخابات!



چکیده :بیماری‌های قلبی ریوی، روحی روانی و مغزی درحال افزایش است همچنین مهم‌ترین عوامل مرگ در کشور مربوط به بیماری‌های قلبی، حوادث و سرطان‌ها است به طوری که ۴۵ درصد آمار فوتی کشور مربوط به ایست‌های قلبی، ۱۲ درصد مرگ و میر مربوط به سرطان‌ها و ۱۸/۷ درصد مربوط به حوادث است....

طبق اعلام وزیر بهداشت بیش از ۵۰ درصد از دلایل بیماری‌ها مربوط به عوامل اجتماعی همچون فقر‏، تبعیض، سکونت جغرافیایی و… است در حالی که عوامل ژنتیکی ۲۵ درصد از دلایل بیماری‌ها را تشکیل می‌دهد.
خبرگزاری ایلنا به نقل از مرضیه وحید دستجردی نوشت: عوامل اجتماعی زیادی در سلامت روانی موثر است که باید این عوامل کنترل شود و همچنین با رعایت اخلاق انتخاباتی بتوانیم در زمان انتخابات میزان فشارهای روانی برجامعه را کاهش دهیم.
وحید دستجردی در رابطه با بار بیماری‌های کشور و مهم‌ترین عوامل مرگ خاطرنشان کرد: بیماری‌های قلبی ریوی، روحی روانی و مغزی درحال افزایش است همچنین مهم‌ترین عوامل مرگ در کشور مربوط به بیماری‌های قلبی، حوادث و سرطان‌ها است به طوری که ۴۵ درصد آمار فوتی کشور مربوط به ایست‌های قلبی، ۱۲ درصد مرگ و میر مربوط به سرطان‌ها و ۱۸/۷ درصد مربوط به حوادث است که تنها راه ما در کاهش این عوامل مرگبار تغییر در روش زندگی و اصلاح الگوهای سلامتی در کشور است.
وزیر بهداشت افزوده که ۱۸ درصد از هزینه های درمان از سوی بیمه‌ها تامین می‌شود و ۲۰ درصد آن را دولت می‌پردازد که با توجه به شرایط تحریم‌ها فشار زیادی به مردم وارد می‌شود.
وی از اینکه ۱۷ درصد مردم کشور تحت هیچ پوشش بیمه‌ای قرار ندارند هم ابراز تاسف کرده و گفته است: سهم جیب مردم در هزینه‌های درمانی باید کمتر از ۳۰ درصد باشد ولی متاسفانه امروز بیماران ما بیش از ۵۵ درصد هزینه‌های درمانی را پرداخت می‌کنند و از نظر شاخص عدالت بعد از پاکستان دومین کشور ضعیف در این حوزه هستیم
وی در رابطه با سن جمعیت کشور تصریح کرد: ۸/۳ دهم درصد جمعیت کشور را افراد بالای ۶۵ سال تشکیل می‌دهند که این تعداد در سال ۱۴۳۵ به بیش از ۲۰ درصد می‌رسد و بنابر تعاریف موجود افراد بالای ۶۵ سال سالمند محسوب می‌شوند که مراجعه سالمندان به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ۵ تا ۸ برابر افراد جوان است.
به گفته او، بیش از ۵۰ درصد مواد اولیه تهیه دارو‌ها از خارج وارد می‌شود و ۹۷ درصد دارو‌ها داخلی است ولی بیش از ۴۵ درصد هزینه‌های دارویی مربوط به واردات ۳ درصدی دارو از خارج کشور است.
وحید دستجردی هم چنین در خصوص رشوه گرفتن و تحمیل بار مالی پزشکان بر بیماران به ویژه در مناطق محروم گفته است که عدم پرداخت مالیات‌ها و عوارض درمانی از سوی بیمه‌ها موجب شده است تا فشار زیادی بر پزشکان وارد شود ولی این کوتاهی نمی‌تواند رشوه گرفتن آن پزشکان را توجیه کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر