۱۳۹۲ شهریور ۱۹, سه‌شنبه

پازل فشار بر کلیسای جماعت ربانی در ایران هر روز تکمیل می شود


با دادگاه رفتن کشیش آوانسیان، انتظار کشیدن کشیش  آسریان برای محاکمه، زندانی شدن کشیش سبک روح و تداوم تعطیلی کلیسای مرکز، دستگاههای اطلاعاتی جمهوری اسلامی در تلاش برای ریشه کن کردن مسیحیان پروتستان ایران هستند.
به گزارش شبکه خبر مسیحیان فارسی زبان، با تائید خبر برگزاری جلسه دادگاه کشیش "ورویر آوانسیان" در روز شنبه 16 شهریور(7 سپتامبر 2013) در شعبه  26 دادگاه انقلاب اسلامی تهران توسط منابع مسیحی پایتخت و انتصاب اتهاماتی به او چون اقدام علیه امنیت ملی و بشارت و تبلیغ مسیحیت برای مسلمانان، به نظر می رسد پازل حکومت جمهوری اسلامی و دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی آن  برای فشار بر کلیساهای جماعت ربانی ایران در حال تکمیل شدن است.
دستگیری و محاکمه کشیش آوانسیان
هفتم دی ماه 1391 ( 27 دسامبر 2012) – در یک حمله سازمان یافته به یک مراسم خانگی بزرگداشت تولد عیسی مسیح در تهران، کشیش ورویر آوانسیان از کشیشهای بازنشسته کلیسای جماعت ربانی ایران به همراه تمام حاضران بازداشت شد. همه بازداشت شدگان به جز کشیش آوانسیان همان روز آزاد شدند.
ولی این کشیش 61 ساله علی رغم ابتلا به بیماری حاد کلیوی به زندان اوین منتقل شد. او به مدت 15 روز تا 22 دی ماه 1391 ( 11 ژانویه 2013) در زندان ماند و بعد با قید وثیقه مالی به طور موقت تا زمان برگزاری دادگاه از بازداشت رها شد. در اولین جلسه دادگاه ضمن تفهیم اتهامات همیشگی و معمول این دادگاهها، به او گفته شده  که باید به زودی در یک جلسه دیگر دادگاه حاضر شود. احتمال صدور یک حکم سنگین علیه او بسیار زیاد است.
زندانی کردن کشیش سبک روح
چهاردهم اردیبهشت 1392 (4 می 2013) - کشیش" فرهاد سبک روح"  به همراه همسرش خانم "شهناز جیزان" رهبران کلیسای جماعت ربانی اهواز به دادگاه انقلاب اهواز احضار و مجددا بازداشت شدند. همچنین آقایان "ناصر ضامن دزفولی" و "داود علیجانی" شماسان کلیسای مذکور نیز که پیشتر احضار شده بودند همزمان باز داشت شدند. همگی آنها هم اکنون در زندان کارون اهواز دوره محکومیت خود را سپری می نمایند.
 احضار و بازداشت کشیش فرهاد سبک روح و همسرش، همچنین ناصر ضامن دزفولی و داود علیجانی بعد از آن صورت گرفت که دادگاه تجدید نظر استان خوزستان حکم دادگاه انقلاب اسلامی اهواز مبنی بر یک سال زندان برای آنها را تائید نمود. کشیش فرهاد سبک روح و همسرش  به همراه خادمان نامبرده، برای نخستین بار در پی حمله روز جمعه 2 دی ماه 1390 (23 دسامبر 2011) ماموران نقاب پوش اطلاعات به جلسه سرویس کریسمس کلیسای جماعت ربانی اهواز واقع در منطقه کیانپارس آن شهر بازداشت شده بودند.
بازداشت و آزادی موقت کشیش آسریان
سی و یکم اردیبهشت 1392 (22 می 2013)- ماموران اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی به کلیسای جماعت ربانی مرکز در خیابان طالقانی تهران  حمله کردند و کشیش "روبرت آسریان" استاد الهیات مسیحی آن کلیسا را به همراه حاضران در جلسه دعا هفتگی کلیسا بازداشت نمودند. همه بازداشت شدگان همان روز آزاد شدند. ولی کشیش آسریان به زندان اوین منتقل شد. نامبرده  تا زمان آزادی بیش از 6 هفته در زندان اوین تهران تحت بازداشت بود.
این کشیش مسیحی روز سه شنبه 11 تیرماه ( 2 ژوئیه2013) با گذاشتن وثیقه و به طور موقت تا زمان رسیدگی به اتهاماتش در دادگاه انقلاب اسلامی آزاد شد. گفته می شود او با اتهاماتی نظیر تبلیغ مسیحیت برای مسلمانان و اقدام علیه امنیت ملی روبرو می باشد. کشیش " روبرت آسریان"  مولف و مترجم برجسته الهیات مسیحی  از مسیحیان ارمنی  تهران است ، وی یکی از رهبران شورای کلیسای جماعت ربانی می باشد و سابقه طولانی در مدیریت  و تدریس در آموزشگاه کتاب مقدس در کلیسای فارسی زبان جماعت ربانی در تهران دارد.
تداوم تعطیلی کلیسای مرکز
اول خرداد ماه 1392 ( 23 می 2013 ) – به دنبال حمله روز قبل و بازداشت کشیش روبرت  آسریان،  ماموران اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به محل کلیسای جماعت ربانی مرکز در خیابان طالقانی تهران  مراجعه کردند و به  نگهبانی کلیسا اعلام نمودند که از این پس هیچ کس اجازه ورود به این ساختمان  را ندارد.
ساختمان این کلیسا هنوز پس از گذشت بیش از صد روز همچنان به طور غیر قانونی بسته مانده  است و اعضای این کلیسا حق استفاده از محل عبادت قانونی خود را ندارند. کلیسای مرکز یک کلیسای پروتستان پنطیکاستی است و بزرگترین کلیسای فارسی زبان ایران می باشد. قدمت این کلیسا به حدود نیم قرن پیش و سالها قبل از وقوع انقلاب اسلامی در ایران بر می گردد.
به این ترتیب، با دادگاهی کردن کشیش ورویر آوانسیان، در انتظار نگهداشتن کشیش روبرت آسریان برای محاکمه، زندانی کردن کشیش فرهاد سبک روح و تداوم تعطیلی کلیسای مرکز، دستگاههای اطلاعاتی جمهوری اسلامی در تلاش برای نابودی و ریشه کن کردن مسیحیان پروتستان از ایران هستند.
به نظر می رسد مسئولان و برنامه ریزان جمهوری اسلامی تلاش دارند تا به قول خودشان اولین خاکریز را با از بین بردن مسیحیت پروتستان در ایران فتح کنند. آنها تصور می کنند  بعد می توانند آسانتر به سراغ کلیساهای دیگر کشور  بروند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر