۱۳۹۲ شهریور ۲۹, جمعه

توصیه امام خمینی به هاشمی رفسنجانی: امریکا را در تجدید رابطه مایوس نکنید

چکیده :درباره سیاست خارجی، روابط با کشورهای اروپایی من جمله انگلیس را بی‌مانع می‌دانند و در مورد آمریکا نظرشان این است که نباید آمریکا را در تجدید رابطه مأیوس کرد، ولی به این زودی برای مردم قابل قبول نیست. ...

کلمه- گروه خبر: در حالی که این روزها بحث رابطه ایران و امریکا بار دیگر مورد توجه رسانه ها و محافل سیاسی قرار گرفته و رییس جمهوری در آستانه سفر به نیویورک است، هاشمی رفسنجانی اقدام به بازنشر بخشی از خاطرات خود کرده است که توصیۀ امام خمینی به هاشمی دربارۀ رابطه با آمریکا را در بر دارد.
روز گذشته کاخ سفید اعلام کرد که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، در صورت جدی بودن ایران برای حل و فصل مناقشه اتمی، آماده است که هفته آینده در حاشیه اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران دیدار کند.
در همین حال دکتر روحانی در پاسخ به یکی از سوالات خبرنگار آمریکایی ان بی سی مبنی بر دیدار احتمالی او با باراک اوباما در نیویورک گفته است: دیدار با اوباما در دستور کار سفر من نیست اما هرچیزی در دنیای سیاست امکان پذیر است البته بسته به شرایطی که بوجود می آید.
بعد از پیروزی روحانی اوباما نامه تبریکی ارسال کرد که روحانی در رابطه با این نامه گفت: «بعد از انتخابات ریاست جمهوری و شروع به کار رسمی ام، آقای اوباما نامه ای خطاب به من نوشتند و تبریک گفتند و برخی مسائل را مطرح کردند. من هم به آن نامه پاسخ دادم، از ایشان تشکر کردم و مواضع جمهوری اسلامی ایران را نسبت به برخی مواردی که ایشان مطرح کرده بودند و برخی موارد دیگر، مطرح کردم».
امروز در خاطره هاشمی رفسنجانی آمده است: درباره سیاست خارجی، روابط با کشورهای اروپایی من جمله انگلیس را بی‌مانع می‌دانند و در مورد آمریکا نظرشان این است که نباید آمریکا را در تجدید رابطه مأیوس کرد، ولی به این زودی برای مردم قابل قبول نیست.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی متن کامل روزنوشت خاطرات ایشان بدین شرح است:
در اخبار صبح رسانه های جهانی، فشار بر عراق سنگین است و از ما به خوبی یاد می شود. عراق شرط‌ هایی برای رفتن به نیویورک گذاشته که مهم نیست. در منزل بودم. کار زیادی نداشتم. فاطی و سعید و سارا برای سفر به کره جنوبی به فرودگاه رفتند. مهدی با صورت باندپیچی برای ثبت نام در ترم جدید به دانشگاه رفت. عفت ظهر مهمان خانم آقای موسوی اردبیلی بود.
عصر خدمت امام رفتم. تنها در بالکن حیاط نشسته بودند و روزنامه می خواندند و فواره حوض کوچک حیاط زمزمه‌ای داشت. منظره جالبی بود. درباره ادغام نیروهای مسلح مذاکره شد. با ادغام امکانات پشتیبانی موافقند، اما در حال حاضر ادغام ارتش و سپاه را صلاح نمی‌دانند و به طور جزم می‌گویند جنگ تمام شده و دیگر تجدید نمی شود و ادغام را مایه دعوا و نزاع و نارضایتی می دانند.
درباره سیاست خارجی، روابط با کشورهای اروپایی من جمله انگلیس را بی‌مانع می‌دانند و در مورد آمریکا نظرشان این است که نباید آمریکا را در تجدید رابطه مأیوس کرد، ولی به این زودی برای مردم قابل قبول نیست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر