۱۳۹۲ مهر ۱, دوشنبه

ناخشنودی اسراییل از عضویت وزیران ایرانی در شبکه های اجتماعی: دولتمردان ایرانی را از فیسبوک اخراج کنید

چکیده :نیستانا دارشان و گروه او در نامه اخطارآمیز خود تاکید کرده‌اند که فیس‌بوک به خاطر ارائه خدمات به وزیران دولت ایران، باید بداند که «فراتر از قانون» نیست و ممکن است مجازات شود زیرا «هیچ نهاد و شرکت ثبت شده در آمریکا نیست که تافته جدا بافته از قوانین آمریکایی باشد»....

در حالی که حضور وزیران دولت جدید ایران در فیس‌بوک و توییتر مورد توجه گسترده قرار گرفته است، یک نهاد اسرائیلی با ارسال نامه تهدید آمیز به مارک زاکربرگ بنیانگذار فیس‌بوک، تاکید کرده که اگر وزیران ایرانی از این سایت اخراج نشوند، فیس‌بوک را از طریق نهادهای قانونی تحت تعقیب قرار خواهد داد.
بنیاد «شورات دین»، یک مرکز حقوقی اسرائیلی، در نامه خود از فیس‌بوک خواسته است بدون فوت وقت، از ارائه خدمات به وزیران دولت جدید ایران خودداری کند.
بنیاد یادشده در نامه خود به فیس‌بوک و بنیانگذار آن یادآوری کرده است که آمریکا دولت و حاکمیت ایران را مورد تحریم قرار داده و لذا، ضروری است که فیس‌بوک نیز این تحریم‌ها را دقیقاً رعایت کرده و مقررات دفتر نظارت دارایی‌های خارجی را نقض نکند.
به نوشته رادیو فردا، «شورات دین» در نامه خود نوشته است دستورات و قوانین متعددی که در سال‌های گذشته در خصوص تحریم ایران برقرار شده است، درکنار صادرات کالا، ارائه خدمات و فن آوری‌های پیشرفته به ایران را نیز تحریم کرده است.
وکیل بنیاد ثبت شده در اسرائیل که تعقیب قضایی مقامات و دولت ایران را نیز در جهان در سرلوحه خود قرار داده است، یک زن یهودی ایرانی الاصل به نام «نیتسانا دارشان» است که نام خانوادگی همسر خارجی خود، لایتنر را نیز به نام فامیل خود افزوده است.
نیستانا دارشان و گروه او در نامه اخطارآمیز خود تاکید کرده‌اند که فیس‌بوک به خاطر ارائه خدمات به وزیران دولت ایران، باید بداند که «فراتر از قانون» نیست و ممکن است مجازات شود زیرا «هیچ نهاد و شرکت ثبت شده در آمریکا نیست که تافته جدا بافته از قوانین آمریکایی باشد».
به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، فیس‌بوک و مارک زاکربرگ به نامه تهدید آمیز بنیاد اسرائیلی واکنشی نشان نداده‌اند.
آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران نخستین مقام ارشد ایران بود که به فیس‌بوک پیوست و صفحاتی برای وی گشوده شد که دهها هزار طرفدار دارد و دفتر رهبری ایران پیوسته در حال تولید مطالب به زبان‌های مختلف برای این صفحات آیت‌الله علی خامنه‌ای است.
اما پیوستن مقامات ایران به فیس‌بوک و توییتر از زمانی مورد توجه قرار گرفت که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جدید ایران اعلام کرد که خود با همراهی فرزندانش، صفحه فیس‌بوک‌اش را به روز می‌کند.
توییت کوتاه «سال نو عبری مبارک» که ظریف دو هفته پیش در روز اول سال نو یهودیان ارسال کرد، نشان داد که یک جمله ساده تا چه حد می‌تواند مخاطبین گسترده در جهان بیابد.
سازمان غیردولتی «شورات دین» از آغاز برپایی خود، یک سلسله شکواییه‌های قضایی را علیه دولت ایران، حماس و سایر سازمان‌های هم پیمان آن در خاورمیانه، به نهادهای قضایی جهان ارائه کرده است.
«شورات دین» در سال ۲۰۰۲ برپا شده و در اساسنامه‌اش، «مبارزه با موجودیت‌های تروریستی و یهودستیزی» و «ریشه کن کردن کانون‌های نفرت پراکنی در خاورمیانه» را هدف اصلی خود عنوان کرده است.
«شورات دین» خود را «مرکز حقوق اسرائیلی» برای یهودیان توصیف می‌کند.
موفق‌ترین اقدام قضایی این نهاد، محکومیت رژیم بشار اسد در سوریه برای پرداخت ۳۲۳ میلیون دلار غرامت مالی به خانواده یک اسرائیلی با تابعیت آمریکایی بود که بر اثر حمله سازمان جهاد اسلامی فلسطین کشته شده بود.
در حکم دادگاه آمریکایی در بهار ۲۰۱۲ آمده بود که دولت سوریه حامی مهم سازمان جهاد اسلامی فلسطین بوده و لذا، باید غرامت را کشور سوریه بپردازد. اما در مورد پرداخت عملی این مبلغ هرگز خبر شفافی منتشر نشد.
«شورات دین» در ۱۱ سال گذشته درخواست‌های مختلف غرامت را به مبلغ کلی بیش از یک میلیارد دلار به دادگاه‌های کشورهای جهان ارائه کرده ولی تاکنون ۱۲۰ میلیون دلار آن را گرفته است.
درخواست اخراج وزیران ایرانی از فیس‌بوک از سوی «شورات دین» در حالی مطرح شده که این وزیران کمابیش به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند و از جمله، وزیر خارجه ایران تازه‌ترین گزارش خود را از هتل محل اقامتش در نیویورک برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارسال کرده و ابراز امیدواری کرده است که سفر او و حضور حسن روحانی رییس جمهوری ایران، موجب خیر و برکت برای ایران و ایرانی‌ها شود.
در خود ایران نیز مسئله فعالیت وزیران در فیس‌بوک موجب بحث‌های فراوانی شده و فرمانده نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی ایران و شمار دیگری از مقامات ایرانی در روزهای گذشته اظهار نظرهای متعددی در این خصوص داشته‌اند.
فیس بوک و توئیتر در ایران فیلتر هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر