۱۳۹۲ شهریور ۲۶, سه‌شنبه

توئیتر و فیسبوک در ایران باز هم مسدود شدند

فیس بوک مسدود شده
دسترسی آزاد ایرانیان به فیس‌بوک و توئیتر موقتی و ناشی از "اشکالات فنی" بود
دسترسی مستقیم به توئیتر و فیسبوک در ایران بار دیگر مسدود شده است.
در پی گزارش‌های حاکی از اینکه کاربران ایرانی از آزادی دسترسی به شبکه‌های اجتماعی برخوردار شده‌اند، روز سه شنبه، ٢٦ شهریور (١٧ سپتامبر)، منابع خبری و کاربران اینترنتی در ایران گفتند که دسترسی مستقیم به توئیتر و فیسبوک بار دیگر ناممکن شده است.
پیشتر، خبرگزاری مهر به نقل از عبدالصمد خرم آبادی، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه - نهاد دولتی نظارت بر سایت‌های اینترنتی - گزارش کرده بود که آزادی دسترسی به توئیتر و فیسبوک احتمالا ناشی از بروز مشکلات فنی در برخی ISP ها بوده است.
وی هشدار داده بود که اگر این وضعیت باعث شده باشد تا برخی ارائه‌دهندگان خدمات اینرنتی مرتکب "قصور" شده باشند، بازهم طبق قوانین دارای مسئولیت کیفری هستند.
خبر "دسترسی آزاد" ایرانیان به توئیتر و فیس‌بوک در برخی رسانه‌های خارجی انعکاسی مثبت یافت که از آن به عنوان نشانه‌ای احتمالی از تغییر سیاست جمهوری اسلامی در زمینه رفع محدودیت آزادی ارتباطات شهروندان این کشور نام بردند.
جمهوری اسلامی در پی تظاهرات اعتراضی به نتیجه بحث برانگیز انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در سال ١۳٨٨، دسترسی به فیس بوک و توئیتر را ممنوع و دسترسی به آنها را مسدود کرده و کاربران ایرانی ناگزیر بوده‌اند با استفاده از فیلترشکن از امکانات شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند.
توئیتر  ظریف
برخی مقامات جمهوری اسلامی از شبکه های اجتماعی استفاده کرده‌اند
با آغاز به کار دولت حسن روحانی، رئیس جمهوری جدید، گزارش‌هایی از استفاده برخی مقامات دولتی، از جمله رئیس جمهوری و وزیر خارجه، از رسانه‌های اجتماعی انتشار یافت.
در مورد آقای روحانی، انتشار خبر پیام تبریک توئیتری منتسب به او به یهودیان جهان انعکاس گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت اما این خبر بعدا تکذیب شد با این حال وزیر امور خارجه رسما به استفاده از توئیتر ادامه می‌دهد.
برخی از منتقدان جمهوری اسلامی استفاده مقامات حکومتی و محرومیت سایر شهروندان از این امکانات را مورد انتقاد قرار داده‌اند.
روز سه شنبه، خبرگزاری خبرآنلاین گزارش کردکه محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، در صفحه فیسبوک خود، نوشته است "بعد از هک شدن صفحه فیسبوک، چند روزی توفیق پیدا نکردم با شما گفت‌وگو کنم. دسترسی خودم به اینترنت را برای پیشگیری از ورود غیرقانونی مجدد محدود کردم تا راهی برای حل این مشکل پیدا کنم."
آقای ظریف در این پیام، شرکت حسن روحانی در اجلاس گروه شانگهای در قیرقیزستان را مثبت ارزیابی کرده و خبر داده است که برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل عازم نیویورک بوده و قرار است با وزیران خارجه تعدادی از کشورهای گروه ١+۵ و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ملاقات کند.
از زمان اعتراضات انتخاباتی سال ۱۳۸۸، جمهوری اسلامی همچنین محدودیت‌های شدیدی را علیه فعالیت نمایندگان رسانه‌های بین‌المللی در ایران و دسترسی ایرانیان به شبکه های خبررسانی خارج از کشور به اجرا گذاشته است در حالیکه به گفته ناظران، در داخل کشور نیز، رسانه‌های همگانی تحت فشار شدید بوده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر