۱۳۹۲ شهریور ۱۴, پنجشنبه

آیت‌الله خامنه‌ای: آمریکا در سوریه ضرر خواهد کرد



آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، در دیدار با اعضای مجلس خبرگان گفته است که ادعاهای انسان‌دوستانه ایالات متحده برای مداخله نظامی در سوریه پذیرفته نیست. او گفته آمریکا در سوریه ضرر خواهد کرد.

رهبر ایران گفت که آمریکا و اسرائیل قصد دارند بر منطقه خاورمیانه مسلط شوند.

او گفت: "آمریکا‌یی‌ها سعی می‌كنند با لفاظی و زبان بازی، اینگونه وانمود كنند كه برای یک هدف انسانی وارد قضیه شده‌اند" اما "در سابقه آنها زندان‌های گوانتانامو و ابوغریب، سكوت در برابر استفاده صدام از سلاح شیمیایی در حلبچه و شهرهای ایران، كشتار مردم بیگناه افغانستان و پاكستان و عراق وجود دارد."

آقای خامنه‌ای نتیجه‌ گرفته: "آمریكایی‌ها در حال خطا و اشتباه در سوریه هستند و بر همین اساس نیز ضربه وارده به خود را احساس و قطعا ضرر خواهند كرد."

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده که در صورت موافقت کنگره دستور حمله به سوریه را صادر می‌کند. آمریکا و متحدانش می‌گویند دولت بشار اسد علیه شهروندان سوری از جنگ‌افزار شیمیایی استفاده کرده است.

دولت سوریه به شدت این ادعا را رد می‌کند و می‌گوید در شرایطی که پیروزی‌های نظامی به دست آورده و بازرسان سازمان ملل در سوریه به سر می‌برده‌اند، نیروهای دولتی دلیلی برای استفاده از تسلیحات شیمیایی نداشته‌اند.

خامنه‌ای گفته از دولت روحانی مانند دولت‌های قبلی پشتیبانی می‌کند

جمهوری اسلامی ایران، تنها متحد منطقه‌ای سوریه، گفته اقدام نظامی خارجی علیه حکومت سوریه "خط قرمز" ایران است، اما روشن نکرده که در صورت وقوع این حمله به چه اقداماتی دست خواهد زد.

هدف: ایجاد تمدن اسلامی


آقای خامنه‌ای گفت: "آرمان جمهوری اسلامی ایجاد تمدن اسلامی است." به گفته او این هدف با تکیه بر اسلامیت، مظلوم واقع نشدن و تکیه به آرای مردم به دست خواهد آمد.

رهبر ایران همچنین با اشاره به تحولات سیاسی و سرنوشت انقلاب‌های اخیر کشورهای عربی گفت: "این تصور كه بیداری اسلامی از بین رفته، تصور غلطی است." مقام‌های ایرانی تحولات کشورهای عربی را که برخی به آن "بهار عربی" می‌‎گویند، "بیداری اسلامی" می‌نامند.

او گفت که اگر دولتی که پس از انقلاب مصر تشکیل شد با ایالات متحده و اسرائیل سازش نمی‌کرد، شرایط به ترتیبی پیش نمی‌رفت که این دولت را سرنگون کنند و حسنی مبارک، دیکتاتور سابق مصر، از زندان آزاد شود.

آقای خامنه‌ای تاکید کرد: "وضعیت افراد یا كشورهایی كه به خاطر به دست آوردن دل مستكبران، از اصول خود گذشتند، اكنون در مقابل دیدگان ما است."

او همچنین گفت: "نرمش و انعطاف هنرمندانه و قهرمانانه در همه عرصه‌های سیاسی، مطلوب و مورد قبول است اما این مانور هنرمندانه نباید به معنای عبور از خط قرمزها و بازگشتن از راهبردهای اساسی و توجه نكردن به آرمان‌ها باشد."

بهبود روابط خارجی ایران از جمله اهداف اعلام‌شده حسن روحانی، رئیس‌جمهور است. برخی از محافظه‌کاران به آقای روحانی هشدار می‌دهند که این بهبود نباید به قیمت کوتاه آمدن از شعارهای انقلابی تمام شود.

از جمله شعارهایی که آقای خامنه‌ای در دیدار با اعضای مجلس خبرگان مطرح کرده، "غده سرطانی بودن اسرائیل" و "شیطان بزرگ بودن آمریکا" است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر