۱۳۹۲ شهریور ۱۹, سه‌شنبه

یک کلاغ چهل کلاغ؛ بخشدار سابق کیش و دختر اوباما

علیرضا فرقانی
علیرضا فرقانی، بخشدار سابق کیش
اگر نام علیرضا فرقانی، بخشدار سابق کیش، را با حروف انگلیسی در گوگل جستجو کنید، کلیدواژه های "تهدید"، "تجاوز"، "دختر اوباما" و "ایران" را نیز خواهید دید.
شاید این برای آقای فرقانی شهرتی ناخواسته باشد. شاید فکر نمی کرد چه بازتابی مترتب بر این جمله ای است که در وبلاگش نوشت:
"باید به اوباما یادآوری کرد که اگر تو (...) ای، در خاک آمریکا و دیگر نقاط جهان هم هستند (...) هایی که به راحتی می تونن به ساشا (دختر اوباما) تجاوز کنن."
علیرضا فرقانی در دفاع از این جمله استدلال کرد که وقتی نیروهای آمریکایی به خاک و سپس به ناموس ملت های دیگر تجاوز می کنند، باراک اوباما هم نباید از یادآوری جمله او بر آشفته شود. او اطمینان داد که خودش هرگز قصد تجاوز به دختر اوباما را ندارد.
جمله جنجالی آقای فرقانی بازتاب چندانی در رسانه های معتبر و بزرگ آمریکایی نداشت چرا که او در موقعیتی نیست که نظراتش از نگاه خبری یا سیاسی مهم تلقی شود.
مهم ترین رسانه ای که تاکنون این خبر را کار کرده، روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف و خبرگزاری العربیه بوده است. پوشش این نقل قول عمدتا از سوی رسانه های کمتر شناخته شده آمریکایی بود.
این ها نمونه های تیترهایی است که این رسانه ها برای این خبر انتخاب کرده اند:
"ایران دختر اوباما را تهدید به تجاوز کرد". "دیپلمات ایرانی گفت در صورت حمله به سوریه، به دختر اوباما تجاوز خواهد شد". "استراتژیست ایرانی از احتمال تجاوز به دختر اوباما سخن گفت". "یک مقام سابق ایران گفت حمله به سوریه به تجاوز و قتل ساشا (دختر اوباما) منجر می‌شود".
در ادامه مطلب این رسانه ها، جمله آقای فرقانی در کنار گفته های آیت الله خامنه ای و فرماندهان سپاه راجع به عواقب حمله به سوریه نقل و تلاش شده که آنها هم جهت نشان داده شود.
مرور کامنت های کاربران غیر ایرانی پایین این خبرها، نکات جالبی را درباره ذهنیت افکار عمومی آشکار می کند.
یک کاربر با ناباوری و با انتقاد از وبسایتی که این خبر را نقل کرده نوشته است: "شما رسانه های زرد همیشه از این خبرها می زنید... از کجا بدانیم واقعا چنین حرفی زده شده؟"
کامنت یک کابر دیگر نمونه ای از واکنش های کاربرانی بود که که گرایشهای دست راستی دارند: "یک بمب اتم بریزید سر این مسلمونها و ایرانی ها و دنیا را از وجودشان پاک کنید".
اما بیشترین واکنش ها مربوط به کاربرانی بود که با استناد به این خبر، بر مخالفت با حمله آمریکا به سوریه تاکید کردند. یکی از این دسته از کابران پرسیده: "آیا ارزش این را دارد که با حمله ای نسنجیده به سوریه، از این پس شاهد موج تازه ای از کلیپ های تجاوز به آمریکایی ها و سربریدن آنها در خاورمیانه باشیم؟"
این دسته از واکنش ها نشان می دهد که نوشته های علیرضا فرقانی تصویر زشت و ناپسندی از ایران و ایرانی و اسلام و مسلمانها ترسیم می کند، اما در عین حال بخش بزرگی از افکار عمومی غرب را بیش از پیش در مورد عواقب حمله احتمالی به سوریه به فکر وا می دارد.
مسئولان دولت جدید ایران به ریاست جمهوری حسن روحانی بارها از هر کس که مسئولیتی دارد یا ممکن است حرفهایشان به پای مردم یا حکومت ایران گذاشته شود خواسته اند که سنجیده تر صحبت کنند و "بهانه به دست دشمن" ندهند.
خیلی از وبسایت های خبری ایرانی نیز این خبر را کار کردند ولی در میان آنهایی که داخل ایران مستقر هستند فعلا عمدتا به نقل قول گفته های آقای فرقانی اکتفا شده است.
این در حالی است که بعد از پر رنگ شدن احتمال حمله آمریکا به سوریه، مقامات و مسئولان ایرانی، اعم از اطلاح طلب و میانه رو و اصولگرا، کوشیده اند سنجیده و دیپلماتیک در این باره اظهار نظر کنند.
وبلاگ آقای فرقانی فعلا از دسترس خارج شده است و با مراجعه به آدرس آن، پیغام معروف دیده می شود: "این وبلاگ به دستور کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مسدود شده است".
.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر