۱۳۹۲ خرداد ۱۴, سه‌شنبه

گفته‌ها و شنیده‌ها؛ ١٠ روز تا انتخابات

  1. شاخه خارج از کشور سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، از تشکل‌های اصلاح طلبان با انتشار بیانیه ایانتخابات پیش رو را "مهندسی شده" و "نمایشی" خوانده و با اشاره به رد صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی نوشته "رد صلاحیت هاشمی نقطه عطفی در تکمیل پروژه تبدیل جمهوریت به سلطنت مطلقه فردی و نشانه‌ای روشن در پیشرفت فرایند استحاله جمهوری اسلامی و بیگانگی با آرمان‌های انقلاب از جمله حضور مؤثر و معنادار مردم در تعیین سرنوشت و اعمال حق حاکمیت خویش است. این رد صلاحیت ثابت کرد انسداد سیاسی در ساختار قدرت مستقر در حال تکمیل است، آن چنان که حتی برای امثال هاشمی که نسبتی به مراتب قوی‌تر از آقای خامنه‌ای با انقلاب، امام و جمهوری اسلامی داشته است، در این ساختار جایی نیست."
    در بخشی از این بیانیه نیز آمده است که "اکنون ساده‌اندیش‌ترین افراد نیز درک می‌کنند که حذف خاتمی و هاشمی ازصحنه رقابت‌های انتخاباتی، توسط محافل امنیتی نظامی و به اشاره و حمایت رهبری با این هدف صورت گرفته است که زمینه اجرای بی‌دردسر سناریوی انتخاباتی فراهم شود. براساس مهندسی انجام شده، چند نامزد متفاوت اما بدون امکان رأی ‌آوری نیز به مجموعه نامزدهای تأیید صلاحیت شده اضافه شدند تا هم نمایشی از انتخابات رقابتی و متکثر و البته با نتایج تضمین شده به کارگردانی نهادهای امنیتی نظامی روی صحنه برود و هم تجربه سال ۸۸ تکرار نشود."
  2. "نسخه ممیزی شده" مستند تبلیغاتی حسن روحانی از تلویزیون پخش می شود
    نخستین مستند انتخاباتی حسن روحانی به اسم "این بهاری است که در پشت زمستان مانده" قرار است امشب از شبکه اول تلویزیون دولتی ایران پخش شود. این مستند ساخته حسین دهباشی است و پیش از پخش روی شبکه یوتیوب قرار گرفته است. به گفته سازندگان، قرار است "نسخه ممیزی‌شده این مستند" از تلویزیون ایران پخش شود.
  3. به گزارش خبرگزاری مهر، احمد توکلی، نماینده مجلس، در شرح شرایط اقتصادی جمهوری اسلامی گفته است که اقتصاد نفتی مشکلات کشور را روز به روز افزایش می دهد و نمی تواند به کارآیی و عدالت در اقتصاد کمک کند.
    آقای توکلی افزوده است: بنده اگر خودم بیمار نبودم کاندیدا می شدم و در عرصه انتخابات ریاست جمهوری به ایفای نقش و ارائه برنامه در همه حوزه ها به ویژه حوزه اقتصاد می پرداختم.
    این نماینده منتقد دولت، در مورد کارنامه اقتصادی رئیس جمهوری گفته است: احمدی نژاد در حوزه اقتصاد طی سال های اخیر ضعیف عمل کرد و در شرایطی که نابسامانی ارز وجود دارد رئیس‌جمهور برای شرکت در مراسم درگذشت همتای خود به آمریکای لاتین می رود.
  4. حسن روحانی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری، در سخنانی در شامگاه گذشته، گفت که نمی توان دور کشور را دیوار کشید و با دنیا قطع رابطه کرد.
    آقای روحانی افزود عده‌ای فکر می کنند یا باید با دنیا تقابل کنیم یا تسلیم شویم، اما این تفکر اشتباه است چون ما نه در برابر قدرت‌ های بزرگ تسلیم می ‌شویم و نه در مسیر تقابل هستیم، بلکه ما مسیر تعامل سازنده را ادامه می‌دهیم که کلید این مسیر تدبیر و عقلانیت است.
    این نامزد انتخاباتی دستاوردهای سیاست خارجی در دولت های اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی را ستود و گفت آنها توانسته بودند روابط خوبی با دنیا داشته باشند.
    در مورد سیاست های اقتصادی گذشته هم، آقای روحانی اظهار داشت: دولت هاشمی با نفت ١٤ دلار در شرایط بعد از جنگ و دولت خاتمی با نفت ١٥ دلار کشور را اداره کرد اما روزی که خاتمی کشور را تحویل داد تورم ١٠ و ٤ دهم درصد بود در حالیکه امروز تورم نقطه به نقطه بالای ٤٠ درصد است و این درحالی است که ٧٥٠ میلیارد دلار درآمد ارزی داریم.
  5. آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی در مراسم سالگرد درگذشت آیت الله خمینی گفته است که طی سال های گذشته، جمهوری اسلامی دستاوردهای عمده ای داشته و فردی که قرار است اداره امور را در دست بگیرد، نباید به بهانه وجود مشکلات اقتصادی و تورم در حال حاضر، همه آنچه را که انجام شده انکار کند.
    وی همچنین "به نامزدهای گوناگون" توصیه کرد که وعده های غیرعملی ندهند بلکه وعده هایی بدهند که بتوانند عملی کنند و بعدا مجبور نشوند انجام نشدن آن را به گردن دیگران بیاندازند.
    رهبر جمهوری اسلامی گفت که رئیس جمهوری طبق قانون اساسی امکانات وسیعی از جمله بودجه و ارکان اجرایی و توانایی استفاده از افراد صاحبنظر در کشور را در اختیار دارد.
    وی افزود تنها محدودیت رئیس جمهوری، محدودیت قانون است هر چند قانون محدود کننده نیست، بلکه هدایت کننده است.
    رهبر جمهوری اسلامی تاکید کرد که رئیس جمهوری آینده باید قول بدهد که حاشیه سازی نخواهد کرد، دست اطرافیان خود را باز نخواهد گذاشت، به منافع بیگانگان بیش از منافع ملت ایران اهمیت نخواهند داد و به حل مشکلات اقتصادی خواهد پرداخت.
    آیت الله خامنه ای افزود که اگر دولت آینده بتواند مشکلات اقتصادی را حل کند، "دشمن" را ناکام خواهد ساخت و با توصیف انتخابات به عنوان "امتحان بزرگ برای مردم" خواستار شرکت آنان در رای گیری شد.
  6. سعید جلیلی، سرپرست مذاکرات هسته ای و نامزد انتخابات ریاست جمهوری، در شرح دستاوردهای جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته ای گفته است: هر جا که به بهانه فتنه، انحراف و یا سکوت از گفتمان رهبری فاصله گرفته ایم پیشرفت های ما نیز متوقف شده است؛ در موضوع هسته ای چون تعلیق ها را شکستیم پیروز شدیم."
  7. حسن خمینی، نوه آیت الله روح الله خمینی رهبر سابق جمهوری اسلامی، در مراسم سالگرد درگذشت آیت الله خمینی گفت: حادثه بزرگ دیگر این ماه انتخابات است که امیدواریم بتوانیم به لطف خدای بزرگ به این مسئولیت و وظیفه خود عمل کنیم.
  8. رادیو و تلویزیون ایران برنامه های رادیو و تلویزیونی نامزدها را منتشر کرده است که شامل پخش اولین فیلم های مستند حسن روحانی و علی اکبر ولایتی از شبکه یک و برنامه های پاسخ غلامعلی حداد عادل از شبکه چهار و محمدباقر قالیباف از شبکه سوم است.
    برنامه سعید جلیلی از شبکه خبر پخش می شود و محمدرضا عارف و محمد غرضی هم برنامه های رادیویی دارند.
  9. خبرگزاری ایرنا برنامه های اعلام شده نامزدهای انتخاباتی را مورد انتقاد قرار داده و آنان را متهم کرده است که در سال های اخیر و "در شرایط سخت تحریمی" دولت را هدف انتقاد قرار می دادند اما حالا نشان داده اند که برنامه ای "برای خروج از شرایط سیاه" ندارند.
    در مطلب ایرنا با عنوان "فصل مقایسه ادعای نامزدها با کارنامه درخشان احمدی نژاد" آمده است که  دست های خالی برخی از نامزدها برای افکار عمومی رو شده و برنامه هایی که می دهند با رویکرد قبلی آنان تضاد دارد.
    به نوشته ایرنا، تورم ایران وضعیت ساختاری دارد و ادعای حل این معضل ظرف چند ماه حاکی از "فقدان اطلاعات و تحلیل دقیق این گروه" است.
    این خبرگزاری ضمن دفاع از پرونده دولت کنونی در زمینه تجارت خارجی، از جمله نامزدهای را متهم کرده که در صدد بهره برداری از موضوع واردات چوب بستنی بوده اند و افزوده است که تولید چوب بستنی در جهان در انحصار دو کشور است و دولت در برابر واردات ٤٠ میلیون دلار چوب بستنی، صادرات این صنعت را بیست برابر افزایش داد.
    ایرنا ضمن ابراز این نظر که مردم از برنامه های دولت کنونی حمایت می کنند، افزوده است که "هم اکنون فصل ارایه برنامه های عملیاتی برای اداره کشور است و نمی توان با سیاه نمایی وضع موجود، افکار عمومی را به سمت خود جلب کرد."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر