۱۳۹۲ تیر ۶, پنجشنبه

روحانی گروهی را 'مسئول بررسی ابعاد مذاکره با گروه ۱+۵ کرده است'


علی‌اکبر صالحی: هنوز تصمیمی درباره زمان و مکان مذاکرات با ۱+۵ گرفته نشده است

علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران می‌گوید که حسن روحانی، رئیس‌جمهور منتخب، گروهی را مسئول بررسی "تمام ابعاد" مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ کرده است.
آقای صالحی امروز (چهارشنبه، پنجم تیر) در جمع خبرنگاران در تهران گفت: "مذاکره با ۱+۵ در حال حاضر به عهده آقای روحانی است و ایشان باید تصمیم بگیرد که در چه زمانی برای این نشست آمادگی وجود دارد."
او اضافه کرد که اعضای وزارت امور خارجه ایران هم با گروه تعیین شده توسط آقای روحانی همکاری می‌کنند.
فعالیت حسن روحانی به عنوان هفتمین رئیس‌جمهور ایران، با پایان دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد در روز دوازدهم مرداد ماه امسال آغاز می‌شود. گفته می‌شود که مراسم تنفیذ آقای روحانی نیز در همین روز برگزار خواهد شد.
پس از آن، آقای روحانی بعد از برگزاری مراسم تحلیف در مجلس، دو هفته فرصت خواهد داشت تا افراد پیشنهادی خود را برای حضور در هیات دولت جدید ایران به مجلس معرفی کند.
وزیر امور خارجه ایران هم با اشاره به دوره زمانی باقی مانده تا آغاز کار دولت جدید، گفت که مذاکره با گروه ۱+۵ پس از این دوره ادامه خواهد یافت.
او گفت: "ما در دوره انتقال هستیم و در این دوره یقینا آسان نیست که این نشست بخواهد برگزار شود."
آقای صالحی گفت: "دو سه هفته باید صبر کرد، اما این که در کجا و چه زمانی نشست انجام شود، هنوز تصمیمی گرفته نشده است."
پیش از این، رسانه‌ها به نقل از مقامات ایران گزارش داده بودند که احتمال دارد دور آتی گفت‌وگوهای هسته‌ای با گروه ۱+۵ در شهر آلماتی قزاقستان برگزار شود. آخرین دور مذاکرات دو طرف هم در روزهای ۱۶ و ۱۷ فروردین در آلماتی کلیکبرگزار شد.
فعالیت حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور ایران از اواسط مرداد ماه آغاز می‌شود
گروه ۱+۵ با حضور نمایندگان کشورهای آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین تشکیل شده است و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ریاست این گروه را در مذاکره با ایران به عهده دارد.
در حال حاضر سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، مسئول هیات مذاکره‌کننده ایران با گروه ۱+۵ است. آقای جلیلی در انتخابات ریاست جمهوری اخیر از رقبای حسن روحانی بود و با کسب کمی بیش از ۴ میلیون رأی در جایگاه سوم و پس از محمد باقر قالیباف قرار گرفت.
عملکرد آقای جلیلی در مذاکرات با ۱+۵ یکی از موضوعات بحث‌برانگیز در رقابت‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ایران بود. از جمله در یکی از مناظره‌های زنده تلویزیونی، علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و از نامزدهای انتخابات، به آقای جلیلی کلیکگفت که مذاکرات اتمی در دوره مسئولیت او "حتی یک قدم" پیش نرفته و تنها نتیجه این دوره، اعمال تحریم‌های شدید علیه ایران بوده است.
در همان مناظره آقای روحانی هم که در گذشته مذاکره‌کننده ارشد ایران در امور هسته‌ای بود، از عملکرد آقای جلیلی انتقاد کرد.
در ایران، رئیس‌جمهور تعیین دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران را به عهده دارد، هرچند طبق سنت، تعیین برخی سمت‌های دولتی همچون وزیر اطلاعات، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای عالی امنیت ملی، نیازمند جلب موافقت مستقیم رهبر جمهوری اسلامی است.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر