۱۳۹۲ خرداد ۱۵, چهارشنبه

آمریکا "مجوز ۹ کشور برای خریدار نفت از ایران را تمدید می‌کند"





در حالی که امروز مجوز شش ماهه ۹ کشور برای خرید نفت از ایران منقضی می شود، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده دولت آمریکا درصدد تمدید "مجوز" چین، هند و هفت کشور دیگر به مدت شش ماه دیگر است. قرار است امروز وزارت امور خارجه آمریکا درباره این مجوز ها تصمیم بگیرد.
دولت آمریکا در جهت وارد کردن فشار بر ایران در ارتباط با برنامه هسته ای این کشور، از واردکنندگان اصلی نفت ایران خواسته است تا خرید نفت از این کشور را قطع کنند یا در حد قابل توجهی کاهش دهند.
اگرچه تحریم نفتی ایران، که براساس مصوبه شورای امنیت صورت نمی گیرد، جنبه بین المللی ندارد و برای همه کشورهای جهان الزام آور نیست، اما ایالات متحده به خریداران نفت ایران هشدار داده است که در صورت نادیده گرفتن این تحریم، از تسهیلات و امکانات مالی و تجاری آمریکا محروم خواهند شد.
در مقابل، کشورهایی که میزان واردات نفت از ایران را به میزان قابل قبولی کاهش داده اند از اقدامات تلافی جویانه ایالات متحده مستثنی می شود و آمریکا عملکرد این کشورها در زمینه خرید نفت از ایران را در فواصل شش ماهه مورد ارزیابی قرار می دهد.
خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام آمریکایی بدون ذکر نام آورده نظر دولت برای تمدید مجوزهای شش ماهه این کشورها جهت خرید نفت از ایران مثبت است.
روز گذشته وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا به کمیته بانکداری سنای آمریکا گفت تنها در صورتی این مجوزها تمدید خواهد شد که شواهد کافی برای کاهش قابل توجه خرید نفت این کشورها از ایران وجود داشته باشد.
به گفته خانم شرمن که در جلسه ای درباره تحریم ها علیه ایران شرکت کرده بود صحبت می کرد دربین بیش از بیست کشور خریدار نفت خام ایران تنها ۶ کشور چین، هند، تایوان، کره، ژاپن و ترکیه کماکان مشتری بازار ایرانند.
مجوز شش ماهه دولت آمریکا به چین، هند، مالزی، کره جنوبی، آفریقای جنوبی، ترکیه، تایوان و سریلانکا اجازه مشروط می دهد تا به خرید نفت خود از ایران ادامه دهند.
طبق قانون تحریمی که زمستان سال ۲۰۱۱ امضا شد هر کشوری که از ایران نفت بخرد شامل تحریم های آمریکا می گردد و از نظام مالی و بانکی آمریکا محروم خواهد شد.
این قانون برای کشورهایی که خرید نفت خود از ایران را کاهش جدی بدهند استثناء قائل شده و مجوزهای خریدی را در اختیار آنها قرار می دهد که تنها ۶ ماه اعتبار دارد.
چین در حال حاضر بزرگترین خریدار نفت ایران است و تا چند روز دیگر رییس جمهوری این کشور با باراک اوباما همتای آمریکایی اش ملاقات خواهد کرد.
حدود ده روز پیش نیز، وندی شرمن معاون وزیر امورخارجه آمریکا از دولت هند برای کاهش خرید نفت از ایران تقدیر کرد.
ایران در میان تامین کنندگان نفت هند چهار رتبه افت کرده و از مقام سوم به هفتم رسیده است.

تحریم گاز طبیعی

وندی شرمن در واکنش به ابراز نگرانی یکی از سناتورهای آمریکایی از گسترش فعالیت های ایران در عرصه گاز طبیعی گفت آمریکا با تحریم گاز طبیعی ایران مخالف است.
به گفته معاون وزیر امور خارجه آمریکا، گاز طبیعی ایران تنها به کشورهای همسایه ترکیه، ترکمنستان، آذربایجان و ارمنستان فروخته می شود و درآمد ناشی از آن در حدی نیست که به "مختل کردن نظام سوخت متحدان آمریکا در منطقه" بیارزد.
با این حال دیوید کوهن معاون وزارت دارایی آمریکا گفت از اول ماه ژوییه مکانیسمی اجرایی می شود دسترسی ایران به درآمدهای نفتی و گازی اش را محدود می کند.
خانم شرمن گفت دولت حاضر است در زمینه هر ایده تازه ای برای افزایش فشار بر دولت ایران با کنگره همکاری کند.
معاون وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که هر نوع اقدامی برای فشار بر ایران باید بر این اصل استوار باشد که متحدان آمریکا را دچار مشکلات اقتصادی نکند و "ائتلاف بین المللی علیه ایران" را برقرار نگه دارد.
در حال حاضر طرحی در مجلس نمایندگان و مجلس سنای آمریکا در دست اجراست که در صورت تصویب نهایی به نوعی تحریم همه جانبه هر نوع مبادله تجاری با ایران را رقم خواهد زد.
در میان اعضای کمیته بانکداری سنا، تنها سناتور باب کورکر از تنسی به لزوم هدفمند بودن تحریم ها و پرهیز از آسیب دیدن مردم ایران بر اثر این فشارها اشاره کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر