۱۳۹۲ خرداد ۱۲, یکشنبه

» برنامه جدید وزارت علوم برای جداسازی دختران و پسران؛ دانشگاه تک‌جنسیتی به جای تفکیک جنسیتی

چکیده : دولتی که بنیانگذار جداسازی پسران و دختران حتی در کلاس‌های درس دانشگاهی بوده، اعلام کرده در همه شهرهای کشور دانشگاه‌های دخترانه و پسرانه تک‌جنسیتی احداث...

زمانی که خبر تفکیک جنسیتی در کلاس‌های درس دانشگاه‌ها مطرح شد بسیاری از منتقدان این اقدام را زمینه‌ای برای جدا‌سازی فضاهای دانشگاه‌ها و زنانه و مردانه کردن آن‌ها دانستند حالا دولتی که بنیانگذار جداسازی پسران و دختران حتی در کلاس‌های درس دانشگاهی بوده، اعلام کرده در همه شهرهای کشور دانشگاه‌های دخترانه و پسرانه تک‌جنسیتی احداث می‌کند.
به گزارش بهار، دو سال پیش از این روزها زمانی که برنامه دولت برای تفکیک کردن دانشجویان دختر و پسر در دانشگاه‌ها مطرح شد، نقدهای گسترده‌ای گریبان دولت احمدی‌نژاد را گرفت و از کارشناسان آموزشی گرفته تا آسیب‌شناسان و جامعه‌شناسان به این برنامه انتقاد کردند.
آن روزها زهرا اشراقی، نوه امام‌خمینی(ره) خاطره‌ای از سال‌های اول انقلاب نقل کرد و گفت: «اوایل انقلاب روزی برای شرکت در کلاس درس به دانشگاه تهران مراجعه کردم و دیدم در میانه کلاس بین دختران و پسران پرده کشیدند؛ من به سرعت این موضوع را به امام‌خمینی منتقل کردم و ایشان به شدت از این موضوع ناراحت شدند و در همان روز مسئولان آموزشی را فراخواندند و تذکر دادند که به این کارها پایان دهید، چون این رفتارها به انقلاب ضربه می‌زند.»
دیروز مدیر دفتر گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آمارهای جدیدی را درباره دانشگاه‌های تک‌جنسیتی اعلام کرد و گفت: تاکنون ۱۵ مجوز قطعی تک‌جنسیتی در دانشگاه‌های دولتی صادر شده و چهار دانشگاه نیز مجوز اصولی دریافت کرده‌اند. به گفته او تعداد دانشگاه‌های غیرانتفاعی و غیردولتی تک‌جنسیتی که تاکنون از دفتر گسترش آموزش عالی مجوز گرفته‌اند ۱۰ مورد بوده و ۱۰ پرونده دانشگاه برای صدور مجوز تک‌جنسیتی در دست بررسی است.
هرچند مدیرکل دفتر گسترش وزارت علوم درباره سیاست ایجاد دانشگاه‌های تک‌جنسیتی، گفته است این وزارتخانه با اجرای این برنامه‌ها قصد جداسازی دانشگاه‌ها را دنبال نمی‌کند بلکه قصد دارد شرایطی را فراهم کند تا در هر استان یک دانشگاه ویژه دختران و پسران ایجاد شود اما منتقدان معتقدند دولت با پیش‌بینی سیاست‌ها و برنامه‌های تشویقی عملا ایده و برنامه جداسازی دانشگاه‌ها را به تدریج و به‌طوری که حساسیت زیادی در جامعه ایجاد نکند پیش می‌برد.
راه‌اندازی دانشگاه‌های تک‌جنسیتی اتفاقا در استان‌ها و شهرهای کوچک‌تر با مقاومت کمتری مواجه می‌شود و به همین دلیل هم وزارت علوم از تاسیس چنین دانشگاه‌هایی دور از مرکز استقبال می‌کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر