۱۳۹۲ خرداد ۱۹, یکشنبه

روزنامه جمهوری اسلامی: کشور بیش از این نمی تواند انحصارطلبی ها و افراطی گری ها را تحمل کند

چکیده :این روزها حتی اصولگراترین نامزدهای ریاست جمهوری نیز با صراحت از وضعیت موجود کشور در همین زمینه‌ها به ویژه اقتصادی و سیاست خارجی اعلام نارضایتی می‌کنند و به مردم وعده می‌دهند اگر رئیس‌جمهور شوند حل این مشکلات را در اولویت کاری خود قرار خواهند داد. این اظهارات، روشن‌ترین سند برای ناکامی تفکر افراطی در اداره کشور است و به همین دلیل افرادی که از تبلیغاتشان پیداست قرار است همین سیاست را ادامه بدهند شایستگی دردست گرفتن زمام امور اجرائی کشور را ندارند. مردم باید در انتخاب خود حداقل دو ویژگی را برای نامزدها در نظر بگیرند؛ اعتدال و فراجناحی بودن. ...

روزنامه جمهوری اسلامی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری، تفکر افراطی را دشمن مردم و نظام دانسته و از مردم خواسته است که تحت تأثیر شعارهای بی‌پشتوانه قرار نگیرند و به سوی انتخاب صحیح حرکت کنند.
یادداشت نویس این روزنامه توضیح داده است که تفکر افراطی، همان تفکری است که در سال‌های اخیر کشور را دچار مشکلات زیادی در زمینه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاست خارجی کرده است.
روزنامه جمهوری اسلامی با اشاره به انتقادات جاری به مسایل سیاسی گفته است: این روزها حتی اصولگراترین نامزدهای ریاست جمهوری نیز با صراحت از وضعیت موجود کشور در همین زمینه‌ها به ویژه اقتصادی و سیاست خارجی اعلام نارضایتی می‌کنند و به مردم وعده می‌دهند اگر رئیس‌جمهور شوند حل این مشکلات را در اولویت کاری خود قرار خواهند داد. این اظهارات، روشن‌ترین سند برای ناکامی تفکر افراطی در اداره کشور است و به همین دلیل افرادی که از تبلیغاتشان پیداست قرار است همین سیاست را ادامه بدهند شایستگی دردست گرفتن زمام امور اجرائی کشور را ندارند. مردم باید در انتخاب خود حداقل دو ویژگی را برای نامزدها در نظر بگیرند؛ اعتدال و فراجناحی بودن.
یادداشت نویس همچنین تصریح کرده است: عدم کارائی جناح‌ها برای اداره کشور در طول ۱۶ سال گذشته به روشنی ثابت گردیده و جامعه از رهگذر ناکارآمدی دو جناح مطرح کشور متحمل ضربه‌های اساسی شده است. این واقعیت غیرقابل انکار نشان می‌دهد کشور اکنون به یک دولت فراجناحی نیازمند است، دولتی که مظهر وحدت ملی باشد و نیروهای کارآمد، با تجربه و معتدل از تمام سلیقه‌ها در آن حضور داشته باشند. این واقعیت را باید بپذیریم که امروز ایران در شرایطی قرار دارد که بیش از این نمی‌تواند متحمل منازعات و انحصارطلبی‌ها و افراط گرائی‌ها باشد. این روش‌ها امتحان خود را پس داده‌اند و زیانبار بودن آنها به اثبات رسیده و بر همگان آشکار شده است.
متن این یادداشت به شرح زیر است:
فارغ از اینکه چه کسی رئیس‌جمهور آینده خواهد بود، موضوع مهم‌تر اینست که نظام جمهوری اسلامی به عنوان میراث بزرگ امام خمینی و دستاورد انقلاب اسلامی ملت ایران، حفظ شود و بالنده‌تر از گذشته به پیش برود.
حفاظت از نظام جمهوری اسلامی، ممکن است از نظر هر یک از نامزدهای ریاست جمهوری با رئیس‌جمهور شدن خودشان ملازم و مساوی باشد. این، خود را محور همه چیز دیدن است و طبعاً با واقعیت منطبق نیست.
نگاه دیگر، خود را نادیده گرفتن و قانون اساسی را محور قرار دادن است. در این نگاه، اصالت با اسلام و مردم است. حضور مردم در تمام صحنه‌ها و رعایت منافع آنها و مصالح کشور همراه با در نظر گرفتن احکام اسلام به عنوان محتوای تصمیمات و قوانین، مجموعه‌ای را تشکیل می‌دهد که قوام نظام جمهوری اسلامی به آنست.
با این نگاه اگر با انتخابات ریاست جمهوری مواجه شویم، چند نکته باید توسط مردم و نامزدهای ریاست جمهوری رعایت شود.
آنچه مردم باید رعایت کنند اینست که پشتوانه اصلی نظام جمهوری اسلامی حضور آنها در صحنه است. بنابر این، در انتخابات باید مردم حضور داشته باشند تا ناظران جهانی مثل گذشته احساس کنند نظام جمهوری اسلامی از پشتوانه مردمی برخوردار است.
حضور در پای صندوق‌های رأی به معنای اعلام رضایت از عملکرد مسئولین و انکار مشکلات و حتی ایرادها و نقص‌های موجود در خود انتخابات نیست، بلکه به معنای تأیید اصل نظام و نوعی پیام دادن به دشمنان ملت ایران است که با این ملت و با نظام حکومتی منتخب ملت خصومت دارند. مردم با شرکت در انتخابات، همراهی خود با نظام جمهوری اسلامی را نشان می‌دهند و درعین حال به هر شکل که قانون مجاز می‌داند مطالبات بر حق خود را نیز پی می‌گیرند.
نکته دیگری که مردم باید رعایت کنند تحت تأثیر شعارهای بی‌پشتوانه قرار نگرفتن و به سوی انتخاب صحیح رفتن است. بزرگ‌ترین دشمن داخلی مردم و انقلاب و نظام اکنون تفکر افراطی است. این، همان تفکری است که در سال‌های اخیر کشور را دچار مشکلات زیادی در زمینه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاست خارجی کرده است. این روزها حتی اصولگراترین نامزدهای ریاست جمهوری نیز با صراحت از وضعیت موجود کشور در همین زمینه‌ها به ویژه اقتصادی و سیاست خارجی اعلام نارضایتی می‌کنند و به مردم وعده می‌دهند اگر رئیس‌جمهور شوند حل این مشکلات را در اولویت کاری خود قرار خواهند داد. این اظهارات، روشن‌ترین سند برای ناکامی تفکر افراطی در اداره کشور است و به همین دلیل افرادی که از تبلیغاتشان پیداست قرار است همین سیاست را ادامه بدهند شایستگی دردست گرفتن زمام امور اجرائی کشور را ندارند. مردم باید در انتخاب خود حداقل دو ویژگی را برای نامزدها در نظر بگیرند؛ اعتدال و فراجناحی بودن.
عدم کارائی جناح‌ها برای اداره کشور در طول ۱۶ سال گذشته به روشنی ثابت گردیده و جامعه از رهگذر ناکارآمدی دو جناح مطرح کشور متحمل ضربه‌های اساسی شده است. این واقعیت غیرقابل انکار نشان می‌دهد کشور اکنون به یک دولت فراجناحی نیازمند است، دولتی که مظهر وحدت ملی باشد و نیروهای کارآمد، با تجربه و معتدل از تمام سلیقه‌ها در آن حضور داشته باشند. این واقعیت را باید بپذیریم که امروز ایران در شرایطی قرار دارد که بیش از این نمی‌تواند متحمل منازعات و انحصارطلبی‌ها و افراط گرائی‌ها باشد. این روش‌ها امتحان خود را پس داده‌اند و زیانبار بودن آنها به اثبات رسیده و بر همگان آشکار شده است.
نامزدهای ریاست جمهوری هم که این روزها بشدت سرگرم تبلیغ از خود هستند، باید نکاتی را رعایت کنند که در رأس آنها اخلاق مداری در گفتار و پرهیز از برملا کردن اسرار نظام است.
متأسفانه در مناظره سیاسی نامزدها و بعضی اظهارات آنها در سخنرانی‌ها بی‌توجهی به این دو نکته کاملاً مشهود بود. اینکه یکی از نامزدهای ریاست جمهوری برای اثبات خود و یا رفع شبهاتی که درباره عملکردهای او به افکارعمومی راه یافته تلاش کند با متهم ساختن دیگری به برخوردهای خشن با مردم یا بی‌اعتنائی به حقوق آنان، رقیب خود را متهم کند، علاوه بر اینکه راه به جائی نخواهد برد، دچار ضربه‌های سنگین‌تری نیز خواهد شد که عکس آنچه در نظر داشته عاید او می‌کند. مهم‌تر اینکه با استفاده از اطلاعات سری نظام در مسائل مهمی همچون پرونده هسته ای، بعضی از نامزدها درصدد تخطئه رقبای خود بر می‌آیند و از این طریق دشمن را هوشیار می‌کنند! این روش، حتی اگر کارآمد باشد و برای کسی که به آن متوسل می‌شود رأی آور هم باشد، برخلاف مصالح کشور و منافع ملی است. اینکه فردی به عنوان نامزد ریاست جمهوری بدون آنکه درباره یک نقل قول تحقیق کند آن را به نامزد دیگر نسبت بدهد و سخن او از تلویزیون برای میلیون‌ها بیننده پخش شود و بعد از چند لحظه معلوم شود نسبت نادرستی است و اصولاً مطلب چیز دیگر بوده است، نه زیبنده کسی است که می‌خواهد مسئول اول اجرائی کشور شود و نه خوشایند مردمی است که می‌خواهند با شنیدن سخنان نامزدها به انتخاب درست برسند. توسل به چنین روش‌هائی در کشورهای غربی و در جوامع غیراسلامی شاید متداول و بی‌مشکل باشد ولی در جامعه اسلامی به ویژه جامعه‌ای که با یک نظام اسلامی اداره می‌شود بهیچوجه قابل قبول نیست.
در تبلیغات انتخاباتی به ویژه انتخابات ریاست جمهوری، اخلاق باید حرف اول را بزند. کسی که برای جلب آراء مردم به شیوه‌های غیراخلاقی متوسل شود و یا از اطلاعات سری نظام خرج کند، قطعاً در مسند ریاست جمهوری فرد قابل اعتمادی نخواهد بود. رئیس‌جمهور باید مروج اخلاق باشد و مصالح نظام و منافع ملی را بر منافع خود ترجیح بدهد. کسی که این ویژگی‌ها را نداشته باشد نه تنها نمی‌تواند برای حفاظت از نظام جمهوری اسلامی کاری از پیش ببرد بلکه جامعه را به سوی بداخلاقی سوق خواهد داد و به اعتبار نظام لطمه وارد خواهد ساخت.
انتخابات ریاست جمهوری، که مظهر حضور مردم برای انتخاب شخص اول اجرائی کشور است، باید عامل تقویت نظام جمهوری اسلامی باشد. برآیند این حرکت مردمی نیز باید انتخاب فردی باشد که حضور او در این مسند به تقویت نظام بیانجامد. بدین ترتیب، هم مردم و هم نامزدهای ریاست جمهوری برای حفاظت از نظام مسئولیت‌های سنگینی برعهده دارند که روزهای آینده زمان انجام آنهاست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر