۱۳۹۲ خرداد ۱۳, دوشنبه

» یادآور شوی تلویزیونی "از کی بپرسم" بود یک مناظره توهین آمیز؛ همه ناراضی/ صدا و سیما عذر خواهی کند


چکیده :مناظره ای خلاف معمول و غیرکارشناسی در سیما باز هم مساله آفرین شد، به طوری که حتی در زمان برگزاری نیز کاندیداها به نحوه اجرای آن معترض شدند. اعتراض هایی که از اولین دقیقه پخش تاکنون ادامه دارد. از فعالان سیاسی تا مردم همه به چگونگی اولین نشست کاندیداها انتقاد دارند و آن را نه در شان ملت می دانند و نه در شان کاندیداها. نمایندگان مجلس خواستار عذرخواهی صدا و سیما شده اند و برخی از کاندیداها گفته اند که در این مناظرات شرکت نخواهند کرد....


کلمه- گروه خبر: مناظره ای خلاف معمول و غیرکارشناسی در سیما باز هم مساله آفرین شد، به طوری که حتی در زمان برگزاری نیز کاندیداها به نحوه اجرای آن معترض شدند. اعتراض هایی که از اولین دقیقه پخش تاکنون ادامه دارد. از فعالان سیاسی تا مردم همه به چگونگی اولین نشست کاندیداها انتقاد دارند و آن را نه در شان ملت می دانند و نه در شان کاندیداها. نمایندگان مجلس خواستار عذرخواهی صدا و سیما شده اند و برخی از کاندیداها گفته اند که در این مناظرات شرکت نخواهند کرد.
فرار است که روحانی امروز در کنفرانسی خبری به بیان موضعش درباره مناظره های انتخابات ریاست جمهوری بپردازد. محسن رضایی درباره این مناظره ها گفته است:اگر شیوه مناظره اصلاح نشود در آن شرکت نمی کنم. عارف نیز می گوید: اعتراض خودم را علنی مطرح کردم و امیدوارم در مناظره‌ها تجدیدنظر شود.
اعتراض ستاد روحانی به مناظره
در پی پخش مناظره پرانتقاد این اطلاعیه از سوی ستاد انتخاباتی حسن روحانی منتشر شد.
بسمه تعالی
آنچه که امروز در مناظره تلویزیونی شکل گرفت به حق اهانت به کاندیداها و مردمی است که انتظارمناظره پرجاذبه،عمیق و چالش برانگیزرا داشتند اما متاسفانه برنامه ریزی غلط و اشتباهات پیاپی و اصرار بر تداوم این اشتباهات، باعث تضییع برنامه گردید.قطعا اگر نبود احترام به افکار عمومی و همچنین قداست شکل گرفته در رسانه ملی، تداوم برنامه با مشکلات جدی روبرو می شد.
برگزاری چنین مناظره که اولا مناظره نبود و فقط فضایی برای اظهار نظر و شاید رفع مسئولیت رسانه ملی درانتخابات بود در شان انتخابات، کاندیداها و مردم نبود. و چنانچه در اینده بخواهد این روند پیدا کند با تصمیم متفاوت کاندیداها روبرو خواهد شد لذا به جهت تبیین مواضع در خصوص مناظره بعد ازظهر جمعه و تصمیم در خصوص شرایط آینده، کنفرانس مطبوعاتی در روز شنبه درمحل ستاد ایشان و با حضور دکتر روحانی در جمع روزنامه نگاران داخل و خارج منعقد خواهد گردید.
والسلام
ستاد انتخاباتی دکتر روحانی
مردم در شناخت اصلح دچار مشکل می شوند
محمدرضا عارف می گوید با این شیوه مناظره ها مردم در انتخاب کاندیدای اصلح دچار مشکل می‌شود.
محمدرضا عارف کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین در خصوص مباحث پیش آمده در اولین مناظره انتخاباتی و اعتراض وی به سبک سوالات، گفت: من اعتراض خودم را علنا مطرح کردم ولی متاسفانه بقیه کاندیداها با من همراه نشدند، انتظار من این بود که بقیه نیز به این شیوه اعتراض کنند اما آنها به سوالات پاسخ دادند.
وی با بیان اینکه مناظره های انتخاباتی باید انتظارات مردم را برآورده کند، افزود: مردم ۴ سال زمان می گذارند، هزینه می کنند، سرمایه مصرف می کنند و اولین رسالت مناظره های انتخاباتی باید این باشد که فرصت را برای ارائه برنامه کاندیداها فراهم کند تا مردم براساس این برنامه ها و مقایسه آنها با هم کاندیدای مطلوب خود را انتخاب کنند.

جسارت به مردم بود
رضایی نیز در خصوص برگزاری این مناظره خاطر نشان کرد: شیوه اجرای مناظره امروز جسارت به ساحت شریف مردم ایران بود. بنده با احترام به قانون اعتراض خود را نسبت به این شیوه اعلام کرده و در حال بررسی این موضوع برای شرکت یا عدم شرکت در مناظره های بعدی هستم و این نظر را به ستاد انتخاباتی وزارت کشورنیز اعلام خواهم کرد بهتر است دوستان محترم هر چه زودتر تمهیدی بیندیشند برای اینکه شرایطی را فراهم آورند که مردم شریف قدرت انتخاب اصلح را پیدا کنند و نیز شان نامزدها حفظ شود.
اصلا مناسب نیست
محمدرضا باهنر در گفت و گو با سایت خانه ملت در خصوص نحوه برگزاری نخستین مناظره انتخاباتی در صدا و سیما گفت: تصور شخص من بر این بود که پیش از برگزاری این مناظره از نمایندگان کاندیداها دعوت شده و در خصوص نحوه برگزاری مناظره با آنها مشورت می شود.
وی افزود: شخص من به عنوان کسی که این مناظره را ملاحظه کرده ام، باید مطرح کنم که شاید در پایان مناظره مطالبی برای بیننده مشخص شود اما به هیچ عنوان این شیوه برگزاری مناظره به شکلی نیست که مخاطب به جمع بندی و مقایسه برسد.
باهنر در این خصوص تصریح کرد: زمان پاسخگویی بسیار کم بود و بعضا شیوه برگزاری به شکلی بود که از اساس برخی از کاندیداها نوع سوالات را قبول نداشتند.
وی با تاکید بر این که باید در مراحل بعدی برگزاری مناظره ها در نوع برگزاری این برنامه بازنگری جدی شود، تصریح کرد:ابتدا هر کاندیدا باید حداقل ۱۰ دقیقه زمان در اختیار داشته باشد در خصوص موضوع مناظره مواضع خود را بیان کند و بعد از این که این زمان به هر کاندیدا اختصاص داده شد، وارد مناظره بین کاندیدها و چالش شوند.
نایب رییس مجلس شورای اسلامی هم چنین تصریح کرد: پیشنهاد من این است که برای مراحل بعد با خود کاندیداها برای بهبود سطح کیفی برگزاری این مناظره ها مشورت شود.
همه طرف های مناظره ناراضی
بخش دوم مناظره اقتصادی هشت نامزد ریاست جمهوری با اعتراض چند نامزد ریاست جمهوری آغاز شد.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در بخش دوم این مناظره تلویزیونی، مرتضی حیدری مجری مناظره اقتصادی با اشاره به اینکه در این بخش سئوالاتی چند گزینه ای مطرح می شود گفت: سوالات کوتاه از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری پرسیده می شود و نامزدها باید به صورت بلی و خیر پاسخ دهند.
محمدرضا عارف پس از این توضیح مجری مناظره اقتصادی به این بخش مناظره اعتراض کرد و گفت به هیچ کدام از تست های شما پاسخ نمی دهم.
رضایی نیز به این نحوه مناظرات اعتراض کرد و گفت من از اول صبر کردم؛ اگر شئونات رئیس جمهور را رعایت نکنیم چگونه یک دولت قوی تشکیل بدهیم. باید با هم مناظره کنیم، من هم آماده ام.
محمدرضا عارف هم گقت اگر می خواهید مدرک گرانی بدهید و تست بگیرید نه اینکه مناظره ریاست جمهوری بگیرید.
حسن روحانی هم گفت باید نمایندگان نامزدها را می آوردید و بحث می کردید . مردم به این سبک اعتراض خواهند کرد. سبک شما توهین آمیز است.
پس از این نظرات مرتضی حیدری مجری مناظره ها گفت این سبک بر اساس نظرات کارشناسی اساتید دانشگاه و بر اساس ۲۰ الگو انتخاب شده است.
عارف در واکنش به مجری مناظره گفت: باید از ما ۸ نفر می پرسیدید نه از استاد و کارشناس. شما بدون مجوز چگونه این کار را کردید. ما باید بگوییم که می خواهیم رقابت کنیم.
صدا و سیما عذر خواهی کند
محمد باقری بنابی نماینده بناب با تاکید بر عذرخواهی صدا و سیما از مردم و نامزدها درباره رویکرد صدا و سیما در برگزاری مناظرات ریاست جمهوری گفت: این مدل مناظره که امروز اتفاق افتاد و ۴ ساعتی که برای آن درنظر گرفته شد، برای مردم جای تأسف و تأثر داشت زیرا خروجی آن برای مخاطبان مشخص نبود.
وی با بیان اینکه مناظره به این شیوه به یک برنامه خنده بازار تبدیل شده بود، آن را در شأن کاندیداهای ریاست جمهوری ندانست و تصریح کرد: اکثر مردم در جامعه، رویکرد این برنامه را به یک سوژه طنز تبدیل کرده اند و آن را در پیامک هایی به هم ارسال می کردند و مثلاً می گفتند در مرحله بعد که بحث فرهنگ و هنر موضوع مناظره است، از کاندیداها می خواهند که نقاشی بکشند. صدا و سیما باید هر چه سریعتر به خاطر این نحوه برگزاری مناظرات از مردم عذرخواهی کند زیرا این برنامه هیچ خروجی به خصوصی نداشت که مردم بتوانند مسائل اقتصادی خودشان را بر اساس رویکرد نامزدها طراحی کنند.
در شان مردم نبود
امیر خجسته رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس ضمن انتقاد از نحوه برگزاری مناظره‌ نامزدهای ریاست جمهوری، گفت: نخستین دور مناظره‌‌ها در شان مردم و نامزدها نبود.
وی در گفت‌وگو با خانه ملت، ضمن انتقاد از نحوه برگزاری مناظره‌ نامزدهای ریاست جمهوری دور یازدهم، توضیح داد: صدا و سیما به رغم تلاش‌های وافری که برای جلب مشارکت حداکثری مردم در انتخابات می‌کند نتوانست در نخستین دور مناظره‌ها مردم و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را راضی کند.
نماینده مردم همدان، قهاوند و فامنین در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: مناظره‌ها باید به نحوی باشد که نامزدها بتوانند با در اختیار داشتن زمان کافی به تشریح برنامه‌ها و نظرات خود بپردازند ولی در نخستین دور مناظره‌ها زمان کافی در اختیار نامزدها نبود و مباحث ابتر ماند.
عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس نهم، ادامه داد: مناظره‌ها برای نیل به نتیجه مطلوب باید به صورت دو نفره برگزار می‌شد تا طرفین با رویکردی کارشناسانه برنامه‌های یکدیگر را به چالش بکشند و از درون این تضارب آرا مردم بتوانند بهترین انتخاب را انجام دهند.
خجسته افزود: هزاران دقیقه و ساعت در رسانه ملی صرف برنامه‌های مختلف و حتی برنامه‌های غیر ضروری می‌شود از این رو انتظار این بود تا صدا و سیما با سعه صدر بیشتری برای مناظره‌ها و در نظر گرفتن زمان کافی برای هر نامزد انتخابات ریاست جمهوری برنامه ریزی می‌کرد.
رئیس کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور مجلس نهم، گفت: نخستین دور مناظره‌‌ها در شان مردم و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نبود از این رو مسئولان رسانه ملی باید در دور آینده مناظره‌ها تدابیر بیشتر و بهتری بیندیشند.
حق کاندیداها ضایع شد
نادر قاضی پور نماینده ارومیه نیز به انتقاد از این مناظره پرداخت و افزود: فضای مناظره برای افراد کاری و اجرایی به لحاظ کمبود وقت خوب نبود و کاندیداها فرصت کافی برای پاسخ به سوالات نداشتند. اگر یک کارشناس درمناظره نامزدهای انتخاباتی حضور داشت و سوالات را مطرح می کرد بهتر بود درمناظره های بعدی هم اگر یک فرد متخصص سوالات را مطرح کند بهتر است.
عضو ناظر مجلس درهیات نظارت بر صدا و سیما با اشاره به اظهار نارضایتی نامزدها از رویکرد صدا و سیما در برگزاری مناظرات، تصریح کرد: صدا و سیما باید در این باره اعلام نظر کند.
سیدرمضان شجاعی کیاسری نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی و عضو ناظر مجلس در شورای نظارت بر صدا و سیما تصریح کرد: با توجه به حضور من در پشت صحنه این برنامه، نامزدهای ریاست جمهوری نیز از نحوه برگزاری آن اظهار نارضایتی داشتند ولی صدا و سیما باید اعلام نظر کند که آیا رویکرد خود را تغییر خواهد داد یاخیر. شاید به دلیل تعداد زیاد کاندیداها، امکان برگزاری مناظرات به شیوه ای بهترازاین وجود نداشت و نمی شد شکل دیگری برای آن تصور کرد که حق کاندیداها نیز ضایع نشود.
یادآور شوی تلویزیونی “از کی بپرسم” بود
محمد خوش چهره درباره برنامه مناظره نامزدهای ریاست جمهوری گفت: به نظرم نحوه اجرای مناظره بیشتر شبیه شوی تلویزیونی بود و مخاطب تنها برنامه ای تقلید شده خارجی را شاهد بود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رضایی، این اقتصاددان در پاسخ به سئوال پایگاه خبری ایران من سلام درباره مناظره روز جمعه نامزدهای رئیس جمهوری گفت: نحوه اجرای مناظره میان هشت نامزد ریاست جمهوری در شان نظام جمهوری اسلامی ایران نبود. معتقدم این مناظره فقط ضعف صدا و سیما را نشان داده است.
وی در ادامه افزود: این مناظره تلویزیونی بیشتر شبیه شوی تلویزیونی بود. می توان گفت فقط تقلید از برنامه های انگلیسی با نام از کی بپرسم بود.
مناظره ای که سوالات تستی از نامزدهای ریاست جمهوری بپرسد نه تنها در شان نظام نیست، بلکه به تنویر افکار عمومی هم کمکی نمی کند.
این اقتصاددان اشاره کرد: باید نحوه اجرای مناظره به گونه ای باشد که مردم از صحبت های نامزدهای ریاست جمهوری استفاده کنند و بر این اساس قضاوت کرده و رای خودشان را بدهند اما این برنامه به هیچ وجه این شاخصه ها را نداشت.
خوش چهره با تاکید بر این مساله که باید سوالات عملی از سوی کارشناسان برای مناظره طراحی می شد تا نامزدها را به چالش وا بدارد، گفت: متاسف هستم که برنامه مناظره این ویژگی را نداشت و نه تنها نامزدها را به چالش نکشاند، بلکه ضعف صدا و سیما را مشخص کرد.
وی افزود: یک مناظره باید فرصت تحلیل های عمیق را فراهم کند، نه اینکه یک شوی تلویزیونی را برای مخاطبان فراهم کند. این مساله فقط بی بضاعتی سازمان صدا و سیما را نشان داد و مجری تنها وقت نگه دارنده این مناظره بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر