۱۳۹۲ خرداد ۲۷, دوشنبه

آنچه گذشت واکنش‌ها به پیروزی حسن روحانی



  1. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در واکنش به پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری بیانیه‌ای منتشر کرده، سپاه در این بیانیه گفته: "آمادگی همه جانبه خود را برای تعامل و همکاری با دولت آینده در چارچوب ماموریت‌ها و وظایف قانونی محوله اعلام می‌دارد."
    سپاه پاسداران در بیانیه خود "ملت ایران" را پیروز اصلی انتخابات توصیف کرده است.
  2. سعید لیلاز در روزنامه اعتماد از پیروزی حسن روحانی به عنوان "فرصت بی نظیر تاریخی" یاد کرده و نوشته "پیروزی آقای حسن روحانی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری می‌تواند به خوبی نشان‌دهنده این واقعیت باشد که پس از تجربه هشت ساله دولت منتهی‌الیه جناح چپ و بعد از آن تجربه هشت ساله منتهی‌الیه جناح راست، شاهد به وجود آمدن نوعی گرایش و تمایل در ملت ایران به مرکزگرایی و اعتدال‌گرایی هستیم."
    به عقیده آقای لیلاز "گرایش به اعتدال و تمرکزگرایی طی ماه‌های گذشته و تا همین چند هفته پیش در آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی تجسم یافته بود و ایشان را تبدیل به اصلی‌ترین چهره و در واقع سمبل اعتدال گرایی کرده بود. به همین دلیل هم بود که بلافاصله پس از ثبت نام ایشان در ستاد انتخابات کشور برای ریاست‌جمهوری شاهد بروز و ظهور این تمایل و گرایش حول محور ایشان بود. اما بعد از نحوه برخورد به نظر من غیر لازمی که توسط شورای نگهبان با مساله بررسی صلاحیت ایشان شد این موج به سمت نزدیک‌ترین کاندیدای ریاست‌جمهوری سوق پیدا کرد."
  3. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پیامی با تشکر از مردم در انتخابات به حسن روحانی، برنده انتخابات تبریک گفته است.
    این تشکل روحانی که اکثریت اعضای آن از علی اکبر ولایتی در انتخابات حمایت کرده بودند، در پیام خود نوشته که از آقای روحانی "انتظار می‌رود با استفاده از نیروهای ارزشی، ولائی و متدین، متخصص و کار آمد تمام تلاش خود را برای حفظ ارزشهای دینی و نشر معارف اهل‌البیت(علیهم السلام)، آبادانی کشور و رفع مشکلات اقتصادی انجام داده و توجه ویژه‌ای در جهت احقاق حقوق ملت شریف ایران در عرصه‌های جهانی بویژه در دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای مصروف سازد و قانون‌مداری را سرلوحه کار خویش قرار دهد."

    1. روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله این شماره پیروزی حسن روحانی را " دست رد بر سینه افراطیون" خوانده و نوشته است "مهم‌ترین نکته اینست که آری گفتن اکثریت مردم ایران به دکتر حسن روحانی آری گفتن به اعتدال و نه گفتن به تفکر افراطی است. مردم ایران با آراء قاطع خود به کسی که با شعار "اعتدال" به صحنه آمد و در تمام سخنرانی‌های خود در دوران تبلیغات انتخاباتی با قاطعیت، تفکر افراطی را مردود دانست و اعلام کرد به این تفکر خطرناک پایان خواهد داد، این پیام را با رساترین بیان به گوش همه رساندند که از جریان افراطی منزجر و خواهان حاکمیت جریان اعتدال درکشور هستند."
    2. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نسبت به انتخابات رئیس جمهور جدید ایران واکنش نشان داده اند.
      آقای پوتین ضمن تبریک آرزوی گسترش روابط با ایران را کرده است و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفته که رهبر ایران در باره برنامه هسته ای تصمیم گیری می کند نه رئیس جمهور و "جامعه بین الملل نباید از میزان فشارها برایران برای توقف برنامه هسته ای این کشور بکاهد."
    3. حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در پیامی انتخاب حسن روحانی رئیس جمهور منتخب ایران را تبریک گفته و نوشته "انتخاب شما، امید و آرزوهای ملت ایران عزیز را زنده کرد، همچنین آمال شخصیتهای برجسته از دوستان، دوستداران، برادران شما از ملتهای عربی، اسلامی و مستضعفان را که همواره جمهوری اسلامی را تکیه گاه مظلومان، مقاومان و مجاهدان در راه خدا می دانند، زنده کرد؛ آنها امروز شما را سرمنزل امید، نور چشمان و آرامش بخش قلبهای خود می دانند."
    4. حسین عبده تبریزی دبیرکل سابق بورس تهران در یادداشتی در روزنامه شرق با تشریح وضعیت اقتصادی کشور به رئیس جمهور جدید پیشنهاد کرده که به دنبال یک تیم منسجم و با برنامه اقتصادی باشد.
      آقای عبده تبریزی نوشته "در لحظاتی از عمر اقتصادی کشور نیستیم که جایی برای تظاهر باقی مانده باشد. حتی سرسخت‌ترین حامیان دولت دهم هم اقرار می‌کنند که وضعیت اقتصادی، وخیم است. دولتی می‌رود که اقتصاد مبتلا به تصلب را به ارث می‌گذارد؛ دولت جدید باید راه‌های خروج از این گرفتگی را جست‌وجو کند. دولتی که می‌آید همین امسال برای هزینه‌های جاری خود با کسری بودجه عظیم مواجه است."
      دبیرکل سابق بورس تهران نوشته که "بعدها باید بررسی شود که ۷۰۰میلیارددلار درآمد نفتی چگونه هزینه شده که در زمانه رشد هشت‌درصدی چین، هفت‌درصدی هند و شش‌درصدی آفریقا، چشم‌انداز رشد اقتصادی جمهوری اسلامی ایران برای سال‌جاری منفی پیش‌بینی می‌شود. باید بررسی شود که بدهی چند‌صدهزارمیلیاردتومانی دولت از کجا آمده است؟ و البته دولت جدید باید خشنود باشد که در سال‌های اخیر امکان استقراض خارجی برای دولت دهم فراهم نبوده وگرنه امروز صدهامیلیارددلار هم بدهی ارزی روی دست دولت یازدهم می‌گذاشت."
    5. وبسایت الف در یادداشتی به بررسی شکست اصولگرایان و شادی مردم بعد از اعلام پیروزی حسن روحانی پرداخته است.
      این وبسایت نزدیک به احمد توکلی نماینده تهران در مجلس نوشته "این انتخابات یک پیام ساده داشت و آن هم اعتراض بود. اعتراض به وضع موجود پیام صریحی بود که از صندوق های رای بیرون آمد. اعتراض مردم به وضعیت اقتصادی بود، به مشکلات معیشتی بود. اعتراض به دروغگوئی و پنهان کاری بود."
      به نوشته این وبسایت "اعتراض به افراط در شعار و ذبح کردن مصالح نظام پای ژست های کودکانه ظاهرگرایان بود. اعتراض به محدود کردن آزادی ها بود. اعتراض به سانسور و فشار بر مخالفین بود. اعتراض بر اقتدار گری و قیم مآبی بود. اعتراض بر بگیر و ببندهای سلیقه ای بود. برای فریاد کردن این اعتراض نیز به اصولگرایان اعتماد نکردند."
    6. حسن روحانی برنده انتخابات ریاست جمهوری با علی لاریجانی رئیس مجلس دیدار و درباره کابینه دولت آینده با وی رایزنی کرده است.
      به گزارش خبرگزاری خانه ملت، آقای لاریجانی گفته که "در این جلسه علاوه بر عرض تبریک، به‌دلیل دوستی قدیمی علاقه‌مند دیدار حضوری با ایشان بودم."
      رئیس مجلس گفته که "در این جلسه درخصوص شرایط کشور به‌ویژه ضروریات کشور مثل کنترل تورم و مشکلات بیکاری بحث و گفت‌وگو شد."
      آقای روحانی هم گفته که "امروز اولین قدم را برای همکاری دو قوه برداشتیم تا در آینده نزدیک همکاری بین دو قوه آغاز شود."
    1. روزنامه ایندیپندنت در گزارشی از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران نوشته است پیروزی حسن روحانی به معنای پیروزی "معتدل‌ها" در ایران بوده است.
    2. روزنامه ساندی تایمز، چاپ لندن تحت تیتر جنجالی "رای دهندگان انقلاب جدیدی در ایران پدید آوردند" نوشته است: شگفتی پیروزی انتخاباتی حسن روحانی در این است که طبقه حاکم، از جمله اکثریت روحانیان، فرماندهان سپاه پاسداران و رسانه ها در مقابل او موضع گرفته بودند.
    3. اولین نشست خبری حسن روحانی رئیس‌جمهور منتخب فردا برگزار می شود.
      حسام‌الدین آشنا مشاور ارشد حسن روحانی، به خبرگزاری تسنیم گفته که این نشست عصر فردا دوشنبه ساعت ۱۶ برگزار می‌شود.
      به گفته آقای آشنا، این نشست با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی فردا در مرکز تحقیقات استراتژیک برگزار می‌شود.
    4. روزنامه ابزرور پیش‌بینی کرده است که انتخاب حسن روحانی می تواند به بهبود روابط ایران با غرب و کاهش تنشهای بین المللی کمک کند. به نوشته ابزرور، در دوره ای که حسن روحانی مسئول مذاکرات اتمی غرب بود، ایران به تعلیق غنی سازی اورانیوم و نظارت بیشتر بر برنامه تحقیقات هسته ای خود تن داد تا پرونده هسته ای آن کشور به شورای امنیت سازمان ملل واگذار نشود و ایران تحت تحریم اقتصادی قرار نگیرد.
    5. بازتاب نتیجه انتخابات ایران در روزنامه های بریتانیا

      روزنامه ساندی تایمز تحت تیتر جنجالی "رای دهندگان انقلاب جدیدی در ایران پدید آوردند" نوشته است مردم ایران با تحقیر کردن رهبران تندرو آن کشور یک اصلاح طلب را به عنوان رییس جمهور انتخاب کرده اند.
    6. طرح حسین صافی از رئیس جمهور منتخب در وبسایت خبرآنلاین
    7. علیرضا پناهیان مشاور رئیس نهاد نمایندگی آیت الله خامنه ای در دانشگاهها گفته که "نمی‌توان این انتخابات را رأی نیاوردن اصولگرایان به معنای عام کلمه تلقی کرد. به هر حال ایشان (روحانی) عضو جامعه روحانیت مبارز بودند."
      آقای پناهیان که در انتخابات از سعید جلیلی حمایت می کرد، گفته "کسی در این دوره رای بیشتری آورد که توانست بیشترین تقابل را با دولت ایجاد کند و این ثمره برخی اشکالات دولت فعلی بود. موجی از نارضایتی از عملکرد اقتصادی دولت مردم را به سمت نقطه مقابل دولت فرستاد. حمایت آقای هاشمی از ایشان هم به عنوان نقطه مقابل دولت در رای آوری ایشان بسیار موثر بود. اگر این گرانی پدید نیامده بود و اگر بداخلاقی‌های رئیس جمهور در مجلس پیش نیامده بود، هرگز چنین اقبالی به آقای روحانی نمی‌شد."
    8. شادی خیابانی و شعارهای اعتراضی در شهرهای مختلف ایران پس از پیروزی روحانی

      گروهی از ایرانیان در تهران، تبریز، کرمانشاه، اصفهان، مشهد، یاسوج، یزد، رشت، قم، آبادان و چندین شهر دیگر ایران در پی پیروزی حسن روحانی در انتخابات با ریختن به خیابان‌ها، به شادی پرداختند و شعارهای اعتراضی سر دادند.

      1. وبسایت خبرآنلاین در گزارشی " وعده های اقتصادی حسن روحانی" را در بخش اقتصادی منتشر کرده است.
        خبرآنلاین نوشته که حسن روحانی در پایان نخستین برنامه انتخاباتی تلویزیونی خود، جلوی دوربین یک کلید را در دست خود بالا گرفت و گفت: "من می‌خواهم بگویم همه چیز با تدبیر و امید و با کلید تدبیر حل خواهد شد. شما بدانید (با این کلید) مسئله هسته‌ای و تحریم‌ها هم حل خواهد شد و رونق اقتصادی هم ایجاد خواهد شد."
        این وبسایت وعده اصلی آقای روحانی را در این جمله وی خلاصه کرده که گفته بود:"مردم در همان ۲ ماه اول دولت تدبیر و امید آثار کارهای انجام‌شده را می‌بینند. برای از پیشِ‌روی برداشتن مشکلات اقتصادی برنامه یک‌ماهه، سه ماهه، یک‌ساله و چهار ساله در نظر گرفته‌ایم."
      2. وبسایت رجانیوز در یادداشتی با عنوان " پیام حماسه ۹۲" تردید رمز ناکامی اصولگرایان" به انتقاد از عملکرد انتخاباتی اصولگرایان پرداخته که به عقیده نویسنده، بخشی از آن "ناشی از آگاهی مردم نسبت به انحراف دولت دهم از مسیر ولایت و بی توجهی به مشکلات مردم در دوسال گذشته بود."
        وبسایت رجانیوز در ابتدا از مدافعان آقای احمدی نژاد بود و در دو سال اخیر به گروهی از همکاران آقای احمدی نژاد نزدیک شد که از دولت کنار گذاشته شده و جبهه پایداری را تشکیل دادند.
        این وبسایت که در انتخابات از سعید جلیلی حمایت می کرد، نوشته "تردید در میان خواص اصولگرایان به شکلی بی سابقه قبل از انتخابات بروز کرد. این نوع تردید ریشه در عدول از منطق رفتار انتخاباتی اصولگرایی یعنی "اصل انتخاب اصلح" و وارد شدن در "تردیدگاه نظرسنجی و ائتلاف های سیاسی" داشت."
      3. وزارت امور خارجه ترکیه پیروزی حسن روحانی در انتخابات ایران را تبریک گفت و اظهار امیدواری کرد که دولت جدید به ریاست آقای روحانی در خدمت کردن به صلح و سعادت مردم ایران موفق باشد.
      4. افغانها از حسن روحانی چه می‌خواهند؟

        پیروزی حسن روحانی امید و آرزوهای زیادی را در بین افغان‌ها به دنبال داشت. پیروزی آقای روحانی از سوی دولت افغانستان، شماری از احزاب و شماری از مردم افغانستان استقبال شد.
      5. محسن رضایی، از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اخیر و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ایران به دیدار حسن روحانی رفت و به او تبریک گفت. به گزارش فارس، آقای رضایی و آقای روحانی در مورد "برنامه ها و نحوه اداره کشور" گفت و گو کردند.

      6. پیروزی روحانی؛ شگفتی انتخاباتی تا کی؟

        از دوم خرداد ۱۳۷۶ تا ۲۴ خرداد ۱۳۹۲، پنج دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار شده و در این میان، تنها یک دوره از انتخابات در سال ۱۳۸۰، بدون شگفتی و غافلگیری و با نتایج قابل پیش‌بینی به پایان رسیده است.
      7. اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با انتشار بیانیه‌ای پیروزی حسن روحانی در انتخابات را تبریک گفته است.
        آقای هاشمی رفسنجانی در این بیانیه گفته: "این انتخابات و نتایج معنادار آن درس‌های فراوانی در ابعاد سیاست داخلی و خارجی داشت که واکاوی و یادآوری آن از ضرورت‌های تحلیل‌های منطبق بر واقعیت‌هاست.
        آقای هاشمی رفسنجانی، حسن روحانی را از افراط‌گرایی بر حذر داشته و درباره او گفته: " ایشان خوب می‌دانند که صدف‌های اصلاح‌طلبی، اصول‌گرایی و مستقل‌های سیاسی، در این سرزمین پُر از مرواریدهای درخشان است که دلشان برای سربلندی ایران می‌تپد و رویگردانی مردم از تنگ‌نظری دراستفاده از ظرفیت‌های انسانی و خانه‌نشین کردن سرمایه‌های ملی و دینی است."
        به جهانیان و مدعیان سردمداری ملل و نحل درس داد که مردم ایران را نمی توانید پشت دیوارهای تحریم محصور نمایید و شعار تعامل با ملت‌ها، بدون حضور صاحبان متمدن‌ترین و بافرهنگ‌ترین آنها، یعنی ایرانیان، مانند بهار بدون سرسبزی است و خزانی بیش نیست."
        اکبر هاشمی رفسنجانی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده بود اما توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شد. آقای هاشمی رفسنجانی پس از آن از حسن روحانی حمایت کرده بود.
      8. محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس ایران، گفته است که مراسم تحلیف حسن روحانی نیمه مرداد ماه و در سالگرد تحلیف محمود احمدی‌نژاد برگزار خواهد شد.
      9. وائل حلقی، نخست‌وزیر سوریه، با استقبال از پیروزی حسن روحانی ابراز امیدواری کرده که روابط ایران و سوریه گسترش یابد.
        آقای حلقی انتخاب حسن روحانی را به مردم و رهبر ایران تبریک گفته است.
      10. خلیل ابراهیم مرزوق، از رهبران شیعیان بحرین ابراز امیدواری کرده که پیروزی حسن روحانی به تقویت روابط میان کشورهای حوزه خلیج فارس بینجامد و برای اکثریت شیعه بحرین نیز پیامدهای مثبتی داشته باشد.
        حکومت سنی بحرین در دو سال گذشته اعتراضات شیعیان این کشور را سرکوب کرده است.
      11. محسن رضایی نامزد انتخابات ریاست جمهوری با انتشار بیانیه ای از حامیان خود خواسته است که بعد از ظهر پنج شنبه این هفته "در مکان های مناسبی تجمع و برای این پیروزی بزرگ ایران اسلامی شکرگزاری کنیم."
        آقای رضایی در انتخابات ریاست جمهوری به دست آوردن سه میلیون و ۸۸۴ هزار رای در بین شش نامزد چهارم شد، گفته که گرچه "در ظاهر پیروز نشدیم ولی توانستیم با تبیین برنامه، رعایت اخلاق و کسب آرای قابل توجهی از مردم پیروز شویم و مهمتر از همه رضایتمندی اکثریت جامعه و رای دهندگان را از منش و رفتار خود در انتخابات به دست آوریم. "
        به گفته آقای رضایی، او و حامیانش "چند کار مهم و فراموش ناشدنی" در این بخشها انجام داده اند: ارائه برنامه، گفتمان جدید، حقوق مردم، اخلاق و دین و اقتصاد.
      12. کوکب، زهرا و نرگس موسوی، دختران میرحسین موسوی و زهرا رهنورد با انتشار پیامی پیروزی حسن روحانی در انتخابات را تبریک گفتند. در این پیام آمده است: "پیروزی شما در انتخابات دوریازدهم ریاست جمهوری نتیجه ایست گوارا برای تلاش مردمی صبور، باگذشت و مقاوم که در سالگرد ۲۵ خرداد، میوه ایستادگی ها، از جان گذشتنها، زندانها و حصرها را دریافت کردند."
        دختران آقای موسوی این پیروزی آقای روحانی را هم به کسانی که به دلیل "آزردگی از حوادث تلخ دوره های پیشین"، از شرکت در انتخابات خودداری کردند، و هم به کسانی که در انتخابات شرکت کردند، تبریک گفته اند.

      13. فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی و فرزندان آقا و خانم کروبی،با انتشار بیانیه‌ای پیروزی حسن روحانی را تبریک گفتند.
        آنها در بیانیه خود گفته‌اند: " برای ما اگرچه بیست و پنجم، یادآور شروع بدعتی تلخ و ناگوار است، لیکن تجلی بخش خواست و حماسه و بیعت مردم آزادی خواهی است که طی ۴ سال گذشته، تلخکامی بسیاری را به جان خرید، اما آرام ننشست."
      14. وبسایت دفتر آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، گزارش داده که حسن روحانی عصر امروز با رهبر ایران دیدار کرده است.
      15. احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان ضمن تبریک به حسن روحانی از او خواسته به "خط امام و ولایت مقام معظم رهبری و قانون اساسی" وفادار باشد.
      16. بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران را تبریک گفته است.
      17. حسن روحانی، رئیس‌جمهور منتخب ایران، با حضور در آرامگاه آیت‌‍‌الله خمینی و بهشت زهرا به بنیانگذار جمهوری اسلامی و کشته‌شدگان انقلاب و جنگ ادای احترام کرد.
      18. حبیب الله عسگراولادی دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری و از رهبران حزب موتلفه اسلامی، از طرف این حزب پیروزی حسن روحانی را در انتخابات تبریک گفت.
        وی انتخاب آقای روحانی را "تقدیر خداوند" دانست و از بابت آن ابراز رضایت کرد.
        آقای عسگراولادی افزود: "بنده عرض کرده بودم که هرکدام [از نامزدها] رئیس‌جمهور شوند با آنها همکاری می‌کنم و باید انصاف داد که آقای روحانی خوب شد که انتخاب شد."
      19. دنیس مک دانا، مسئول دفتر باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، در گفتگویی با شبکه تلویزیونی آمریکایی (سی بی اس)، انتخاب حسن روحانی، به عنوان رییس جمهور جدید ایران را "نشانه بالقوه امیدوار کننده" دانست.
        وی از آقای روحانی خواست به تعهدات خود در زمینه بهبود روابط با کشورهای غربی عمل کند. آقای مک دانا همچنین گفت در صورتی که ایران نشان دهد برنامه هسته ای اش صلح آمیز است، "می تواند ما را شریک خود بیابد."
        این سخنان مسئول دفتر باراک اوباما در حالی بیان می‌شود که روز گذشته نیز کاخ سفید و جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نسبت به نتیجه انتخابات ایران واکنش نشان دادند.
        در بیانیه کاخ سفید آمده بود: "ما به رای مردم ایران احترام می گذاریم و به آنها برای حضور در این فرآیند سیاسی تبریک می‌گوییم، شجاعت آنها باعث شد تا صدایشان شنیده شود."
        در این بیانیه دولت آمریکا در زمینه برنامه هسته ای ایران اعلام کرده بود: "ایالات متحده آمریکا همچنان آماده است که با حکومت ایران در جهت دستیابی به راه حل دیپلماتیک بر سر نگرانی‌های جامعه جهانی درباره برنامه هسته ای این کشور به طور مستقیم مذاکره کند."
        جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز ابراز امیدواری کرده بود که ایران با محترم شمردن تعهدات بین المللی اش به رفع "نگرانی‌های جامعه جهانی" از برنامه هسته ای اش کمک کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر