۱۳۹۲ تیر ۸, شنبه

آموزش مداحی در تمامی فرهنگسراهای تهران راه اندازی می شود

چکیده :پس از درگذشت امام خمینی (ره) جایگاه این افراد به مرور از حاشیه این مناسبت ها و مراسم به متن اصلی آنها بدل شده، برخی مداحان بدون دانش کافی به موعظه گری و به سرعت به سیاسی گری پرداخته و سبک های مداحی سنتی نیز در شعر و آهنگ تغییرات وسیعی پیدا کرد، به نحوی که تاکنون اعتراض بسیاری از دلسوزان مذهبی کشور را برانگیخته...

کلمه – گروه خبر: مداحی و مرثیه خوانی برای اهل بیت (ع)، هنری بوده که عاشقان این مکتب علوی از دیرباز در حاشیه برنامه های سوگواری و یا اعیاد مذهبی، با استفاده از هنر موسیقی و شعر به اجرای آن می پرداختند. مداحان اگرچه از گذشته بابت این ابراز ارادت به خاندان اهل بیت مورد احترام مردم مومن کشورمان بودند، اما از سال هایی خاص، به خصوص پس از درگذشت امام خمینی (ره) جایگاه این افراد به مرور از حاشیه این مناسبت ها و مراسم به متن اصلی آنها بدل شده، برخی مداحان بدون دانش کافی به موعظه گری و به سرعت به سیاسی گری پرداخته و سبک های مداحی سنتی نیز در شعر و آهنگ تغییرات وسیعی پیدا کرد، به نحوی که تاکنون اعتراض بسیاری از دلسوزان مذهبی کشور را برانگیخته است.
به گزارش کلمه، مجموعه این تحولات، مداحان حکومتی را به یکی از کانون های خبری کشور و به خصوص در بین جریان موسوم به راست و یا محافظه کاران بدل کرد. آنها یک پای ثابت برنامه های سیاسی این جریان سیاسی شده اند و در برنامه های مختلف برای آنها به تبلیغ می پردازند. اتفاقی که متاسفانه به یکی از دلایل گریز بسیاری از مردم از برنامه های مذهبی بدل شده و در مناسبت های دینی، بسیاری از علاقمندانی که در پی حضور آگاهانه و در عین حال حسی و شورانگیز در هیئات هستند، ناگزیر به بررسی جدی مداح هر هیئتی می نشینند که آیا می خواهد با حرف ها و شعرهای بی ربط و فریادهای نخراشیده و گوشخراش، روان مخاطب آگاه را آزار دهد و یا بدون اینگونه اداهای عوام فریب، فرصتی لطیف و معنوی برای حاضرانش ایجاد می کند.
متاسفانه در ایجاد این روند، دخالت دولت و حکومت بر این روند مردمی، نه تنها به بهبود این هنر سنتی کمکی نکرده که با به دست گرفتن مجراهای حکومتی این جریان توسط نزدیکان و وابستگان به یک جریان سیاسی، روز به روز از عمق دینی و معنوی مداحان دست پرورده حکومتی کاسته شده و روند اضمحلال این هنر سنتی که هنوز آثار مثبتش در برخی شهرهای سنتی و هیئات قدیمی دیده می شود، سرعت گرفته است.
در این شرایط مدیر روابط عمومی خانه مداحان کشور از آموزش یکپارچه مداحی در تمامی فرهنگسراهای مناطق تهران خبر داد. روندی که در چارچوب همان روند مداح محوری در مناسبت های مذهبی، دولتی کردن این هنر مردمی و احیانا استفاده نابجا از آنها برای اهداف سیاسی ارزیابی می شود.
جواد احمدی در گفت و گو با ایلنا با اشاره به جلسه اخیر خانه مداحان کشور با مسئولان مرکز آموزش سازمان فرهنگی هنری شهرداری گفت:‌ در این جلسه قرار بر این شد، فعالیت مشترکی بین خانه مداحان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران صورت بگیرد و مداحی به صورت یکپارچه در تمامی فرهنگسراهای مناطق تهران تدریس شود.
وی با اشاره به اینکه پیش از این نیز مداحی در فرهنگسراهای تهران تدریس می شد اما به صورت علمی و آکادمیک نبود، افزود: با تعاملی که صورت گرفته است آموزش مداحی به صورت کاملا اصولی درفرهنگسراها تدریس خواهد شد.
احمدی تصریح کرد: آموزش مداحی درفرهنگسراها حدود یک سال پیش درجلسه ای با حضور خوراکیان رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران مطرح شد و طی جلساتی با آقای قندهاری معاون فرهنگی هنری شهرداری و آقای برکچیان رئیس مرکز آموزش سازمان فرهنگی و هنری شهرداری این موضوع پیگیری شد.
 وی در پاسخ به این سوال که از چه زمانی تدریس مداحی در فرهنگسراها آغاز می شود، افزود: ‌از آنجایی که آموزش مداحی تاکنون دراین سطح گسترده انجام نشده است نیاز به تعیین سرفصل های دروس و همچنین تالیف کتاب توسط خانه مداحان کشور دارد از همین رو به نظر می رسد این برنامه تا یک سال دیگر عملیاتی شود.
 احمدی با اشاره به اینکه آموزش مداحی در فرهنگسراها در سه سطح مقدماتی، متوسط، پیشرفته تعریف شده است، افزود:‌ قرار است برای هر یک از این سطوح دروسی را تدوین کنیم و اساتید مجربی به تدریس آنها بپردازند.
وی تصریح کرد: با توجه به صحبت هایی که شده است سعی ما بر این است که در این فعالیت گسترده خانه مداحان کشور مداحی به خانم ها نیز در فرهنگسراها آموزش داده شود.

۷۴ هزار میلیارد از بدهی‌های دولت ناپدید شد

چکیده :احمد توکلی، نماینده تهران در نامه‌ای به رییس مجلس، درخصوص یک تصمیم اقتصادی دولت، از وی خواست به هر طریق ممکن از اجرای این تصمیم جلوگیری کند. ...

احمد توکلی، نماینده تهران در نامه‌ای به رییس مجلس، درخصوص یک تصمیم اقتصادی دولت، از وی خواست به هر طریق ممکن از اجرای این تصمیم جلوگیری کند.
در این نامه آمده است که احمدی نژاد تصمیماتی گرفت که بانک مرکزی به شکل قانونی و غیرقانونی ده‌ها هزارمیلیاردتومان به شکل قرض، تنخواه و تسهیلات به دولت، شرکت‌ها و موسسات دولتی و بانک‌های دولتی پرداخت کند. افزایش بدهی دولت و بخش دولتی به بانک مرکزی به معنای تزریق بیشتر پول پرقدرت در اقتصاد است که تقریبا پنج برابرش بر نقدینگی می‌افزاید.
وی نوشته است که یک راه‌حل مهار نقدینگی و کاهش نرخ تورم، کاهش بدهی دولت و بخش دولتی و بانک‌ها به بانک مرکزی است. مجمع عمومی تصمیم گرفته است که ارزی را که در سال ۱۳۹۱ به بانک مرکزی فروخته، گران‌تر حساب کند و از این طریق، مبلغ ۷۴هزارمیلیاردتومان بدهی بخش دولتی را کاهش دهد درحالی‌که به همین مبلغ، دارایی خارجی بانک مرکزی (برحسب ریال) افزایش می‌یابد. یعنی نقدینگی افزایش یافته پیشین تداوم می‌یابد و آثار وقفه‌ای آن بر شدت تورم می‏افزاید.»به گفته او، اجرای این امریه که دلایل غیرقانونی بودن آن را بیان می‌کنم، چنان‌که واقف هستید به معنای رضایت به ادامه گردش ۷۴هزارمیلیاردتومان پول پرقدرت در اقتصاد جامعه است. اقتصادی که دو سال است از نرخ رشد منفی همراه با نرخ تورم بالا رنج می‌برد و مردم فهیم و وفادار به اسلام و ایران را به‌طور بی‌سابقه‌ای در رنج و تعب انداخته است.
توکلی در نامه خود افزوده است که احمدی نژاد و چهار وزیر عضو مجمع عمومی بانک مرکزی، نرخ دلار را دوهزارو۵۰۰تومان تعیین کردند و مابه‌التفاوت آن را نسبت به ارز هزارو۲۲۶تومانی، یعنی مبلغ هزارو۲۷۴تومان در هر دلار را در ۵۸میلیارددلار ارزی که دولت به بانک مرکزی فروخته بود، ضرب کردند و به عدد سود فرضی ۷۴هزارمیلیاردتومان رسیدند. آن وقت این عدد، طلب دولت از بانک مرکزی تلقی شده و آن را با فهرستی از بدهی‌های دولت، شرکت‌های دولتی، سازمان هدفمندی یارانه‌ها و بانک‌های دولتی تهاتر کردند.
وی در خاتمه گفته است: دولت ۵۷۰۰میلیاردتومان تنخواه بانک مرکزی به سازمان هدفمندی یارانه‌ها را برنگرداند، سهم شرکت پالایش و پخش و توانیر و گاز را از فروش حامل‌های انرژی برخلاف قانون و مصلحت، نداده، آنها هم مثل سازمان هدفمندی یارانه‌ها از بانک مرکزی استقراض کردند و بر نقدینگی و تورم خانمانسوز افزودند. بانک‌های دولتی هم مثل بانک مسکن با دستور رییس‌جمهور ۳۰هزارمیلیاردتومان از بانک مرکزی اضافه برداشت کرد تا بلندپروازی‌های دولت ارضا شود، حالا هرچه بر سر مردم بیچاره می‌آید، بیاید.

۱۳۹۲ تیر ۶, پنجشنبه

حلقه کلیدی روحانی در انتخابات

زمانی که حسن روحانی آمادگی خود را برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد، کسانی در ستاد انتخاباتی‌اش، او را در این مسیر تا رسیدن به ریاست جمهوری همراهی می‌کردند که بعضی از آنها سال‌ها از شخصیت‌های کلیدی در کابینه های اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی بودند. سه وزیر سابق و یک نماینده پیشین بانفوذ در مجلس و دو فرزند آقای هاشمی رفسنجانی از مهمترین افراد در ستاد انتخاباتی او بودند.

فاطمه هاشمی

فاطمه هاشمی، دختر ارشد اکبر هاشمی رفسنجانی همراه یاسر بردارش از ابتدای اعلام آمادگی روحانی برای انتخابات ریاست جمهوری در ستاد انتخاباتی او بود.مسئولیت خاصی برای فاطمه هاشمی در ستاد روحانی رسما اعلام نشد، اما گفته می شود که مشاور او در امور زنان بوده است.


محمدرضا نعمت زاده، رئیس ستاد انتخاباتی

از مدیران ارشد سازمان صنایع دفاع و شرکت توانیر در دولت میرحسین موسوی. در تمام هشت سال ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی وزارت صنایع را برعهده داشت. با روی کار آمدن محمد خاتمی، جایی در کابینه نداشت، اما از سوی بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت خاتمی به معاونت امور پتروشیمی منصوب شد و در دولت محمود احمدی نژاد نیز یکی دیگر از معاونت‌های وزارت نفت را در اختیار داشت.

اکبر ترکان، قائم مقام ستاد انتخاباتی

استاندار ایلام و هرمزگان در سال‌های نخست پس از انقلاب. دردولت موسوی مدیرعامل سازمان صنایع دفاع شد. در نخستین کابینه هاشمی رفسنجانی به وزارت دفاع دست یافت، پستی که عموما نظامیان برای آن در نظر گرفته می‌شوند. در دولت دوم هاشمی وزیر راه و ترابری شد و در دولت خاتمی، مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس شد. او در نخستین دولت محمود احمدی نژاد، از معاونان وزارت نفت بود. ترکان مدیر گروه پژوهشی امور زیربنایی مرکز تحقیقات استراتژیک است.
محمود واعظی، نماینده روحانی در امور بین الملل
او که در مرکز تحقیقات استراتژیک، معاونت پژوهش‌های سیاست خارجی را برعهده دارد، سابقه ای طولانی در وزارت امور خارجه دارد. مشاور وزیر و ریاست ستاد روابط اقتصادی خارجی، معاونت سیاسی اروپا و آمریکا و معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه از مهمترین مشاغل او در این وزارتخانه بوده است.

یاسر هاشمی، مشاور


در تمام مدتی که زمزمه‌های اعلام نامزدی هاشمی رفسنجانی برای انتخابات شنیده می شد، یاسر و فاطمه هاشمی در ستاد روحانی فعال بودند. یاسر هاشمی مشاور او در اتاق فکر ستاد معرفی شده بود
محمدباقر نوبخت، سخنگوی ستاد
نماینده رشت در دوره های سوم تا ششم مجلس. او ازپایه‌گذاران حزب اعتدال و توسعه که با حضور چند وزیر دولت هاشمی و نزدیکان او تشکیل شد. نوبخت اکنون دبیرکل این حزب است که در دوره پیش از میرحسین موسوی و این بار از روحانی حمایت کرد. نوبخت از تنظیم کنندگان برنامه اقتصادی روحانی است و معاونت پژوهش‌های اقتصادی او را در مرکز تحقیقات استراتژیک بر عهده دارد.

 

حسین فریدون (روحانی)، برادر حسن روحانی

حسین فریدون در برنامه های تبلیغات انتخاباتی همواره در کنار او بود. او در سال‌های نخست پس از انقلاب فرماندار نیشابور و بعد مدتی فرماندار کرج بود. سپس سفیر ایران در مالزی شد و مدتی نیز عضو هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل بود. حسین فریدون از مشاوران وزیر امور خارجه است.

علی یونسی، مشاور ارشد روحانی و مسئول اقوام و مذاهب ستاد

از نخستین روزی که روحانی آمادگی خود را برای حضور در انتخابات آعلام کرد، علی یونسی در کنار او بود. یونسی ریاست سازمان قضایی نیروهای مسلح و پس از آن، در دوره اول ریاست جمهوری محمد خاتمی، پس از قتل های زنجیره ای و استعفای دری نجف آبادی، وزارت اطلاعات را بر عهده گرفت و تا پایان دوره دوم ریاست جمهوری خاتمی در آن وزارتخانه ماند. او در حال حاضرمعاونت حقوقی حسن روحانی را در مرکز تحقیقات استراتژیک برعهده دارد.




تقی روحانی در روزهای آخر فروردین ۱۳۹۲ - عکس از فرامرز امینی

تقی روحانی، گوینده سابق رادیو ایران، پس از سال‌ها زندگی سخت روی صندلی چرخ‌دار، در تهران درگذشت.
آقای روحانی که متولد ۴ مرداد ۱۲۹۹ در تهران بود، تا هنگام انقلاب ایران از مشهورترین گویندگان بخش خبر رادیو و مجری برنامه‌های مختلفی از جمله مسابقه بیست‌سوالی بود.
پس از انقلاب سال ۱۳۵۷، او از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی به ۵ سال حبس و ۸۰ ضربه شلاق محکوم شد.
روزنامه کیهان ۲۹ شهریور ۵۸، یک روز پس از اعلام حکم تقی روحانی نوشت: "تقی روحانی متهم است که در زمان نخست‌وزیری (جعفر) شریف امامی و (غلامرضا) ازهاری با استفاده از فرستنده‌های رادیویی در جهت وارونه نشان دادن سیر انقلاب اسلامی ایران و تحکیم سلطنت و استعمار مردم پافشاری کرده است و تا آخرین روزهای عمر سلطنت خاندان فاسد پهلوی نقش بلندگوی رژیم را در رادیو و تلویزیون ایفا کرده و با کلمات فریبنده خود در سرویس‌های خبری رادیو به توجیه کشتارهای سفاکان رژیم خونخوار چون ازهاری و دست‌نشاندگان پلید پرداخته است."
بر اساس گزارش‌ها تقی روحانی در روز ۱۱ مهرماه در حالی که برای طی دوران محکومیتش به ایرانشهر برده می‌شد، از سوی یک گروه مسلح ربوده شد و در بیابان‌های اطراف جاده آرامگاه به‌شدت مضروب شد.
روزنامه کیهان پس از این حادثه اعلام کرد که شخصی نا‌شناس طی یک تماس تلفنی با خبرنگار کیهان مسئولیت این آدم‌ربایی را برعهده گرفته است.
به نوشته کیهان، شخص نا‌شناس در این تماس تلفنی گفت: "ما تقی روحانی را از دست پاسدارانی که قصد انتقال وی را به ایرانشهر داشتند، ربودیم و پس از ربودن از چنگ پاسداران، او را در بیابان‌های جنوب مهرآباد بردیم و اعدام کردیم."
این فرد ناشناس خود را عضو "گروه توحیدی مستضعف" معرفی کرده بود.
تقی روحانی به دلیل ضربات وارده به مخچه‌اش، در بیش از ۳۰ سال گذشته، فلج بود و قدرت تکلم خود را از دست داده بود.
آقای روحانی که از دو ماه پیش در بیمارستان سرخه حصار بستری بود، روز چهارشنبه ۵ تیر (۲۶ ژوئن) در ۹۳ سالگی درگذشت.

'اختلاس هفت میلیاردی' در شورای شهر رشت


رشت یازدهمین شهر پرجمعیت ایران است
محمدجواد حشمتی، رئیس کل دادگستری گیلان، گفته است که اعضای شورای شهر رشت به اتهام اختلاس و رشوه‌گیری هفت میلیارد تومانی محاکمه می‌شوند.
آقای حشمتی گفته است که هشت نفر از اعضای شورای شهر رشت، دو شهردار سابق این شهر و هفت نفر از کارمندان شهرداری رشت به اتهام دست داشتن در اختلاس و رشوه‌گیری بازداشت شده بودند که از این میان سه نفر هنوز در بازداشت به سر می‌برند.
رئیس کل دادگستری گیلان گفته است: "اعضای شورای رشت بیش از هفت میلیارد تومان اختلاس و ارتشاء کردند و به جرم آنها رسیدگی قاطع و قانونی شده است."
به گفته او متهمان این پرونده بین یک تا پنج ماه بازداشت شده بوده‌اند. او جزئیات بیشتری از این پرونده را اعلام نکرده است.

'بازداشت به اتهام خرید و فروش رای'

محمدجواد حشمتی همچنین از بازداشت عده‌ای به اتهام ارتکاب جرایم انتخاباتی خبر داده است. آقای حشمتی گفته "عده‌ای به دلیل خرید و فروش آرا در گیلان دستگیر شدند و با آنها برخورد قانونی می‌شود."
وبسایت گیلان آنلاین می‌‎گوید حدود ۶۰ نفر از نامزدهای انتخابات شورای شهر پس از اعلام نتیجه انتخابات شورای شهر رشت به وقوع تخلفاتی در انتخابات اعتراض کرده‌اند و برای بیان اعتراض‌های خود با کاظم میرحسینی اشکوری، رئیس هیات نظارت بر شوراهای شهرستان رشت، دیدار کرده بودند.
آقای اشکوری به همراه چهار عضو دیگر هیات نظارت پیشتر در اعتراض به تایید صلاحیت‌های "گسترده" در انتخابات شورای شهر استعفا داده بود.











تصویری از مهاجران غیرقانونی ایرانی؛ گفت‌وگو با کاوه بختیاری، کارگردان توقفگاه




"توقفگاه" ساخته کاوه بختیاری، فیلمساز ایرانی- سوئیسی، تصویری است از وضعیت ایرانیان پناهجو در یونان که در خانه - پانسیونی کوچک زندگی می کنند و در پی راهی برای خروج از یونان و رسیدن به کشورهای دیگر اروپا نظیر فرانسه و نروژ هستند.
این فیلم مستند که برای اولین بار در بخش دو هفته کارگردانان جشنواره کن به نمایش درآمد و مورد استقبال تماشاگران قرار گرفت، تصویری تلخ از وضعیت مهاجران غیرقانونی و مشکلات آنها در یونان ترسیم می کند.
ما چند شخصیت مختلف فیلم را دنبال می کنیم که هر یک سرنوشت جداگانه ای می یابند: برخی بالاخره موفق می شوند از یونان بگریزند و به کشورهای مقصدشان برسند و برخی به ایران بازمی گردند.
گفت و گو با کاوه بختیاری را در زیر می خوانید:
آن طور که در فیلم دیده می شود مساله از اینجا شروع شد که پسرخاله شما قصد داشت از ایران مهاجرت کند و از ایران خارج شد، اما در یونان گیر افتاد و نتوانست جلوتر بیاید. این مساله مهاجرت ایرانیان دغدغه قبلی شما هم بود یا این که تنها با ماجرای پسرخاله پیش آمد؟ 
مساله ای بود که قبل تر هم به آن فکر می کردم، چون خودم در نه سالگی به همراه خانواده ام به اروپا آمدم و در خارج از ایران بزرگ شدم. داشتم یک فیلم داستانی کار می کردم که این مساله پیش آمد. تابه حال کار مستند نکرده بودم. داشتم برای اولین فیلم بلندم یک فیلمنامه می نوشتم که جشنواره ای در یونان، فیلم کوتاهم را دعوت کرد و همان موقع فهمیدم که پسرخاله ام می خواسته از یونان رد شود، اما دستگیر شده و سه ماه زندان رفته. کمی برایم عجیب بود که من را دعوت می کنند با هتل و غیره، اما پسرخاله ام سه ماه در همان جا به زندان می رود. اول گفتم که بروم کمکش کنم و ببینم چه کار می شود کرد. بعد فکر کردم شاید شرایطی باشد برای دیدن وضعیت مهاجران جدید، چون آن زمان که ما مهاجرت کردیم من بچه بودم و چیز زیادی ندیدم. می خواستم ببینم حالا وضعیت مهاجران چگونه است. برای این موضوع فکر کردم درست ترین شیوه انتخاب مستندسازی است.
نکته مثبت فیلم این است که به این شخصیت ها خیلی نزدیک شدید...
بله... در بین ایرانی ها یک ارمنی هم بود. قبل از آن پاکستانی ها و افغانی ها هم در این خانه بوده اند. من توانستم خیلی به آنها نزدیک شوم و با آنها هم سطح شوم. من در کنار آنها ماندم و در همان محیط می خوابیدم و با آنها غذا می خوردم، البته وقتی که غذایی در کار بود! یک رابطه خیلی بخصوص انسانی و دوستانه ای شکل گرفت و این موقع بود که تصمیم گرفتم یک مستند بسازم. اگر این رابطه را نداشتم، این فیلم را نمی ساختم و ترجیح می دادم که به یکی از دوستانم که مستندساز است بگویم این کار را بکند. ولی دیدم که من فقط می توانم در این لحظه و این موقعیت و در این نقطه از جهان، به دلیل نوع رابطه ام با آنها این فیلم را بسازم.
شاید همین صمیمیت فیلم شما را نجات می دهد. آدم های شما را در لحظات خیلی خصوصی می بینیم. آنها با هم دعوا می کنند، شوخی می کنند، حتی به هم دشنام می دهند. همه اینها را می بینیم و باعث می شود که به آنها نزدیک شویم. اما برای ساختار چطور؟ فکری برای آن کرده بودید یا به نظر می آید که آن هم بداهه خلق شده...
خیلی بداهه بود....همین طور خودش راه افتاد و پیش رفت. فقط با یک دوربین خیلی کوچک می توانستم فیلم بگیرم. وقتی به خیابان می رفتیم نمی توانستم کسی را با خودم ببرم، نه تصویربردار و نه صدابردار. برای همین تصمیم گرفتم که با همین دوربین کوچک کار کنم. با دوربین کوچک وقتی که بیرون می رفتیم و پلیس ما را می دید، فکر می کرد که جهانگرد هستیم و فکر نمی کرد که داریم فیلم می سازیم. اگر دوربین یک کم بزرگ تر بود، کار غیر ممکن می شد. برای همین روی حس لحظه جلو می رفتیم. هر ثانیه سرنوشت یکی از آنها می توانست عوض شود و سرنوشت فیلم هم همین طور. هر شب فکر می کردم که این آخرین صحنه است و فردا پلیس می آید و کار تعطیل می شود. آنها هم خیلی نگران بودند.
فکر نمی کنید که این نوع کار می تواند این انتقاد را به همراه بیاورد که کارگردان یک نوع نگاه در ساختار فیلم نداشته و در واقع فیلم از این جهت آسیب دیده؟
کاوه بختیاری می گوید ساختار فیلم به صورت بداهه شکل گرفته است

من برعکس فکر می کردم... وقتی که زمان نداری که فکر کنی، می توانی ببینی که تا چه حد تجربه داری و من به خودم گفتم وقت ندارم و نمی توانم بروم و دو سال بعد برگردم، چون همه چیز تا آن موقع تمام می شود. ابتدا هشتاد صفحه نوشتم که بتوانیم تهیه کننده پیدا کنیم. نمی دانم این تا چه حدی کمک کرد، اما بعد رو در رو شدن با کار و بداهه کار کردن به تو کمک می کند که ببینی تا چه حد تجربه داری یا نداری. من به خودم گفتم که هیچ وقت از این خانه تنها بیرون نمی روم. تمام مدت با آنها خواهم بود. اگر بیرون می روند همراهشان می روم و اگر می مانند، من هم می مانم. دومین قانونم این بود که نمی خواهم دکور را نشان بدهم. اگر کمتر دکور را نشان بدهم بیشتر شخصیت ها را حس می کنیم. برای همین اصلا تا آخر فیلم نمی دانیم که این پانسیون چه شکلی است. فقط شخصیت ها مهم هستند. شخصیت پانسیون را فقط با پرده نشان دادم. این پرده ای که آنجا را از جهان بیرون جدا می کند. می خواستم این تکرار زندگی آنها را هم نشان بدهم: این که از صبح تا شب هر روز همان کارها را می کنند و با سه نقطه درگیرند: بمانم، برگردم یا بروم؟ این ساختار را سعی کردم حفظ کنم. این پرده هر بار که دیده می شود معنی اش عوض می شود.
موقع کار به چه نوع مخاطبی بیشتر فکر می کردید؟ اروپایی یا ایرانی؟
در ذهنم این بود که چطور می توانم به اروپایی ها نشان بدهم که مهاجر بودن در سال ۲۰۱۳ چه معنایی دارد. می خواستم که حسش کنند، نه این که تنها فکر کنند یا ببیند. از طرف دیگر آنها دوستانم بودند. من مراقب آنها بودم و آنها هم مراقب من. خیلی ویژه بود. یک کم شبیه جنگ بود. آنها مجبور بودند که هر روز بجنگند که مشکلی با پلیس پیش نیاید، با قاچاقچی هم همین طور.
صحنه ای را هم بازسازی کردید؟
نه اصلاً. بعضی وقت ها فکر می کردم که صحنه ای را از دست داده ام، در این صورت در زمان تصویربرداری سوالی را باز پیش می کشیدم و بحث می آمد وسط و آن زمان حس می کردم که می توانم به چیزی که از دست داده ام برسم. من خیلی حرف می زدم و با این حرف زدن ها هدایت می کردم، اما حرف هایم را از فیلم درآوردم.
در مورد گذشته این شخصیت ها چیزی نمی گویی. این عامدانه بود که فقط شخصیت ها را از این لحظه و موقعیت دنبال کنیم؟
در اصل به این موضوع هم فکر نکرده بودم. در یکی از اولین صحنه های فیلم که امیر عکس ها را نشانم می دهد...
و می گوید که قانون اینجا این است که درباره گذشته کسی نمی پرسیم...
بله، واقعاً همین بود. وقتی این حرف را زد به این موضوع فکر کردم. در این لحظه آنها باید خودشان را نجات دهند و گذشته شان مهم نیست. حتی از زمانی که نزدیک بوده در قایق غرق شوند هم حرف نمی زنند. در این شرایط تمام تمرکزت بر زمان حال است.
محمد عبدی
منتقد فیلم















روحانی گروهی را 'مسئول بررسی ابعاد مذاکره با گروه ۱+۵ کرده است'


علی‌اکبر صالحی: هنوز تصمیمی درباره زمان و مکان مذاکرات با ۱+۵ گرفته نشده است

علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران می‌گوید که حسن روحانی، رئیس‌جمهور منتخب، گروهی را مسئول بررسی "تمام ابعاد" مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ کرده است.
آقای صالحی امروز (چهارشنبه، پنجم تیر) در جمع خبرنگاران در تهران گفت: "مذاکره با ۱+۵ در حال حاضر به عهده آقای روحانی است و ایشان باید تصمیم بگیرد که در چه زمانی برای این نشست آمادگی وجود دارد."
او اضافه کرد که اعضای وزارت امور خارجه ایران هم با گروه تعیین شده توسط آقای روحانی همکاری می‌کنند.
فعالیت حسن روحانی به عنوان هفتمین رئیس‌جمهور ایران، با پایان دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد در روز دوازدهم مرداد ماه امسال آغاز می‌شود. گفته می‌شود که مراسم تنفیذ آقای روحانی نیز در همین روز برگزار خواهد شد.
پس از آن، آقای روحانی بعد از برگزاری مراسم تحلیف در مجلس، دو هفته فرصت خواهد داشت تا افراد پیشنهادی خود را برای حضور در هیات دولت جدید ایران به مجلس معرفی کند.
وزیر امور خارجه ایران هم با اشاره به دوره زمانی باقی مانده تا آغاز کار دولت جدید، گفت که مذاکره با گروه ۱+۵ پس از این دوره ادامه خواهد یافت.
او گفت: "ما در دوره انتقال هستیم و در این دوره یقینا آسان نیست که این نشست بخواهد برگزار شود."
آقای صالحی گفت: "دو سه هفته باید صبر کرد، اما این که در کجا و چه زمانی نشست انجام شود، هنوز تصمیمی گرفته نشده است."
پیش از این، رسانه‌ها به نقل از مقامات ایران گزارش داده بودند که احتمال دارد دور آتی گفت‌وگوهای هسته‌ای با گروه ۱+۵ در شهر آلماتی قزاقستان برگزار شود. آخرین دور مذاکرات دو طرف هم در روزهای ۱۶ و ۱۷ فروردین در آلماتی کلیکبرگزار شد.
فعالیت حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور ایران از اواسط مرداد ماه آغاز می‌شود
گروه ۱+۵ با حضور نمایندگان کشورهای آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین تشکیل شده است و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ریاست این گروه را در مذاکره با ایران به عهده دارد.
در حال حاضر سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، مسئول هیات مذاکره‌کننده ایران با گروه ۱+۵ است. آقای جلیلی در انتخابات ریاست جمهوری اخیر از رقبای حسن روحانی بود و با کسب کمی بیش از ۴ میلیون رأی در جایگاه سوم و پس از محمد باقر قالیباف قرار گرفت.
عملکرد آقای جلیلی در مذاکرات با ۱+۵ یکی از موضوعات بحث‌برانگیز در رقابت‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ایران بود. از جمله در یکی از مناظره‌های زنده تلویزیونی، علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و از نامزدهای انتخابات، به آقای جلیلی کلیکگفت که مذاکرات اتمی در دوره مسئولیت او "حتی یک قدم" پیش نرفته و تنها نتیجه این دوره، اعمال تحریم‌های شدید علیه ایران بوده است.
در همان مناظره آقای روحانی هم که در گذشته مذاکره‌کننده ارشد ایران در امور هسته‌ای بود، از عملکرد آقای جلیلی انتقاد کرد.
در ایران، رئیس‌جمهور تعیین دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران را به عهده دارد، هرچند طبق سنت، تعیین برخی سمت‌های دولتی همچون وزیر اطلاعات، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای عالی امنیت ملی، نیازمند جلب موافقت مستقیم رهبر جمهوری اسلامی است.



چوب حراج در آخرین روزهای عمر دولت بر میراث فرهنگی

چکیده :چند روز پس از پیشنهاد محمدشریف ملک‌زاده، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای واگذاری تمام وظابف این سازمان به بخش خصوصی، هیات دولت با این پیشنهاد موافقت کرده است....

چند روز پس از پیشنهاد محمدشریف ملک‌زاده، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای واگذاری تمام وظابف این سازمان به بخش خصوصی، هیات دولت با این پیشنهاد موافقت کرده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، هیئت وزیران بنا به پیشنهاد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و در اجرای ماده(۲۴) قانون مدیریت خدمات کشوری -مصوب ۱۳۸۶- تصویب کرد؛ مواردی همچون مجوز ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه بندی و نرخ گذاری تاسیسات گردشگری و نظارت بر آنها، مجوز تاسیس و نظارت بر فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی، سیاحتی و جهانگردی و صدور جواز تاسیس و پروانه تولید کارگاه های هنرهای سنتی و بازارچه های صنایع دستی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از مصادیق امور تصدی شناخته می شود و سازمان مذکور می تواند انجام آنها را به تشکل های صنفی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری واگذار کند.
همچنین در صورت لزوم، دستورالعمل اجرایی این تصویب نامه ظرف ده روز توسط سازمان یاد شده تدوین و ابلاغ می شود.
این مصوبه از سوی محمدرضا رحیمی؛ معاون اول رئیس دولت برای اجرا ابلاغ شده است.

به رغم ممنوعیت مصرف مشروبات الکلی، مراکز ترک الکل دایر می شود

چکیده :به رغم ممنوعیت خرید و فروش و مصرف مشروبات الکلی، با افزایش مصرف مشروبات الکلی، از سوی شورای اجتماعی وزارت کشور مجوز تاسیس مراکز ترک الکل صادر، و به سازمان بهزیستی این کشور ابلاغ شد. ستاد مبارزه با مواد مخدر پیشتر اعلام کرده بود که " سالانه حدود 80 میلیون لیتر مشروب الکلی به ارزش 73 میلیون دلار وارد ایران می شود. سال گذشته در خرداد ماه هفت نفر در اثر مصرف مواد الکلی کشته شدند. ...

کلمه- گروه خبر: به رغم ممنوعیت خرید و فروش و مصرف مشروبات الکلی، با افزایش مصرف مشروبات الکلی، از سوی شورای اجتماعی وزارت کشور مجوز تاسیس مراکز ترک الکل صادر، و به سازمان بهزیستی این کشور ابلاغ شد.
ستاد مبارزه با مواد مخدر پیشتر اعلام کرده بود که ” سالانه حدود ۸۰ میلیون لیتر مشروب الکلی به ارزش ۷۳ میلیون دلار وارد ایران می شود. سال گذشته در خرداد ماه هفت نفر در اثر مصرف مواد الکلی کشته شدند.
مطابق آمار رسمی فرماندهی مرزبانی کشور در سال گذشته میزان مشروبات کشف شده در کشور نسبت به سال ۸۹ افزایش ۶۹ درصدی داشته است و در این سال نیز بیش از ۹۰ تن براساس مصرف الکل جان خود را از دست دادند.
در آن سال پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت ۸۲۹ راننده پرخطر و حادثه‌ساز را به دلیل مثبت بودن تست اعتیاد و الکل از رانندگی محروم کرد که ۴۳ تن از آنها زن بودند.
ابراز نگرانی از بالارفتن سوءمصرف الکل و لزوم توجه به پدیده الکلیسم در حالی مطرح می‌شود که ماه گذشته صدها نفر در رفسنجان در اثر مصرف مشروبات الکلی مسموم شدند.
در همین حال یک مسئول مبارزه با اعتیاد در ایران گفته است این مجوز از سوی وزارت کشور صادر شده و قرار است پیگیری شود.
فرید براتی سده، مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با اعلام این خبردر یک نشست خبری در تهران گفت : بنا برگزارش ها و تحقیقات انجام شده و نتایج به دست آمده از پایان نامه های دانشجویان به این نتیجه رسیده ایم که مصرف الکل در کشورزیاد شده است.
وی می گوید: بیشترین ماده مصرفی روانگردان در کشور الکل است. برهمین اساس با مصوبه شورای اجتماعی وزارت کشور مراکز اقامتی ترک الکل در کشور از سوی سازمان بهزیستی راه اندازی خواهد شد.
وی گفته است دربرنامه دولت برای این کار درسال گذشته سیزده میلیارد و پانصد میلیون تومان پیش بینی شده بود ولی نهایتاً فقط هفت میلیارد و پانصد میلیون تومان دراین راه هزینه شد.
از میزان دقیق شمار معتادان به الکل در ایران گزارشی در دست نیست . یک گزارش که درسال ۱۳۸۷ تهیه گردیده نشان می دهد که درآن سال در ایران شمار معتادان ۲۰۰هزار نفربوده است.
ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز پیشتر اعلام کرده بود که ” سالانه حدود ۸۰ میلیون لیتر مشروب الکلی به ارزش ۷۳ میلیون دلار وارد ایران می شود.

تخلف یک‌میلیارددلاری بانک‌مرکزی در واردات خودرو

Porsches Gather Dust in Iran as Sanctions Choke Demand
چکیده : رییس کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس، با بیان اینکه ترخیص خوردوهای لوکس بدون ضابطه و قانون از سوی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مربوطه صورت گرفته، گفت: بانک مرکزی حدود یک‌میلیارددلار ارز مرجع برای واردات خودروهای لوکس اختصاص داده بود. ...

رییس کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس، با بیان اینکه ترخیص خوردوهای لوکس بدون ضابطه و قانون از سوی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مربوطه صورت گرفته، گفت: بانک مرکزی حدود یک‌میلیارددلار ارز مرجع برای واردات خودروهای لوکس اختصاص داده بود.
محمدعلی پورمختار، با اشاره به مطرح‌شدن گزارش کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس درباره واردات خودروهای لوکس با ارز مرجع گفت: بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، بانک مرکزی حدود یک‌میلیارددلار ارز مرجع برای واردات خودروهای لوکس به وزارتخانه‌های مربوطه اختصاص داده است. رییس کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس، با بیان اینکه متاسفانه ترخیص خوردوهای لوکس بدون ضابطه و قانون از سوی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مربوطه صورت گرفته است، افزود: هم‌اکنون موضوع مورد مناقشه‌ درباره ترخیص خودروهاست و باید این مناقشات شفاف‌سازی شود.
همچنین مصطفی افضلی‌فرد در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به گزارش کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس درباره واردات خودروهای لوکس با ارز مرجع گفت: در اردیبهشت‌ سال ۹۰ مقرر شد که ارز مرجع به کالاهای لوکس و خودروهای خارجی اختصاص داده نشود، اما متاسفانه این موضوع از سوی دستگاه‌های مربوطه مورد بی‌توجهی قرار گرفته شد. نماینده مردم اردبیل، نیر و نمین در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به نشست مجلس با بانک مرکزی، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان، گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حل و فصل موضوع واردات خودروهای لوکس با ارز مرجع افزود: با توجه به بی‌مبالاتی بانک مرکزی برای اختصاص‌ندادن ارز مرجع، در این نشست مقرر شد تعرفه واردات خودرو براساس ارز مبادله‌ای محاسبه شود، اما متاسفانه بار دیگر مصوبه این نشست، اجرایی نشد و خودروها براساس ارز مرجع وارد شد که با این اقدام دلالان از واردات خودرو به سود دوجانبه رسیدند.
وی ادامه داد: از طرف دیگر بعد از این اتفاقات با تلاش مجلس تعیین شد تا خودروهای واردشده تا زمان تعیین تکلیف این مناقشات، در پارکینگ گمرک متوقف شوند، اما برخلاف توافق‌های صورت‌گرفته، مسوولان برخی دستگاه‌ها اقدام به ترخیص این خودروها کردند. این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه شورای رقابت، بانک مرکزی، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان، سازمان گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت متهمان اصلی در واردات خودروهای لوکس با ارز مرجع هستند، گفت: اگر این اتهامات ثابت شود، این دستگاه‌ها باید از سوی دستگاه‌های قضایی مورد محاکمه قرار گیرند.
سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس ادامه داد: گزارش واردات خودروهای لوکس با ارز مرجع بعد از قرائت در صحن علنی مجلس برای پیگیری بیشتر به مقامات قضایی و دادگاه‌ مربوطه ارسال می‌شود تا خارج از نوبت به این شکایت رسیدگی شود.

۱۳۹۲ خرداد ۲۷, دوشنبه

آنچه گذشت واکنش‌ها به پیروزی حسن روحانی



  1. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در واکنش به پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری بیانیه‌ای منتشر کرده، سپاه در این بیانیه گفته: "آمادگی همه جانبه خود را برای تعامل و همکاری با دولت آینده در چارچوب ماموریت‌ها و وظایف قانونی محوله اعلام می‌دارد."
    سپاه پاسداران در بیانیه خود "ملت ایران" را پیروز اصلی انتخابات توصیف کرده است.
  2. سعید لیلاز در روزنامه اعتماد از پیروزی حسن روحانی به عنوان "فرصت بی نظیر تاریخی" یاد کرده و نوشته "پیروزی آقای حسن روحانی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری می‌تواند به خوبی نشان‌دهنده این واقعیت باشد که پس از تجربه هشت ساله دولت منتهی‌الیه جناح چپ و بعد از آن تجربه هشت ساله منتهی‌الیه جناح راست، شاهد به وجود آمدن نوعی گرایش و تمایل در ملت ایران به مرکزگرایی و اعتدال‌گرایی هستیم."
    به عقیده آقای لیلاز "گرایش به اعتدال و تمرکزگرایی طی ماه‌های گذشته و تا همین چند هفته پیش در آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی تجسم یافته بود و ایشان را تبدیل به اصلی‌ترین چهره و در واقع سمبل اعتدال گرایی کرده بود. به همین دلیل هم بود که بلافاصله پس از ثبت نام ایشان در ستاد انتخابات کشور برای ریاست‌جمهوری شاهد بروز و ظهور این تمایل و گرایش حول محور ایشان بود. اما بعد از نحوه برخورد به نظر من غیر لازمی که توسط شورای نگهبان با مساله بررسی صلاحیت ایشان شد این موج به سمت نزدیک‌ترین کاندیدای ریاست‌جمهوری سوق پیدا کرد."
  3. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پیامی با تشکر از مردم در انتخابات به حسن روحانی، برنده انتخابات تبریک گفته است.
    این تشکل روحانی که اکثریت اعضای آن از علی اکبر ولایتی در انتخابات حمایت کرده بودند، در پیام خود نوشته که از آقای روحانی "انتظار می‌رود با استفاده از نیروهای ارزشی، ولائی و متدین، متخصص و کار آمد تمام تلاش خود را برای حفظ ارزشهای دینی و نشر معارف اهل‌البیت(علیهم السلام)، آبادانی کشور و رفع مشکلات اقتصادی انجام داده و توجه ویژه‌ای در جهت احقاق حقوق ملت شریف ایران در عرصه‌های جهانی بویژه در دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای مصروف سازد و قانون‌مداری را سرلوحه کار خویش قرار دهد."

    1. روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله این شماره پیروزی حسن روحانی را " دست رد بر سینه افراطیون" خوانده و نوشته است "مهم‌ترین نکته اینست که آری گفتن اکثریت مردم ایران به دکتر حسن روحانی آری گفتن به اعتدال و نه گفتن به تفکر افراطی است. مردم ایران با آراء قاطع خود به کسی که با شعار "اعتدال" به صحنه آمد و در تمام سخنرانی‌های خود در دوران تبلیغات انتخاباتی با قاطعیت، تفکر افراطی را مردود دانست و اعلام کرد به این تفکر خطرناک پایان خواهد داد، این پیام را با رساترین بیان به گوش همه رساندند که از جریان افراطی منزجر و خواهان حاکمیت جریان اعتدال درکشور هستند."
    2. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نسبت به انتخابات رئیس جمهور جدید ایران واکنش نشان داده اند.
      آقای پوتین ضمن تبریک آرزوی گسترش روابط با ایران را کرده است و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفته که رهبر ایران در باره برنامه هسته ای تصمیم گیری می کند نه رئیس جمهور و "جامعه بین الملل نباید از میزان فشارها برایران برای توقف برنامه هسته ای این کشور بکاهد."
    3. حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در پیامی انتخاب حسن روحانی رئیس جمهور منتخب ایران را تبریک گفته و نوشته "انتخاب شما، امید و آرزوهای ملت ایران عزیز را زنده کرد، همچنین آمال شخصیتهای برجسته از دوستان، دوستداران، برادران شما از ملتهای عربی، اسلامی و مستضعفان را که همواره جمهوری اسلامی را تکیه گاه مظلومان، مقاومان و مجاهدان در راه خدا می دانند، زنده کرد؛ آنها امروز شما را سرمنزل امید، نور چشمان و آرامش بخش قلبهای خود می دانند."
    4. حسین عبده تبریزی دبیرکل سابق بورس تهران در یادداشتی در روزنامه شرق با تشریح وضعیت اقتصادی کشور به رئیس جمهور جدید پیشنهاد کرده که به دنبال یک تیم منسجم و با برنامه اقتصادی باشد.
      آقای عبده تبریزی نوشته "در لحظاتی از عمر اقتصادی کشور نیستیم که جایی برای تظاهر باقی مانده باشد. حتی سرسخت‌ترین حامیان دولت دهم هم اقرار می‌کنند که وضعیت اقتصادی، وخیم است. دولتی می‌رود که اقتصاد مبتلا به تصلب را به ارث می‌گذارد؛ دولت جدید باید راه‌های خروج از این گرفتگی را جست‌وجو کند. دولتی که می‌آید همین امسال برای هزینه‌های جاری خود با کسری بودجه عظیم مواجه است."
      دبیرکل سابق بورس تهران نوشته که "بعدها باید بررسی شود که ۷۰۰میلیارددلار درآمد نفتی چگونه هزینه شده که در زمانه رشد هشت‌درصدی چین، هفت‌درصدی هند و شش‌درصدی آفریقا، چشم‌انداز رشد اقتصادی جمهوری اسلامی ایران برای سال‌جاری منفی پیش‌بینی می‌شود. باید بررسی شود که بدهی چند‌صدهزارمیلیاردتومانی دولت از کجا آمده است؟ و البته دولت جدید باید خشنود باشد که در سال‌های اخیر امکان استقراض خارجی برای دولت دهم فراهم نبوده وگرنه امروز صدهامیلیارددلار هم بدهی ارزی روی دست دولت یازدهم می‌گذاشت."
    5. وبسایت الف در یادداشتی به بررسی شکست اصولگرایان و شادی مردم بعد از اعلام پیروزی حسن روحانی پرداخته است.
      این وبسایت نزدیک به احمد توکلی نماینده تهران در مجلس نوشته "این انتخابات یک پیام ساده داشت و آن هم اعتراض بود. اعتراض به وضع موجود پیام صریحی بود که از صندوق های رای بیرون آمد. اعتراض مردم به وضعیت اقتصادی بود، به مشکلات معیشتی بود. اعتراض به دروغگوئی و پنهان کاری بود."
      به نوشته این وبسایت "اعتراض به افراط در شعار و ذبح کردن مصالح نظام پای ژست های کودکانه ظاهرگرایان بود. اعتراض به محدود کردن آزادی ها بود. اعتراض به سانسور و فشار بر مخالفین بود. اعتراض بر اقتدار گری و قیم مآبی بود. اعتراض بر بگیر و ببندهای سلیقه ای بود. برای فریاد کردن این اعتراض نیز به اصولگرایان اعتماد نکردند."
    6. حسن روحانی برنده انتخابات ریاست جمهوری با علی لاریجانی رئیس مجلس دیدار و درباره کابینه دولت آینده با وی رایزنی کرده است.
      به گزارش خبرگزاری خانه ملت، آقای لاریجانی گفته که "در این جلسه علاوه بر عرض تبریک، به‌دلیل دوستی قدیمی علاقه‌مند دیدار حضوری با ایشان بودم."
      رئیس مجلس گفته که "در این جلسه درخصوص شرایط کشور به‌ویژه ضروریات کشور مثل کنترل تورم و مشکلات بیکاری بحث و گفت‌وگو شد."
      آقای روحانی هم گفته که "امروز اولین قدم را برای همکاری دو قوه برداشتیم تا در آینده نزدیک همکاری بین دو قوه آغاز شود."
    1. روزنامه ایندیپندنت در گزارشی از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران نوشته است پیروزی حسن روحانی به معنای پیروزی "معتدل‌ها" در ایران بوده است.
    2. روزنامه ساندی تایمز، چاپ لندن تحت تیتر جنجالی "رای دهندگان انقلاب جدیدی در ایران پدید آوردند" نوشته است: شگفتی پیروزی انتخاباتی حسن روحانی در این است که طبقه حاکم، از جمله اکثریت روحانیان، فرماندهان سپاه پاسداران و رسانه ها در مقابل او موضع گرفته بودند.
    3. اولین نشست خبری حسن روحانی رئیس‌جمهور منتخب فردا برگزار می شود.
      حسام‌الدین آشنا مشاور ارشد حسن روحانی، به خبرگزاری تسنیم گفته که این نشست عصر فردا دوشنبه ساعت ۱۶ برگزار می‌شود.
      به گفته آقای آشنا، این نشست با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی فردا در مرکز تحقیقات استراتژیک برگزار می‌شود.
    4. روزنامه ابزرور پیش‌بینی کرده است که انتخاب حسن روحانی می تواند به بهبود روابط ایران با غرب و کاهش تنشهای بین المللی کمک کند. به نوشته ابزرور، در دوره ای که حسن روحانی مسئول مذاکرات اتمی غرب بود، ایران به تعلیق غنی سازی اورانیوم و نظارت بیشتر بر برنامه تحقیقات هسته ای خود تن داد تا پرونده هسته ای آن کشور به شورای امنیت سازمان ملل واگذار نشود و ایران تحت تحریم اقتصادی قرار نگیرد.
    5. بازتاب نتیجه انتخابات ایران در روزنامه های بریتانیا

      روزنامه ساندی تایمز تحت تیتر جنجالی "رای دهندگان انقلاب جدیدی در ایران پدید آوردند" نوشته است مردم ایران با تحقیر کردن رهبران تندرو آن کشور یک اصلاح طلب را به عنوان رییس جمهور انتخاب کرده اند.
    6. طرح حسین صافی از رئیس جمهور منتخب در وبسایت خبرآنلاین
    7. علیرضا پناهیان مشاور رئیس نهاد نمایندگی آیت الله خامنه ای در دانشگاهها گفته که "نمی‌توان این انتخابات را رأی نیاوردن اصولگرایان به معنای عام کلمه تلقی کرد. به هر حال ایشان (روحانی) عضو جامعه روحانیت مبارز بودند."
      آقای پناهیان که در انتخابات از سعید جلیلی حمایت می کرد، گفته "کسی در این دوره رای بیشتری آورد که توانست بیشترین تقابل را با دولت ایجاد کند و این ثمره برخی اشکالات دولت فعلی بود. موجی از نارضایتی از عملکرد اقتصادی دولت مردم را به سمت نقطه مقابل دولت فرستاد. حمایت آقای هاشمی از ایشان هم به عنوان نقطه مقابل دولت در رای آوری ایشان بسیار موثر بود. اگر این گرانی پدید نیامده بود و اگر بداخلاقی‌های رئیس جمهور در مجلس پیش نیامده بود، هرگز چنین اقبالی به آقای روحانی نمی‌شد."
    8. شادی خیابانی و شعارهای اعتراضی در شهرهای مختلف ایران پس از پیروزی روحانی

      گروهی از ایرانیان در تهران، تبریز، کرمانشاه، اصفهان، مشهد، یاسوج، یزد، رشت، قم، آبادان و چندین شهر دیگر ایران در پی پیروزی حسن روحانی در انتخابات با ریختن به خیابان‌ها، به شادی پرداختند و شعارهای اعتراضی سر دادند.

      1. وبسایت خبرآنلاین در گزارشی " وعده های اقتصادی حسن روحانی" را در بخش اقتصادی منتشر کرده است.
        خبرآنلاین نوشته که حسن روحانی در پایان نخستین برنامه انتخاباتی تلویزیونی خود، جلوی دوربین یک کلید را در دست خود بالا گرفت و گفت: "من می‌خواهم بگویم همه چیز با تدبیر و امید و با کلید تدبیر حل خواهد شد. شما بدانید (با این کلید) مسئله هسته‌ای و تحریم‌ها هم حل خواهد شد و رونق اقتصادی هم ایجاد خواهد شد."
        این وبسایت وعده اصلی آقای روحانی را در این جمله وی خلاصه کرده که گفته بود:"مردم در همان ۲ ماه اول دولت تدبیر و امید آثار کارهای انجام‌شده را می‌بینند. برای از پیشِ‌روی برداشتن مشکلات اقتصادی برنامه یک‌ماهه، سه ماهه، یک‌ساله و چهار ساله در نظر گرفته‌ایم."
      2. وبسایت رجانیوز در یادداشتی با عنوان " پیام حماسه ۹۲" تردید رمز ناکامی اصولگرایان" به انتقاد از عملکرد انتخاباتی اصولگرایان پرداخته که به عقیده نویسنده، بخشی از آن "ناشی از آگاهی مردم نسبت به انحراف دولت دهم از مسیر ولایت و بی توجهی به مشکلات مردم در دوسال گذشته بود."
        وبسایت رجانیوز در ابتدا از مدافعان آقای احمدی نژاد بود و در دو سال اخیر به گروهی از همکاران آقای احمدی نژاد نزدیک شد که از دولت کنار گذاشته شده و جبهه پایداری را تشکیل دادند.
        این وبسایت که در انتخابات از سعید جلیلی حمایت می کرد، نوشته "تردید در میان خواص اصولگرایان به شکلی بی سابقه قبل از انتخابات بروز کرد. این نوع تردید ریشه در عدول از منطق رفتار انتخاباتی اصولگرایی یعنی "اصل انتخاب اصلح" و وارد شدن در "تردیدگاه نظرسنجی و ائتلاف های سیاسی" داشت."
      3. وزارت امور خارجه ترکیه پیروزی حسن روحانی در انتخابات ایران را تبریک گفت و اظهار امیدواری کرد که دولت جدید به ریاست آقای روحانی در خدمت کردن به صلح و سعادت مردم ایران موفق باشد.
      4. افغانها از حسن روحانی چه می‌خواهند؟

        پیروزی حسن روحانی امید و آرزوهای زیادی را در بین افغان‌ها به دنبال داشت. پیروزی آقای روحانی از سوی دولت افغانستان، شماری از احزاب و شماری از مردم افغانستان استقبال شد.
      5. محسن رضایی، از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اخیر و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ایران به دیدار حسن روحانی رفت و به او تبریک گفت. به گزارش فارس، آقای رضایی و آقای روحانی در مورد "برنامه ها و نحوه اداره کشور" گفت و گو کردند.

      6. پیروزی روحانی؛ شگفتی انتخاباتی تا کی؟

        از دوم خرداد ۱۳۷۶ تا ۲۴ خرداد ۱۳۹۲، پنج دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار شده و در این میان، تنها یک دوره از انتخابات در سال ۱۳۸۰، بدون شگفتی و غافلگیری و با نتایج قابل پیش‌بینی به پایان رسیده است.
      7. اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با انتشار بیانیه‌ای پیروزی حسن روحانی در انتخابات را تبریک گفته است.
        آقای هاشمی رفسنجانی در این بیانیه گفته: "این انتخابات و نتایج معنادار آن درس‌های فراوانی در ابعاد سیاست داخلی و خارجی داشت که واکاوی و یادآوری آن از ضرورت‌های تحلیل‌های منطبق بر واقعیت‌هاست.
        آقای هاشمی رفسنجانی، حسن روحانی را از افراط‌گرایی بر حذر داشته و درباره او گفته: " ایشان خوب می‌دانند که صدف‌های اصلاح‌طلبی، اصول‌گرایی و مستقل‌های سیاسی، در این سرزمین پُر از مرواریدهای درخشان است که دلشان برای سربلندی ایران می‌تپد و رویگردانی مردم از تنگ‌نظری دراستفاده از ظرفیت‌های انسانی و خانه‌نشین کردن سرمایه‌های ملی و دینی است."
        به جهانیان و مدعیان سردمداری ملل و نحل درس داد که مردم ایران را نمی توانید پشت دیوارهای تحریم محصور نمایید و شعار تعامل با ملت‌ها، بدون حضور صاحبان متمدن‌ترین و بافرهنگ‌ترین آنها، یعنی ایرانیان، مانند بهار بدون سرسبزی است و خزانی بیش نیست."
        اکبر هاشمی رفسنجانی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده بود اما توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شد. آقای هاشمی رفسنجانی پس از آن از حسن روحانی حمایت کرده بود.
      8. محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس ایران، گفته است که مراسم تحلیف حسن روحانی نیمه مرداد ماه و در سالگرد تحلیف محمود احمدی‌نژاد برگزار خواهد شد.
      9. وائل حلقی، نخست‌وزیر سوریه، با استقبال از پیروزی حسن روحانی ابراز امیدواری کرده که روابط ایران و سوریه گسترش یابد.
        آقای حلقی انتخاب حسن روحانی را به مردم و رهبر ایران تبریک گفته است.
      10. خلیل ابراهیم مرزوق، از رهبران شیعیان بحرین ابراز امیدواری کرده که پیروزی حسن روحانی به تقویت روابط میان کشورهای حوزه خلیج فارس بینجامد و برای اکثریت شیعه بحرین نیز پیامدهای مثبتی داشته باشد.
        حکومت سنی بحرین در دو سال گذشته اعتراضات شیعیان این کشور را سرکوب کرده است.
      11. محسن رضایی نامزد انتخابات ریاست جمهوری با انتشار بیانیه ای از حامیان خود خواسته است که بعد از ظهر پنج شنبه این هفته "در مکان های مناسبی تجمع و برای این پیروزی بزرگ ایران اسلامی شکرگزاری کنیم."
        آقای رضایی در انتخابات ریاست جمهوری به دست آوردن سه میلیون و ۸۸۴ هزار رای در بین شش نامزد چهارم شد، گفته که گرچه "در ظاهر پیروز نشدیم ولی توانستیم با تبیین برنامه، رعایت اخلاق و کسب آرای قابل توجهی از مردم پیروز شویم و مهمتر از همه رضایتمندی اکثریت جامعه و رای دهندگان را از منش و رفتار خود در انتخابات به دست آوریم. "
        به گفته آقای رضایی، او و حامیانش "چند کار مهم و فراموش ناشدنی" در این بخشها انجام داده اند: ارائه برنامه، گفتمان جدید، حقوق مردم، اخلاق و دین و اقتصاد.
      12. کوکب، زهرا و نرگس موسوی، دختران میرحسین موسوی و زهرا رهنورد با انتشار پیامی پیروزی حسن روحانی در انتخابات را تبریک گفتند. در این پیام آمده است: "پیروزی شما در انتخابات دوریازدهم ریاست جمهوری نتیجه ایست گوارا برای تلاش مردمی صبور، باگذشت و مقاوم که در سالگرد ۲۵ خرداد، میوه ایستادگی ها، از جان گذشتنها، زندانها و حصرها را دریافت کردند."
        دختران آقای موسوی این پیروزی آقای روحانی را هم به کسانی که به دلیل "آزردگی از حوادث تلخ دوره های پیشین"، از شرکت در انتخابات خودداری کردند، و هم به کسانی که در انتخابات شرکت کردند، تبریک گفته اند.

      13. فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی و فرزندان آقا و خانم کروبی،با انتشار بیانیه‌ای پیروزی حسن روحانی را تبریک گفتند.
        آنها در بیانیه خود گفته‌اند: " برای ما اگرچه بیست و پنجم، یادآور شروع بدعتی تلخ و ناگوار است، لیکن تجلی بخش خواست و حماسه و بیعت مردم آزادی خواهی است که طی ۴ سال گذشته، تلخکامی بسیاری را به جان خرید، اما آرام ننشست."
      14. وبسایت دفتر آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، گزارش داده که حسن روحانی عصر امروز با رهبر ایران دیدار کرده است.
      15. احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان ضمن تبریک به حسن روحانی از او خواسته به "خط امام و ولایت مقام معظم رهبری و قانون اساسی" وفادار باشد.
      16. بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران را تبریک گفته است.
      17. حسن روحانی، رئیس‌جمهور منتخب ایران، با حضور در آرامگاه آیت‌‍‌الله خمینی و بهشت زهرا به بنیانگذار جمهوری اسلامی و کشته‌شدگان انقلاب و جنگ ادای احترام کرد.
      18. حبیب الله عسگراولادی دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری و از رهبران حزب موتلفه اسلامی، از طرف این حزب پیروزی حسن روحانی را در انتخابات تبریک گفت.
        وی انتخاب آقای روحانی را "تقدیر خداوند" دانست و از بابت آن ابراز رضایت کرد.
        آقای عسگراولادی افزود: "بنده عرض کرده بودم که هرکدام [از نامزدها] رئیس‌جمهور شوند با آنها همکاری می‌کنم و باید انصاف داد که آقای روحانی خوب شد که انتخاب شد."
      19. دنیس مک دانا، مسئول دفتر باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، در گفتگویی با شبکه تلویزیونی آمریکایی (سی بی اس)، انتخاب حسن روحانی، به عنوان رییس جمهور جدید ایران را "نشانه بالقوه امیدوار کننده" دانست.
        وی از آقای روحانی خواست به تعهدات خود در زمینه بهبود روابط با کشورهای غربی عمل کند. آقای مک دانا همچنین گفت در صورتی که ایران نشان دهد برنامه هسته ای اش صلح آمیز است، "می تواند ما را شریک خود بیابد."
        این سخنان مسئول دفتر باراک اوباما در حالی بیان می‌شود که روز گذشته نیز کاخ سفید و جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نسبت به نتیجه انتخابات ایران واکنش نشان دادند.
        در بیانیه کاخ سفید آمده بود: "ما به رای مردم ایران احترام می گذاریم و به آنها برای حضور در این فرآیند سیاسی تبریک می‌گوییم، شجاعت آنها باعث شد تا صدایشان شنیده شود."
        در این بیانیه دولت آمریکا در زمینه برنامه هسته ای ایران اعلام کرده بود: "ایالات متحده آمریکا همچنان آماده است که با حکومت ایران در جهت دستیابی به راه حل دیپلماتیک بر سر نگرانی‌های جامعه جهانی درباره برنامه هسته ای این کشور به طور مستقیم مذاکره کند."
        جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز ابراز امیدواری کرده بود که ایران با محترم شمردن تعهدات بین المللی اش به رفع "نگرانی‌های جامعه جهانی" از برنامه هسته ای اش کمک کند.