۱۳۹۲ مرداد ۷, دوشنبه

اعتراض‌ها به صدور مجوز تاسیس دانشگاه برای محمود احمدی‌نژاد


آقای احمدی‌نژاد می‌گوید بیش از نیمی از اعضای دولت او عضو هیات علمی دانشگاه‌ها هستند
پس از آنکه گفته شد شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران به محمود احمدی‌نژاد مجوز تاسیس دانشگاهی بین‌المللی به نام دانشگاه ایرانیان را داده است، برخی از چهره‌های فرهنگی به این موضوع اعتراض کرده و آن را مصداق "رانت" دانسته‌اند.
روز شنبه (پنجم مرداد) اعلام شد که اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در آخرین جلسه خود در دولت فعلی، ضمن تقدیر و تشکر از هشت سال فعالیت محمود احمدی‌نژاد در این شورا، به اتفاق آرا مجوز تأسیس دانشگاهی را در تهران به وی اعطا کرده‌اند.
مجوز تأسیس این دانشگاه برای شهر تهران صادر شده است و نام آن دانشگاه ایرانیان خواهد بود.
آقای احمدی نژاد دیروز (یکشنبه شش مرداد) در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی در باره فعالیت هایش پس از پایان ریاست جمهوری گفت: "یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید انجام شود، توسعه علمی کشور است که من می‌خواهم وارد این بخش شوم و وقت اصلی خود را در زمینه توسعه علمی کشور صرف کنم. برنامه من تاسیس دانشگاه بین‌المللی است که حتی از خارج از کشور هم دانشجو می‌پذیرد."
انتشار این خبر واکنش های مختلفی را از چهره های سیاسی و فرهنگی به دنبال داشته است.
عماد افروغ نماینده سابق مجلس گفت: "اینجا دو تا سئوال وجود دارد، رئیس دولت فعلی براساس چه قاعده ای این امتیاز را برای خود قائل می‌شود که بعد از اتمام دوره ریاست جمهوری خود دانشگاه راه‌اندازی کند؟ آیا این فرصت در اختیار دیگران نیز هست؟ آیا این مصداق رانت نیست؟"
"متاسفانه این مصداق رانت است، رانت هم فقط اقتصادی نیست، رانت می‌تواند فرهنگی باشد؛ البته این رانت فرهنگی درحد فرهنگی باقی نمی‌ماند و حتی به مباحث اقتصادی هم منجر می‌شود."
سعید لیلاز، روزنامه‌نگار هم در این مورد گفته است: "شأن و جايگاه رياست‌جمهوری سابق بالاتر از رياست يك دانشگاه غيرانتفاعی است."
" آقای احمدی‌نژاد و اطرافيانش در ماه‌ها و هفته‌های انتهايی دوران مسئوليت به دنبال مجوزهای فراوانی هستند كه خودشان به خودشان مي‌دهند. اين نمونه يك رانت سياسی است."
"آیا اگر احمدی‌نژاد يك فرد عادی بود به اين سرعت می‌توانست مجوز تاسيس دانشگاه بگيرد؟"
در همین حال خبرگزاری تسنیم به نقل از یک منبع آگاه خبر داده "اگر دانشگاه مدنظر آقای احمدی‌نژاد، دانشگاه خاص (مثل دانشگاه امام صادق) باشد، باید اساسنامه آن به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و یا شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد."
"اگر این دانشگاه غیرانتفاعی باشد نیز، باید اعضای هیات موسس آن به تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی برسند."
در هر دو صورت، برای تصویب اساسنامه یا تایید اعضای موسس، آقای احمدی‌نژاد باید دوباره به شورای عالی انقلاب فرهنگی رجوع کند که با شروع کار دولت جدید ریاست آن با حسن روحانی خواهد بود.











هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر