۱۳۹۲ مرداد ۸, سه‌شنبه

اخراج ۵۰۰ ایرانی از امارات؛ موجی در راه است؟


صدها هزار ایرانی مقیم امارات متحده عربی‌اند و هزاران شرکت ایرانی در این کشور فعالیت می‌کنند


روز گذشته خبرگزاری ایسنا از "موج" اخراج ایرانیان از امارات متحده عربی خبر داد.
ایسنا می‌گوید در ماه‌های گذشته ۵۰۰ ایرانی که بعضی از آنها از ۲۵ سال پیش ساکن امارات متحده عربی بودند "بدون هیچ دلیلی" توسط وزارت امنیت امارات از این کشور اخراج شده‌اند.


خبرگزاری ایسنا این اخراج‌ها را بخشی از "پروژه اخراج شیعیان" دانسته است.
این موضوع آن قدر نگرانی ایجاد کرده که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران قصد دارد برای بررسی آن جلسه‌ای تشکیل دهد.
حسن قشقاوی، معاون پارلمانی، کنسولی و امور ایرانیان وزارت خارجه هم گفته است که در نشست کنسولی بین ایران و امارات این مساله مورد بحث قرار خواهد گرفت.
ایرانیان یکی از بزرگترین جمعیت‌های مهاجر امارات متحده عربی را تشکیل می‌دهند و هزاران شرکت ایرانی با ده‌ها میلیارد دلار سرمایه در این کشور فعالند.
اما رابطه میان ایران و امارات خالی از تنش نبوده است. به جز مناقشه بر سر حاکمیت جزایر سه‌گانه ابوموسی و تنب کوچک و بزرگ، ایرانی‌ها گاه به گاه از "بدرفتاری" نیروهای امنیتی و انتظامی اماراتی، مخصوصا در فرودگاه‌ها، گلایه می‌کنند.

آیا ایرانیان هدفند؟

با این که اخراج‌های اخیر برای برخی نگرانی "موج برخورد" با ایرانیان را ایجاد کرده، حسین نقوی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران می‌گوید که این مسئله به واسطه تغییر قوانین امارات متحده عربی است و تنها ایرانیان را در برنمی‌گیرد و "مختص شیعیان هم نیست."

آقای نقوی گفته: "امارات متحده عربی کشوری است که اغلب فعالیت‌های خدماتی و اداری آن توسط اتباع کشورهای خارجی انجام می‌شود، لذا مقامات این کشور برای کنترل امور مسائل امنیتی، تدابیر جدیدی را اندیشیده و اجرا می‌کنند."
بنا به آمار سال ۲۰۱۰ توزیع جمعیت سازمان ملل حدود نیمی از جمعیت امارات را مهاجران خارجی تشکیل می‌دهند. از این میان تخمین زده می‌شود که ۳۰۰ هزار تا نیم میلیون ایرانی ساکن امارات باشند.
پلیس امارات و نیروهای امنیتی این کشور به سخت‌گیری مشهورند.
بیش از یک ماه و نیم پیش پلیس شارجه ۱۷۰ مهاجر غیرقانونی را بازداشت کرد. دو هفته پیش هم باز در شارجه پلیس گفته کسانی را که بروشورهای تبلیغاتی در خانه‌ها بیندازند و روی شیشه ماشین‌ها بگذارند از امارات اخراج می‌کند. این اخراج‌ها شامل صاحبان شرکتی که برایش تبلیغ شده نیز می‌شود.
داستان‌های زیادی از این دست سخت‌گیری‌ها شنیده می‌شود. با این حال مریم، ساکن دوبی، به بی‌بی‌سی فارسی می‌گوید که همان طور که حسین نقوی گفته: "برای ایرانیانی که ساکن امارات هستند و مشکل بانکی یا مشکلی با پلیس ندارند ویزا به راحتی تمدید می‌شود. اما برای کسانی که ویزای جدید می‌خواهند ویزاها بسته شده، و این فقط برای ایرانی‌ها نیست. شامل عراقی‌ها، مصری‌ها و خیلی‌های دیگر هم می‌شود."
مریم می‌گوید: "در سال‌هایی که من اینجا زندگی کرده‌ام پیش نیامده که احساس کنم به خاطر ایرانی بودنم تبعیضی علیه من اعمال شده است."








هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر