۱۳۹۱ مهر ۱۶, یکشنبه

آشفتگی در بازار ارز؛ طرح مشترک مجلس و دولت با دلار ۱۸۰۰ تومان

چکیده :شنبه، بانک مرکزی از طریق یکی دو صرافی اقدام به فروش دلار با قیمت ۲۸۵۰ تومان کرده است؛ دلارهایی که تا سقف پنج هزار دلار در اختیار خریداران قرار می گیرد و باعث تشکیل صف های طولانی شده است.این در حالی است که صرافی های دیگر غالبا حاضر به خرید دلار نیستند یا به قیمت بسیار پایین می خرند، و تنها فروشنده اند؛ آن هم به قیمت هایی بالاتر از ۳۰۰۰ تومان که تا ۳۲۰۰ تومان هم می...

همزمان با چند نرخی بودن معاملات ارزی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر لزوم نظارت بر نحوه تخصیص ارز، از طرح مشترک مجلس و دولت به منظور تامین ارز با قیمت ۱۸۰۰ تومان برای واحدهای اشتغالزا خبر داد.
این در حالی است که دادستان تهران گفته است: تاکنون سی نفر از متهمان اصلی اخلال در بازار ارز کشور بازداشت شده اند و تحقیقات از آنان از طریق کارشناسان مجرب آغاز شده است.
با وجود این دستگیری ها و حضور نیروهای انتظامی در بازار ارز، اما همچنان قیمت ارز به تعادل نرسیده است.
بانک مرکزی قیمت انواع ارز در روز یکشنبه در مرکز مبادلات ارزی را اعلام کرد که براساس آن، قیمت دلار در این مرکز نسبت به روز گذشته اندکی کاهش یافته است.
برهمین اساس، قیمت دلار مبادلاتی امروز یکشنبه ۲۵۶۵ تومان نرخ‌گذاری شده است، ضمن اینکه یورو نیز ۳۳۴۳ تومان اعلام شده است. درهم و لیر ترکیه به ترتیب ۶۹۸ و ۱۴۲۱ تومان است.
این در حالی است که از روز گذشته، بانک مرکزی از طریق یکی دو صرافی اقدام به فروش دلار با قیمت ۲۸۵۰ تومان کرده است؛ دلارهایی که تا سقف پنج هزار دلار در اختیار خریداران قرار می گیرد و باعث تشکیل صف های طولانی شده است.
در همین حال صرافی های دیگر غالبا حاضر به خرید دلار نیستند یا به قیمت بسیار پایین می خرند، و تنها فروشنده اند؛ آن هم به قیمت هایی بالاتر از ۳۰۰۰ تومان که تا ۳۲۰۰ تومان هم می رسد.
اینک ارسلان فتحی پور در گفتگو با مهر، در بیان راهکارهایی جهت ساماندهی وضعیت فعلی اقتصادی کشور، می گوید: بانک مرکزی باید بدون تعلل ارز با قیمت ۱۲۲۶ تومانی (ارز مرجع) را در اختیار واردکنندگان کالاهای اساسی و دارو قرار دهد.
وی با تاکید بر اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است طوری برنامه ریزی نماید که امکان دسترسی آسان و عادلانه به کالاهای اساسی که با ارز مرجع وارد می شوند برای همه مردم به ویژه دهک های پائین جامعه فراهم شود، گفت: همچنین این وزارتخانه وظیفه دارد بر نحوه واگذاری ارز به صورت دقیق نظارت کند تا بازار سیاه ارز در کشور به وجود نیاید.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: براین اساس نظارت باید به گونه ای باشد که جلوی سوء استفاده افرادی که چندماه گذشته کالاهای خود را با قیمت ارز دولتی یا ارز آزاد در آن مقطع به کشور وارد کرده اند و هم اکنون کالاهای خود را با قیمت ارز امروز می فروشند، گرفته شود.
وی در ادامه به تازه ترین برنامه کمیسیون اقتصادی مجلس اشاره کرد و افزود: مجلس بنا دارد با همکاری بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت اقتصاد ارز واحدهای صنعتی و تولیدی به خصوص واحدهایی که حجم اشتغال زایی بالایی در کشور دارند، ارز با قیمت ۱۷۰۰تا ۱۸۰۰تومان تامین نماید.
بازار آرام در سایه نیروهای امنیتی !
از سوی دیگر در حالی که بازار با حضور نیروهای امنیتی و نظامی بازگشایی شده بود، دبیر کل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار باادعای اینکه ناآرامی‌های اخیر از خارج بازار هدایت می‌شد، گفت: پاسخ بازار به جریان‌ها و کسانی که خواستار ایجاد اغتشاش هستند، بازگشت آرامش به بازار است.
احمد کریمی اصفهانی، در خصوص وضعیت بازار از صبح امروز اظهار داشت: بازار روال عادی دارد، همه کسبه سر کار خودشان هستند.
وی در واکنش به سؤال فارس در خصوص حضور نیروهای پلیس و نیروهای امنیتی اظهار داشت: برای اینکه امنیت در بازار برقرار باشد کسبه از پلیس خواهش کرده‌اند که در بازار حضور داشته باشند تا امنیت لازم برقرار شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر