۱۳۹۱ مهر ۱۶, یکشنبه

روزنامه جمهوری‌ اسلامی: افزایش قیمت‌ها در ایران به مرحله خطرآفرین رسیده





روزنامه جمهوری اسلامی چند عنوان اصلی خود را به موضوع افزایش قیمت ها در ایران اختصاص داده
روزنامه جمهوری اسلامی، از رسانه های نزدیک به طیفی از سیاستمداران سنتگرا و روحانیون محافظه کار ایران در سرمقاله شماره روز شنبه، پانزدهم مهر ماه، خود از سیاست های اقتصادی جاری در ایران انتقاد کرده و نوشته که "روش های غیر اصولی هفت سال است که ادامه دارد و اکنون به مرحله ای رسیده که قابل استمرار نیست."
 سرمقاله این روزنامه با عنوان "واقعیت ها را باید دید" اعتراضات اخیر شماری از بازاریان ایران را جدی دانسته و نوشته: "افزایش بی مهار قیمت‌ها بر زندگی مردم به خصوص اقشار ضعیف تاثیر می‎گذارد اکنون به مرحله ای از خطر آفرینی رسیده که نمی‌توان آن را انکار کرد."
روز چهارشنبه، دوازدهم مهر (سوم اکتبر) بازاریان تهران در اعتراض به بی ثباتی اقتصادی و آنچه که فقدان مدیریت دولت بر بازار ارز می خواندند محل های کسب خود را تعطیل کردند. دبیرکل جامعه اصناف و بازار تهران گفته بود که علت بسته شدن بازار، حفظ امنیت محل‎های کسب بوده است.
در پی انتشار خبر بسته شدن بازار، شکل گیری تجمع هایی در مقابل بازار و برخی دیگر از نقاط مرکزی تهران همراه با شعارهای ضد دولتی و حضور گسترده نیروهای امنیتی گزارش شد.
روزنامه جمهوری اسلامی نوشته است که "ناآرامی‌های چند ساعته روز چهارشنبه گذشته در بازار تهران و مراکز مبادلات ارزی مرکز شهر، پدیده‌ای نیست که بتوان با استفاده از چند کلمه و عبارت تند و پرخاشگرانه از کنار آن گذشت. انتساب این واقعه به این و آن، اعم از داخلی و خارجی نیز مشکل را حل نمی‌کند."

روزنامه جمهوری اسلامی ارگان مطبوعاتی حزب جمهوری اسلامی است که پس از انحلال این حزب در زمان حیات آیت الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی باز هم به انتشار خود ادامه داده و به عنوان روزنامه ای پرنفوذ در حکومت ایران جایگاه خود را حفظ کرده.

روزنامه جمهوری اسلامی می گوید نباید با عبارات پرخاشگرانه از کنار اعتراضات بازار تهران گذشت
سردبیر پیشین این روزنامه میرحسین موسوی از نامزدهای آخرین انتخابات ریاست جمهوری ایران است که اکنون در حبس خانگی قرار گرفته است. مسیح مهاجری، سردبیر فعلی روزنامه هم از چهره های سیاسی نزدیک به اکبر هاشمی رفسنجانی است.

سرمقاله پانزدهم مهر این روزنامه می گوید "اکنون که در ناکارآمدی دولت [محمود احمدی نژاد] برای حل مشکلات اقتصادی تردیدی وجود ندارد، مسئولان اجرائی باید به تجدیدنظر در عملکردهای خود ملزم شوند و بیش از هر چیز به استفاده از تجربه مدیران کارآمد و لایق گذشته که بحران‌هائی از قبیل ۸ سال جنگ تحمیلی با آن همه تحریم و فشارهای اقتصادی و سیاسی را با موفقیت پشت سر گذاشتند، روی آورند."
روزنامه جمهوری اسلامی، صراحتا سیاست های هفت ساله اخیر دولت آقای احمدی نژاد را "ناکارآمد" و "نابه سامان" خوانده و نوشته است که "کتمان فشار بر مردم و نادیده گرفتن عوارض آن نه تنها از بروز عوارض آن جلوگیری نخواهد کرد بلکه آن را شدت می بخشد و به مرحله ای غیر قابل کتمان می رساند."

بر خلاف تجمع های اعتراضی دیگری که طی سال های اخیر در ایران صورت گرفته، خبر بسته شدن بازار و تجمع بازاریان در بسیاری از رسانه های حکومتی ایران منعکس شد که تاکید داشته اند که هدف اصلی اعتراضات، سیاست اقتصادی و ارزی دولت محمود احمدی نژاد بوده و معترضان علیه حکومت و رهبری آن موضعگیری نکرده اند.
تجمع روز چهارشنبه یک روز پس از مصاحبه مطبوعاتی محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری، صورت گرفت که او در آن افزایش کم سابقه بهای ارز و طلا در برابر ریال را به عوامل دیگری خارج از دولت خود منتسب کرد.
روزنامه جمهوری اسلامی در این سرمقاله نوشته است که "طبیعی است افرادی که فقط تحسین‌ها و بله قربان‌ها را می‌شنوند، مشکلات را یا نبینند و یا به گردن دیگران بیاندازند و برای خودشان جایگاهی تصور کنند که کمتر از مدیریت جهانی کسر شأنشان باشد."
مدیریت جهانی، از عباراتی است که محمود احمدی نژاد آن را به کار می برد و بارها خواستار حضور ایران در آن شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر