۱۳۹۱ آبان ۲, سه‌شنبه

وزیر آموزش و پرورش ایران اجباری بودن اردوهای 'راهیان نور' را تکذیب کرد

حمیدرضا حاجی بابایی

 حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش ایران امروز دوم آبان اعلام کرد: "اردوهای راهیان نور اجباری نیست و هیچ نمره ای برای اعزام به این سفر وجود ندارد".
این در حالی است که پس از تصادف اتوبوس حامل گروهی از دانش آموزان دختر در منطقه ایذه و کشته شدن ۲۶ نفر در این حادثه، خانواده برخی از این دانش‌آموزان گفته بودند که اردوی راهیان نور (بازدید از مناطق جنگی در دوران جنگ ایران و عراق) "اجباری و بخشی از نمره آمادگی دفاعی" بوده است.

علی هادی‌پور، برادر معاون مدرسه "پاسداران عفت بروجن" که در این حادثه کشته شد، به بی‌بی‌سی گفته بود "دانش‌آموزان باید به شلمچه می‌رفتند. در غیر اینصورت نمره آمادگی دفاعی نداشتند و برای شرکت در کنکور هم با مشکل مواجه می‌شدند".
اما وزیر آموزش و پرورش ایران تاکید کرده که "در اردوهای راهیان نور هیچ اجباری وجود ندارد و اعزام افراد به اردو بر اساس رضایت کتبی خانواده ها صورت می پذیرد که این موضوع در کتاب قانون مصوب اردوها به ثبت رسیده است".

به گفته آقای حاجی بابایی در هر استانی ستاد راهیان نور وجود دارد که مدیر کل آموزش و پرورش و فرمانده سپاه در آن عضو هستند و "به همراه بسیج و مدیران استانی" برای سفر دانش آموزان برنامه ریزی می کنند.
یعقوب سلیمانی دبیر قرارگاه مرکزی راهیان نور نیز در گفت و گو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) با تکذیب اجباری بودن این اردوها گفت: "اردوهای راهیان نور به صورت کاملا داوطلبانه بوده و بر اساس یک فرایند کاملا قانونی بر اساس تفاهم نامه و ابلاغیه مشترک وزارت آموزش و پرورش و بسیج برگزار می‌شود و کلیه دانش آموزان با رضایت نامه والدین حضور می‌یابند، لذا اجباری بودن آن گفتاری دروغ و بیانی بی‌اساس و ناجوانمردانه است".

آقای سلیمانی با تاکید بر اقدامات ایمنی کاروان‌های دانش آموزی ضمن رد نقص فنی اتوبوس حامل دانش آموزان بروجنی اعلام کرد: "خودروی فوق به لحاظ فنی کاملا سالم و مناسب بوده و طبق ضوابط دارای دو راننده مجرب که راننده فوت شده تجربه ۱۵ سال رانندگی پایه یک داشته است و قبل از حرکت نیز علاوه بر معاینه فنی و انجام توجیهات لازم، تعهد کتبی مبنی بر رعایت نکات ایمنی از رانندگان اخذ شده که مستندات آن موجود است."

این در حالی است که آقای هادی‌پور به نقل از شاهدان عینی به بی‌بی‌سی گفته بود که اتوبوس مذکور از ابتدای سفر نقص فنی داشت و در جریان سفر هم هنگامی که راننده با سرعت زیاد و بدون رعایت احتیاط رانندگی می کرد، دانش آموزان، از جمله دانش آموزی که "همیار پلیس" بود از او خواسته بودند که آرام تر حرکت کند، اما او به این درخواست بی توجهی کرده بود.

اما دبیر قرارگاه مرکزی راهیان نور در این مورد گفته است: "معاون ایمنی سپاه بروجن سروان رحمان جهان پناه شخصا به عنوان افسر ناظر در اتوبوس فوق حضور داشته و مدیر و معاون مدرسه نیز بر رفتار راننده نظارت لازم را اعمال می‌کردند که از جان باختگان حادثه هستند. ضمن آنکه در هر اتوبوس نیز علاوه بر این، یک دانش آموز به عنوان پلیس یار در نظر گرفته شده که با داشتن تلفن مسئولین کاروان هرگونه تخلف احتمالی راننده را گزارش و از آن جلوگیری کند که در این اتوبوس نیز مرحوم آذین ایرانپور عهده دار این وظیفه بوده است."

کاروان‌های راهیان نور از سال ۱۳۸۰ در ایران برای بازدید از مناطقی اعزام می‌شوند که جنگ هشت ساله ایران و عراق در غرب و جنوب غرب ایران در آن جریان داشت.
براساس آمارهای منتشر شده تاکنون بیش از ۸۰ نفر از دانش‌آموزان و دانشجویانی که در این کاروان‌ها به بازدید مناطق جنگی رفته‌اند در اثر تصادف اتوبوس یا واژگونی وسایل نقلیه جان خود را از دست داده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر