۱۳۹۲ شهریور ۳, یکشنبه

تحقیقات بازرسان تسلیحات شیمیایی در سوریه آغاز می شود

سازمان پزشکان بدون مرز مرگ صدها نفر را با عوارض مسمومیت مشابه گاز اعصاب تایید کرده است.

بازرسان سازمان ملل متحد امروز تحقیقات خود را درباره "حملات شیمیایی" در حومه دمشق آغاز می کنند.
با صدور مجوز از سوی دولت بشار اسد راه تحقیق درباره حملات مرگباری که دو سوی درگیری ها در سوریه به یکدیگر نسبت می دهند باز شده است.
مخالفان بشار اسد می گویند نیروهای دولتی چهارشنبه گذشته بیش از ۳۰۰ نفر را در چند حومه دمشق کشته اند.
وییلیام هیگ وزیر امور خارجه بریتانیا هشدار داده با توجه به گذشت ۵ روز از این حمله ممکن است شواهد دستکاری، یا از میان برده شده باشند.
سوریه "تروریست ها" را عامل این حملات دانسته است.
رسانه دولتی سوریه گزارش کرده اند در تونل های مورد استفاده شورشیان عامل های شیمیایی پیدا کرده اند و سربازانی که در حومه جوبر جنگیده اند دچار نفس تنگی شده اند.
همزمان رسانه های دولتی سوریه گزارش می کنند که اناس عبدالرزاق نائم، فرماندار حماء در انفجار یک خودرو کشته شده است.

دستکاری شواهد

در بیانیه وزارت امور خارجه سوریه که در تلویزیون این کشور قرائت شد آمده است دولت آقای اسد به بازرسان تسلیحات شیمیایی سازمان ملل متحد اجازه می دهد درباره "اتهام حملات شیمیایی در حومه دمشق" تحقیق کنند.
براساس این بیانیه توافق درباره این تحقیقات بالافاصله قابل اجراست.
قرار است در طول تحقیقات سازمان ملل متحد آتش بس در مناطق فعالیت در جریان باشد.
روسیه یکی از متحدان سوریه از این توافق استقبال کرده اما هشدار داده که غرب نباید پیشاپیش نتیجه گیری کند.
با این همه وزیر امور خارجه بریتانیا گفته است زمان برای تحقیقات بازرسان رو به اتمام است: "ممکن است بخش عمده ای از شواهد به دلیل حملات توپخانه از میان رفته باشد. امکان اینکه باقی شواهد هم در طول چند روز گذشته دستکاری یا کم تاثیر شده باشد وجود دارد."
سازمان پزشکان بدون مرز روز شنبه گفت سه بیمارستان‌ مرتبط با این سازمان در دمشق و حومه آن روز چهارشنبه حدود ۳۶۰۰ بیمار را که دچار "عوارض گازهای اعصاب" بوده‌اند، تحت درمان قرار داده‌اند و از میان آنها ۳۵۵ نفر جان باخته‌اند.
اگرچه این سازمان گفته نمی تواند از نظر عملی استفاده از تسلیحات شیمیایی را تایید کند اما کارکنان بیمارستان ها شرح داده اند چطور ظرف کمتر از سه ساعت تعداد زیادی با عوارضی مانند تهوع، مردمک های درشت و مشکلات تنفسی به بیمارستان مراجعه کرده اند.
دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا در گفتگوی تلفنی با رییس جمهوری فرانسه درباره وضعیت سوریه گفتگو کرده است.
سخنگوی دفتر نخست وزیری گفته دو طرف متفقا معتقدند که حمله شیمیایی به مردم سوریه در این سطح نیاز به پاسخی قاطع از سوی جامعه بین الملل دارد و "این جنایت نباید پنهان بماند"
آقای کامرون در گفتگوی تلفنی با باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا به نتیجه مشابهی رسیده است.

"خط قرمز"

عمران ذعبی وزیر اطلاع رسانی سوریه هشدار داده که حمله آمریکا به سوریه مثل "پیاده روی در پارک" نخواهد بود و تبعات خطرناک آن خاورمیانه را به آتش خواهد کشید.
یک سال پیش باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا گفته بود استفاده دولت بشار اسد از تسلیحات شیمیایی خط قرمز آمریکا است و محاسبات این کشور در خاورمیانه را تغییر خواهد داد.
امروز همچنین سرتیپ مسعود جزایری، معاون ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران، به آمریکا هشدار داد که مداخله نظامی احتمالی در سوریه "پیامدهای شدیدی" برای ایالات متحده خواهد داشت.
آقای جزایری گفت: "آمریکا محدوده خط قرمز جبهه سوریه را می‌داند و هرگونه عبور از خط قرمز سوریه پیامدهای شدید برای کاخ سفید در پی خواهد داشت."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر