۱۳۹۲ شهریور ۴, دوشنبه

واکنش‌ها به سخنان وزیر اطلاعات در مورد بازگشت ایرانیان مهاجر


احمد پورنجاتی در گفت‌وگو با روزنامه آرمان ﺍﻇﻬﺎﺭﺍﺕ ﺍﺧﻴﺮ محمود علوی، ﻭﺯﻳﺮ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ، درباره ایرانیانی که پس از اعتراضات سال ۸۸ مجبور به ترک کشور شدند را «ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺗﻘﺪﻳﺮ» توصیف کرده ﺍﺳﺖ. همزمان روزنامه کیهان از قول احمد سالک عضو جامعه روحانیت نوشته است: «اولویت وزارت اطلاعات موضوع بازگشت فراری‌های فتنه سال ۸۸ نیست».

در این میان روزنامه‌های جوان، رسالت و کیهان در شماره یک شنبه سوم شهریور کمتر از یک ماه پس از آغاز به کار رسمی حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری اسلامی دوره تازه‌ای از حملات رسانه‌ای به او و حلقه مشاوران و نزدیکانش را آغاز کرده‌اند.

در روز یکشنبه همچنین روزنامه اعتماد ضمن انتشار گزارشی درباره سفر سلطان قابوس پادشاه عمان به تهران، نوشته است: «حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی روز یکشنبه از نخستین میهمان عالی‌رتبه خود در سعد آباد استقبال می‌کند». به نوشته این روزنامه عباس عراقچی سخنگوی وزارت خارجه گفته است که «ممکن است سلطان قابوس مباحثی از طرف خود یااز طرف کشورهای ثالت مطرح کند».

روزنامه تهران امروز در شماره سوم شهریور ماه گزارش داده که حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، با تأکید براینکه «به همگان اطمینان می‌دهد که مشکلات دارو حل شدنی است»، گفته است: «مسئولان سازمان غذا و دارو خبرهای خوشی درباره وضعیت دارویی دارند».
 
روزنامه شرق از «دور جدید ستاره‌دارکردن پذیرفته‌شدگان علمی کارشناسی‌ارشد» خبر داده و نوشته است: «از سازمان سنجش آموزش کشور خبر می‌رسد، هیئت گزینش دانشجو در این سازمان دوباره فعال شده است و با احضار تعدادی از دانشجویان در مقطع کارشناسی‌ارشد، از آنها در رابطه با سوابق دانشجویی آنها پرس‌وجو می‌کنند».

دور تازه حملات روزنامه‌های اصولگرا به روحانی و مشاورانش

روزنامه‌های وابسته به اصولگریان کمتر از یک ماه پس از آغاز به کار رسمی حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری اسلامی دوره تازه‌ای از حملات رسانه‌ای را به او و حلقه مشاوران و نزدیکانش آغاز کرده‌اند.

دو روزنامه جوان و رسالت در شماره یکشنبه سوم شهریور ماه ضمن انتشار اظهارات محمدجواد لاریجانی به صراحت حسن روحانی و اظهارات او درباره احزاب و سیاست خارجی را مورد انتقاد قرار داده‌اند.

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، در تیتر یک شماره یکشنبه از قول محمدجواد لاریجانی برادر علی و صادق لاریجانی روسای مجلس و قوه قضائیه، نوشته است: «شاه‌کلید دانستن ارتباط با آمریکا، خطای بزرگ است».

به نوشته این روزنامه، محمدجواد لاریجانی «درباره سیاست خارجی و اینکه برخی‌ها این حوزه را شاه‌کلید مشکلات معرفی می‌کنند»، گفته است: «من برداشتم از کلید این نیست و کلید یعنی با کلید تدبیر و فکر و حسابگری می‌توانیم مشکلاتمان را حل کنیم، برداشتم از نظر آقای روحانی این است» اما اینکه «مسائل ما چگونه حل می‌شود و ‌شاه‌کلیدش در رابطه با غرب یا امریکاست، خطای بسیار بزرگی است، و این همان چیزی است که غربی‌ها می‌خواهند ما را به آن سمت بکشانند».

روزنامه رسالت نیز در تیتر یک شماره سوم شهریور ماه از قول جواد لاریجانی نوشته است: «نظر حسن روحانی درباره احزاب، افراطی است».

روزنامه کیهان، که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی منتشر می‌شود در ستون «گفت و شنود» از محمود سریع‌القلم استاد گروه سیاسی دانشگاه بهشتی تهران و یکی از مشاوران حسن روحانی به عنوان فردی «بی‌سواد و دم دستی» نامبرده و نوشته است: «آقای روحانی که خودش را فرزند انقلاب می‌داند، چرا این آدم بی‌سواد و دم دستی را، آن هم به عنوان مشاور ویژه خود انتخاب کرده است».

روزنامه ابتکار در شماره یکشنبه ضمن انتشار گزارشی با تیتر «پیروزی اصولگرایی، ادعایی که مسکوت ماند»، یادآوری کرده است که «اصولگرایان یک روز پس از اعلام نتایج انتخابات توپخانه‌های پر سروصدای حملات خود به این نامزد ریاست جمهوری را کنار گذاشته و ادعای اصولگرا بودن این روحانی را مطرح کردند».

روزنامه ابتکار نوشته است: «اتفاقات دو ماه گذشته سبب شد تا این ادعا که با حدت و شدت بالایی مطرح شده بود، کم کم فرونشسته و تقریباً مسکوت بماند».

واکنش‌های متفاوت به اظهارات وزیر اطلاعات درباره معترضان سال ۸۸

احمد پورنجاتی در گفت‌وگو با روزنامه آرمان ﺍﻇﻬﺎﺭﺍﺕ ﺍﺧﻴﺮ محمود علوی، ﻭﺯﻳﺮ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ، درباره ایرانیانی که پس از اعتراضات سال ۸۸ مجبور به ترک کشور شدند را «ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺗﻘﺪﻳﺮ» توصیف کرده ﺍﺳﺖ و همزمان روزنامه کیهان از قول احمد سالک از اعضای جامعه روحانیت نوشته است که «اولویت وزارت اطلاعات موضوع بازگشت فراری‌های فتنه سال ۸۸ نیست».

احمد پورنجاتی در گفت‌وگو با روزنامه آرمان، با اشاره به اینکه «اظهارات وزیر اطلاعات همه برنامه‌ها و رویکردهای این وزارتخانه را در برنمی‌گیرد»، گفته است: «انگیزه و نتیجه اظهارات وزیر اطلاعات را باید مورد تحسین قرار داد از این جهت که به فضای نگران‌کننده و ذهنیت غلطی که توسط برخی ایجاد شده بود پایان داد».

روزنامه آرمان همچنین از قول پورنجاتی نوشته است: «آنچه وزیر جدید اطلاعات دولت یازدهم بیان کرد حکایت از نوعی گرایش متفاوت به مقوله امنیت ملی کشور است و می‌شود گفت اظهارات ایشان یک نوع نگاه اعتدال‌گرایانه به مقوله امنیت در کشور است».

احمد پورنجاتی همچنین گفته است که «به نظر من یکی از پیش نیازهای تجدید و تحکیم ارتباط وزارت اطلاعات در دوره جدید با بدنه اجتماعی یعنی شهروندان و ایجاد سازوکارهای مناسب برای ارتباط با افکار عمومی و تبیین و توضیح رویکردها و پاسخگویی به پرسش‌هاست».

احمد پورنجاتی درباره نیروها و دستگاه‌های اطلاعات موازی و «خودسر» نیز به آرمان گفته است: «مأموریت‌های اطلاعاتی نهادهای دیگر در چارچوب وظایفی است که بر عهده آنهاست و چه نهادهایی که با تصمیم مراجع قانونی برای کمک به نهاد‌های اطلاعاتی و حفظ امنیت کشور ایجاد شدند» و «دارای مبنای قانونی هستند و ارتباطشان برای راهبردهای کلان و حتی رویکردهای موردی در مورد مسائل مختلفی در جامعه است؛ مسائلی که در حوزه امنیتی چه حوزه امنیت داخلی وچه مسائلی که در حوزه امنیت خارجی در پرتو سیاست‌های وزارت اطلاعات به عنوان مرجع قانونی قابل توجیه است».

پورنجاتی در عین حال تاکید کرده است که «اگر ما شاهد این باشیم که در کنار وزارت اطلاعات جای دیگر، موضعی متفاوت و حتی مخالف دستگاه رسمی اطلاعاتی کشور بگیرد، انتظار بسیار ابتدایی یا انتظار اولیه از وزیر اطلاعات است که در این مورد برای دستگاه قانونی خودش تعیین تکلیف و سریع اعلام موضع کند».

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی همچنین درباره کار گذاشتن شنود در دفتر علی  مطهری و «نمونه‌های دیگری» از چنین اقداماتی گفته است که «ما منشأ این برخورد‌ها و اقدام‌کنندگانش را نمی‌شناسیم و دقیقاً نمی‌توانیم مشخص کنیم. چون نیازمند این است که دستگاه‌های اطلاعاتی رسمی کشور به عنوان یک آسیبب و یک آفت جدی رسیدگی کنند و عاملین این برخورد‌ها را معرفی کنند و صرفاً به سلب مسئولیت از دستگاه خود اکتفا نکنند» و تأکید کرده که «صرفاً اظهار بی‌اطلاعی کردن کافی نیست؛ گفته بشود که ما نبودیم یا ما اطلاع نداریم چه کسانی دست به این اقدامات زده‌اند».

به گفته پورنجاتی «وظیفه مهم‌تر این است کسانی که این اعمال خلاف قانونی را انجام می‌دهند، شناسایی کنیم مگر ما مرجع دیگری داریم که این موارد خودسرانه را بررسی کند؟ وظیفه نهاد امنیتی قانونی کشور این است».

روزنامه آرمان همچنین از قول احمد پورنجاتی نوشته است: «باتوجه به شناخت نسبی که از شخص رئیس‌جمهور دارم، ایشان شخصیتی است آگاه نسبت به مسائل امنیتی کشور و شخصیتی است که در طول سال‌های گذشته با مسائل امنیتی مرتبط بوده است، انتظار نمی‌رود که برنامه‌ها و شعارهای ایشان در حد حرف وشعار باقی بماند» همان گونه که «با توجه به سوابقی که از شخصیت مستقل وزیر اطلاعات دولت یازدهم ایشان توانایی این را خواهند داشت که استقلال وزارت اطلاعات را به طور کامل حفظ کنند».

همزمان روزنامه کیهان از قول احمد سالک، از اعضای جامعه روحانیت مبارز، به سخنان اخیر وزیر اطلاعات انتقاد کرده و نوشته است: «اولویت وزارت اطلاعات موضوع بازگشت فراری‌های فتنه سال ۸۸ نیست».

به نوشته این روزنامه، احمد سالک از شهروندان ایرانی که پس از اعتراضات سال ۸۸ مجبور به ترک کشور شده‌اند به عنوان «فراری فتنه» نامبرده و گفته است: «وضعیت فراری‌های فتنه باید در محاکم قضایی روشن شود» و همچنین «این موضوعات جزیی است بنابراین در شرایط فعلی کشور نباید به این شکل مطرح شود».

احمد سالک درعین حال دلیل «فرار کسانی که در جریان فتنه ۸۸ از کشور خارج شدند» را «ترس و یا مجرم بودن» عنوان کرده و گفته است: «اگر به دلیل ترس از کشور رفته‌اند حتماً در جریانات حضور داشته‌اند بنابراین، این بیانی که "اگر کاری نکردند برگردند" باید به دستور قوه قضاییه باشد».


کیهان از قول آقای سالک تأکید کرده است که «به راحتی نمی‌شود به این افراد اعتماد کرد زیرا ممکن است با ورود این اشخاص بستر نفوذ شبکه‌های جاسوسی به کشور باز شود البته دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی به دقت موارد را رصد می‌کنند».

وزیر بهداشت: طی یک سال، دارو ارزان می‌شود

روزنامه تهران امروز در شماره سوم شهریور ماه گزارش داده است که حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، با تأکید براینکه «به همگان اطمینان می‌دهد که مشکلات دارو حل شدنی است»، گفته است: «مسئولان سازمان غذا و دارو خبرهای خوشی درباره وضعیت دارویی دارند».

به گزارش این روزنامه، وزیر بهداشت «خبرهای خوشی دارویی را ماحصل گفت‌وگوهای هفته پیش معاول اول رئیس جمهور، وزیر نفت، رئیس کل بانک مرکزی و مسئولان سازمان غذا و دارو» عنوان کرده و گفته است که «به دنبال این جلسه در زمینه ساماندهی، طراحی و همچنین ایجاد آرامش دارویی تصمیماتی گرفته شد که ترجیح می‌دهم این خبرها را از زبان مسئولان مربوطه در سازمان غذا و دارو بشنوید، در مجموع منتظر ابلاغ این تصمیم‌ها هستیم».

تهران امروز نوشته است که حسن قاضی‌زاده هاشمی «به مردم قول داد که التهابات بازار دارو تا شش ماه آینده آرام بگیرد و این کالاهای اساسی در طی یک فرآیند یک‌ساله ارزان شوند».

وزیر بهداشت در دولت حسن روحانی که یک هفته پیش کار خود را آغاز کرده، همچتین گفته است که «انتخاب مدیرانی که در آینده سکاندار نظام سلامت خواهند بود نیز با رویکرد سلامت‌محوری صورت خواهد گرفت».

حمید خوئی، رئیس انجمن علمی داروسازان ایران، هم به روزنامه تهران امروز گفته است: «وزارت بهداشت سال‌های اخیر دوران بی‌سیاستی و بی‌انضباطی بی‌سابقه‌ای را پشت سر گذاشت و موارد متعددی رانت و فساد در عرصه‌های گوناگون مدیریت دارویی رخ داد».

به گفته رئیس انجمن علمی داروسازان ایران «سالم‌سازی تمام عرصه‌های دارویی به ویژه بخش مدیریتی از مهم‌ترین اولویت‌های مسئولان این سازمان برای سامان دادن به وضعیت موجود است».

ﻣﻌﺎﻭﻥ ﺍﻭﻝ رئیس‌جمهور ﻫﻢ «ﻓﻴﺲﺑﻮکی» شد

روزنامه جام جم خبر داده است که اسحاق جهانگیری، ﻣﻌﺎﻭﻥ ﺍﻭﻝ رئیس‌جمهور، ﻫﻢ ﻓﻴﺲ‌ﺑﻮکی شده است.

به نوشته این روزنامه، بعد از داغ شدن فعالیت‌های فیس‌بوکی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، و حسام‌الدین آشنا، از چهره‌های نزدیک به حسن روحانی، ‌اینک اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، نیز فعالیت‌های فیس‌بوکی‌اش را از سرگرفته است.

جام‌جم یادآوری کرده است که اسحاق جهانگیری از هنگامی که بحث درباره نامزدی‌‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح شده بود، صفحه‌ای در فیس‌بوک ایجاد کرد و در زمانی که عهده‌دار ریاست ستاد اکبر هاشمی رفسنجانی هم شده بود چند بار گزارش‌هایی از ستاد انتخاباتی هاشمی ارائه کرد.

این روزنامه در عین حال نوشته است «مدتی بود که صفحه اسحاق جهانگیری در فیس‌بوک فعالیتی نداشت اما اخیراً با تشدید فعالیت‌های جهانگیری در دولت و تودیع و معارفه‌های وزرا این صفحه هم فعال شده است و اخبار مرتبط با آقای معاون اول را منتشر می‌کند».

روزنامه جام‌جم یادآوری کرده است که «فعالیت فیس‌بوکی مسئولان، چندان بی‌دردسر و بی‌حاشیه هم نیست» و برای نمونه نوشته است که در روزهای اخیر «فردی با جعل عنوان ظریف در فیس‌بوک اقدام به تشکیل صفحه‌ای قلابی برای وزیر خارجه کرده است که واکنش و تکذیب وزیر خارجه را در پی داشته است».

فیس‌بوک در ایران چون بسیاری دیگر از شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های اینترنتی همچنان فیلتر است و کاربران ایرانی برای دسترسی به فیس‌بوک باید از فیلترشکن یا وی.پی.ان استفاده کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر