۱۳۹۲ شهریور ۵, سه‌شنبه

افشای سند برداشت ۱۶ میلیاردی از ریاست جمهوری برای دانشگاه احمدی نژاد

در حالی که روز گذشته روزنامه جمهوری اسلامی از برداشت مبلغ یکصد و شصت میلیارد ریال در آخرین روز دولت احمدی نژاد خبر داد، خبرنگار ما به سند این برداشت دست یافته است.
به گزارش آینده، این روزنامه نوشته بود:« از نهاد ریاست جمهوری خبر می رسد مبلغ یکصد و شصت میلیارد ریال در آخرین روز دولت گذشته از حساب ریاست جمهوری برداشت شده است.مسئولین جدید نهاد در جریان پیگیری این اقدام به سرنخ هائی رسیده اند که ممکن است در روزهای آینده به اطلاع عموم برسد. ایجاد دفاتر برای مسئولین سابق و تأسیس دانشگاه توسط آنان از جمله مواردی هستند که در فهرست این پیگیری ها قرار دارند.»
شاید برخی باور نمی کردند عوامل دولتی که خود را “پاک ترین دولت تاریخ” می داند، دست به چنین کاری بزنند؛ اما متاسفانه این خبر صحت داشت.
طبق سندی که در زیر مشاهده می کنید و برخی داده های آن محو شده است، این اقدام در روز ۱۳ مرداد جاری، یعنی روز تحلیف حجت الاسلام حسن روحانی انجام شده و موجودی حساب دانشگاه آقای احمدی نژاد را از ۱۲ میلیون تومان، به ۱۶ میلیارد و ۱۲ میلیون تومان رسانده است.
چرا که یک فقره چک به مبلغ ۱۶۰ میلیارد ریال از ذی حسابی نهاد ریاست جمهوری به حساب کوتاه مدت بانک ملت به شماره ۴۷۰۱۶۸۶۴۹۵ به نام دانشگاه غیردولتی، غیرانتفاعی جامع بین المللی ایرانیان(یعنی همان حسابی که شماره آن برای اطلاع عمومی منتشر شد) واریز شده است.
البته وقتی احمدی نژاد در آخرین گفتگوی خود با تلویزیون خودش اذعان کرد فعلا از یک مکان دولتی برای دانشگاه ایرانیان استفاده می شود، احتمالا وقتی درباره این ۱۶ میلیارد سوال شود، یکی از آن خنده هایش را می کند و پاسخ می دهد که این دانشگاه، «مال مردم» است!

» نامه انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها: جزییات ضرب و شتم و بازداشت ۷۰ استاد دانشگاه در سال ۸۸/ آقای روحانی رسیدگی کند

چکیده :متأسفانه این نشست قانونی به صورت غیرمنتظره مورد هجوم نیروهای لباس شخصی و فاقد هویت مشخص قرار گرفت و حدود ۷۰ نفر از اساتید کشور را بدون هرگونه توضیح و ارائه حکم قانونی و برخلاف تمام موازین حقوقی به طور دسته جمعی همراه با ضرب و شتم و توهین و تحقیر و بستن دست‌ها و زدن چشم‌بند در میان بهت و حیرت همسایگان و عابران دستگیر کرده و به پادگان جنب ستاد مرکزی دژبان ارتش در خیابان فاطمی غربی منتقل نمودند....

اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در نامه‌ای سرگشاده به رییس‌جمهور با اشاره به برگزاری نشستی در سال ۸۸ که با برخورد نیروهای امنیتی و دستگیری تعدادی از اساتید دانشگاه همراه شد، از وی خواستند برای استیفای حقوق اساتیدی که در سال‌های گذشته مورد تعرض واقع شدند اقدام کند.
به گزارش کلمه، در تیرماه  ۱۳۸۸  حدود  ۷۰  نفر از اساتید عضو انجمن اسلامی مدرسان دانشگاه های کشور  پس از  جلسه ای عمومی با  میرحسین موسوی  دستگیر شده بودند. اکنون پس از ۴ سال اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی به امید رسیدگی به بخشی از ظلم هایی که در سالیان پس از انتخابات بر کشور رفته است نامه ای برای استیفای حقوق دانشگاهیان خطاب به رییس جمهور نوشته اند.
متن کامل این نامه سرگشاده که نسخه ای از آن  در اختیار کلمه قرار گرفته است به شرح زیر است:
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
جناب حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی
با عرض سلام؛
احتراما بار دیگر انتخاب شایسته جنابعالی به ریاست جمهوری اسلامی در حماسه شکوهمند ۲۴ خرداد، که بارقه‌های امید را در دل‌ها زنده کرد، صمیمانه تبریک می‌گوییم. تأکید مکرر جنابعالی بر حاکمیت قانون، پاسداشت کرامت و حرمت مردم و رعایت حقوق و آزادی‌های شهروندی قبل و بعد از انتخابات موجی از شوق و شعف و امید را در آحاد مختلف جامعه برانگیخته است.
انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها به عنوان یک تشکل شناخته شده و فراگیر دانشگاهی و دارای مجوز رسمی از کمیسیون ماده ۱۰ احزاب وزارت کشور همواره در چارچوب ضوابط قانونی، احیا و پاسداری از ارزش‌های انقلاب اسلامی در محیط دانشگاه‌ها را وجهه همت خود قرار داده است.
متعاقب حوادث ناگوار پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ و هجوم تاسف‌انگیز به کوی دانشگاه، انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها نشستی تخصصی را با موضوع “تحلیل شرایط کشور و یافتن راهکارهای تامین حقوق مردم و جلوگیری از سوء‌استفاده بیگانگان از وضعیت پس از انتخابات” با حضور جمعی از اعضای خود برگزار نمود. شرکت‌کنندگان در این نشست، غالباً از اساتید برجسته دانشگاه‌های تهران بودند و در میان آنها بیش از ده چهره علمی شاخص و دریافت کننده جوایز معتبر علمی بین‌المللی و داخلی به چشم می‌خورد، همچنین تعدادی از این اساتید از چهره‌های انقلابی با سوابق مبارزاتی در ر‍ژیم ستم‌شاهی و بعضا از خانواده معظم شهدا و فرزند یا برادر شهید بودند و‍‍‍‍ در محل دفتر مرکزی انجمن که رسماً در وزارت کشور به ثبت رسیده، در نشستی رسمی شرکت نموده بودند. متأسفانه این نشست قانونی به صورت غیرمنتظره مورد هجوم نیروهای لباس شخصی و فاقد هویت مشخص قرار گرفت و حدود ۷۰ نفر از اساتید کشور را بدون هرگونه توضیح و ارائه حکم قانونی و برخلاف تمام موازین حقوقی به طور دسته جمعی همراه با ضرب و شتم و توهین و تحقیر و بستن دست‌ها و زدن چشم‌بند در میان بهت و حیرت همسایگان و عابران دستگیر کرده و به پادگان جنب ستاد مرکزی دژبان ارتش در خیابان فاطمی غربی منتقل نمودند.
برخورد حمله‌کنندگان به قدری غیرمعمول بود که تعدادی از اتومبیل‌های حامل استادان بازداشت شده در مسیر انتقال به پادگان، توسط نیروهای ویژه نیروی انتظامی متوقف و عوامل نیروی انتظامی نسبت به نحوه عملکرد عواملی که دست به این بازداشت دسته‌جمعی زده بودند معترض شدند. ظاهرا اصل اقدام و شیوه موهن اقدام‌کنندگان به‌قدری زننده و غیرقابل توجیه بود که بلافاصله بعد از انعکاس خبر این واقعه در رسانه‌ها و توجه مسئولین ذیربط به عواقب این اقدام اشتباه، طی چند ساعت رفتار مأموران تغییر کرد و پس از سخنرانی یکی از کارشناسان وزارت اطلاعات و پذیرش ضمنی خطا، حدود ساعت ۴ صبح روز بعد اکثر بازداشت‌شدگان آزاد شدند.
انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در آن زمان با صدور بیانیه‌ای ضمن هشدار نسبت به تأثیر مخرب اینگونه اقدامات در دامن زدن به التهابات و ایراد لطمه به حیثیت نظام جمهوری اسلامی، از شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی درخواست نمود که عوامل تعرض به ساحت نخبگان علمی کشور را شناسایی و با آنان برخورد قانونی نمایند که این تظلم‌خواهی مورد بی‌توجهی نهادهای مسئول قرار گرفت. آنچه مایه تأسف بیشتر است اینکه اکنون پس از گذشت چهار سال از آن واقعه اسف‌بار مشاهده می‌شود که به جای مجازات عوامل آن حریم‌شکنی و تلاش برای جبران آن و دلجویی از استادانی که مورد تعرض قرار گرفتند، رسانه‌ها و افراد وابسته به طیف افراطی، بازداشت غیرقانونی این افراد را جرمی نابخشودنی برای بازداشت‌شدگان وانمود می‌کنند و اسف‌بارتر اینکه اوراق محرمانه آن بازجویی‌های غیرقانونی از طریق مجاری خاص در اختیار افراطیون قرار گرفته و به عنوان سندی برای مجرم تلقی کردن بازداشت‌شدگان، در میان نمایندگان مجلس شورای اسلامی منتشر می‌شود که نمونه آن، دستاویز فضاسازی علیه برادر متعهد و فرهیخته جناب آقای دکتر جعفر میلی‌منفرد قرار گرفت.
انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها ضمن تأکید بر حق قانونی خود برای تعقیب و محاکمه عوامل و سازمان‌دهندگان آن واقعه از جنابعالی انتظار دارد به سهم خود در جهت استیفای حقوق آحاد استادانی که مورد تعرض قرار گرفتند اقدام نموده و دستگاه‌های زیرمجموعه دولت مخصوصاً وزارت اطلاعات را موظف به اعاده و جبران حقوق تضییع شده اساتید و پیگیری و مجازات عاملان این تخلفات بنمایید.
بی‌تردید، همانطور که جنابعالی در مراسم تنفید خاطرنشان ساختید، توانمندی دولت تدبیر و امید در تقویت پایگاه اجتماعی آن و پایبندی به عهد و پیمانی است که با مردم بسته است.»

بعد از دخانیات، چاقی ایرانی ها را می کشد

چکیده :چاقی بعد از دخانیات دومین علت مرگ ایرانیان به حساب می‌آید. عوامل متعددی در بروز چاقی در جامعه تاثیر دارد و عوارض ناشی از این بیماری فشار زیادی به هزینه‌های بهداشت و درمان کشور وارد می‌کند و این امر خود به عنوان زنگ هشدار برای مسئولان و سیاست‌گذاران است. در همه جای دنیا مسئله مبارزه با چاقی وجود دارد و هیچ روشی اعم از روش دارویی، فیزیکی و جراحی صد درصد موفق شناسایی نشده است. همچنین فست‌فودها علاوه بر تاثیر منفی بر مغز کودکان، حاوی مقدار زیادی مواد افزودنی و شیمیایی هستند که باعث افزایش چربی‌های مضر در بدن شده و منجر به بروز چاقی می‌شوند. این در حالی است که افرادی که بالای 100 سال عمر کرده و سلامت هستند، یکی از دلایل مهم تندرستی و طول عمر خود را تغذیه سالم و خوب می‌دانندخبری که این روزها شاید ایرانی‌ها بیشتر علاقه‌مند به خواندن آن باشند. ...

تهران امروز نوشت؛ این روزها ظاهرا با به روز شدن غذاهایی با فرهنگ غربی در ایران و رشد قارچ گونه فست‌فودی‌ها به نظر می‌رسد سبک تغذیه سالم و اسلامی فراموش شده است.
الگوی زندگی و تغذیه در ایران دچار تغییر شده است. کیفیت غذا هر روز پایین‌تر می‌آید و با وجود سیری شکمی، سیری سلولی در افراد حاصل نمی‌شود. تغییر الگوی مصرف غذایی در دهه‌های اخیر باعث شده تنقلات کم ارزش جایگزین غذاهای سالم و مغذی شود. روند رو به افزایش زندگی شهری، تبلیغات گسترده و ناآگاهی والدین باعث شده که غذاهای چاق‌کننده به دلیل نمک یا شکر، قند، چربی و کلسترولی که دارد در خانواده‌ها جا بیفتد و پس از مصرف بیش از حد این غذاهای چاق‌کننده گرایش به مصرف زیادتر آنها در افراد به وجود می‌آید.
در دوران تاریخی و ادیان گوناگون شیوه غذایی بسیار حائز اهمیت بوده است. در دین مبین اسلام هم توصیه‌های زیادی درباره تغذیه صحیح به مومنان شده است به‌طوری که در روایات مذهبی شیعیان در زمینه تغذیه ائمه(ع) توصیه‌های زیادی در رابطه با آن کرده‌اند. اما این روزها ظاهرا با به روز شدن غذاهایی با فرهنگ غربی در ایران و رشد قارچ گونه فست‌فودی‌ها به نظر می‌رسد سبک تغذیه سالم و اسلامی فراموش شده است.

**برنامه غذایی سالم ایران
بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، میزان ابتلا به بیماری کبد چرب در ایران افزایش یافته است که دلیل اصلی آن افزایش شیوع چاقی، افزایش و کاهش ناگهانی وزن و رژیم غذایی نامناسب و پرکالری است.
بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت از هر ۱۰ ایرانی، ۳ نفر به کبد چرب مبتلا هستند و این آمار، زنگ خطر‌ها را درباره شیوع گسترده این بیماری در جامعه به صدا درآورده است، زیرا گرچه ممکن است این بیماری در ابتدا عوارضی در بدن ایجاد نکند، اما اگر تحت درمان مناسب قرار نگیرد، می‌تواند به التهاب و نارسایی جدی کبد منجر شود.
نگرانی‌ها درباره سبک تغذیه ایرانی‌ها آنجا بالا رفته است که اعلام شد برخی غذاها و نوشیدنی‌های سالم به دلیل تورم و گرانی از سبد خانواده‌ها حذف شده است. به عنوان مثال در شرایط عادی میانگین مصرف شیر در ایران، یک چهارم میانگین مصرف شیر در کشورهای پیشرفته بود و آنطور که رئیس انجمن صنایع لبنی اعلام کرد بعد از گرانی‌های اخیر فرآورده‌های لبنی میزان مصرف انواع لبنیات در کشور ۲۵درصد کاهش یافته است. به همین دلیل هر روز آمار جدیدی از بیماری‌های مرتبط با کاهش مصرف لبنیات بخصوص شیر اعلام می‌شود. آمارها می‌گویند حدود۸۰ درصد بانوان ایرانی از سن ۳۵ سالگی، دچار پوکی استخوان می‌شوند و بسیاری از زنان ایران دچار فقر کلسیم و آهن هستند.

**تغییر سبک تغذیه ایرانیان
رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گوید ۶۰ درصد از مرگ‌ومیرها در ایران به دلیل چاقی و عوارض آن است.دکتر شیرین حسنی رنجبر، معاون پژوهشی پژوهشگاه غدد و متابولیسم وضعیت چاقی و اضافه وزن را در ایران نامناسب و رو به افزایش عنوان کرده و می‌گوید:چاقی و اضافه وزن در زنان و مردان ایرانی بین ۴۰ تا ۵۰ درصد است.
مهم‌ترین عارضه چاقی افزایش مرگ‌ومیر و کاهش امید به زندگی است، چنان‌ که با افزایش چاقی در جوامع مختلف از جمله ایران عوارض قلبی و عروقی، دیابت، عروق مضر و سرطان‌ها نیز بیشتر می‌شود. همچنین میزان چاقی در کودکان ایرانی نیز هر روز بیشتر می‌شود.
چاقی مشکلات جدی مانند قلبی عروقی، کیسه صفرا، استرس زیاد، انواع سرطان‌ها، فشار خون بالا و… را برای افراد چاق به وجود خواهد آورد. در برخی موارد هم افراد چاق در روابط اجتماعی به مشکلات زیادی برمی خورند. این وضعیت پس از چندی باعث روی آوردن افراد چاق به رژیم درمانی، داروهای ضدچاقی، جراحی‌هایی چون لیپوساکشن، لیپولیز، کوچک کردن معده، بالن گذاشتن در معده و… می‌شود که هیچ کدام درمان قطعی را به افراد چاق هدیه نمی‌دهد و پس از چندی آنها را دچار مشکل هم خواهد کرد.
**چاقی در سنین مختلف
نکته عجیب اما مهم در پژوهش‌های علمی حکایت از این دارد که اضافه وزن در زنان بیشتر از مردان به چشم می‌خورد. ضمن اینکه چاقی در استان‌های کشور به‌طور یکسان پراکنده نیست.مثلا در استان‌هایی مانند سیستان‌وبلوچستان مردم به دلیل تغذیه بومی و سالم‌تر کمتر چاق شده‌اند و در تهران بیشترین درصد چاقی به چشم می‌خورد. همچنین موضوعی که در این بین باید به آن توجه کرد چاقی کودکان است. امروزه کودکان به آنچه اراده می‌کنند می‌رسند و خانواده‌ها بدون آن که به سالم بودن چیزی واقف باشند آن را در اختیار کودکان خود قرار می‌دهند. همچنین خیلی از والدینی که هر دو شاغل هستند برای سرکوب اعتراض کودک خود، با روی آوردن به غذاهای غیرسنتی آنها را خوشحال می‌کنند. عرضه فست‌فود در مدارس تبدیل به بزرگ‌ترین چالش تغذیه دانش‌آموزان کشور شده که نیازمند مدیریت قوی است.
دوران دبستان یکی از مهم‌ترین دوره‌های رشد و تکامل فرد است که رفتارهای تغذیه‌ای تحت‌تاثیر دوستان و معلمان قرار می‌گیرد. بر این اساس دانش‌آموزان با مشاهده استفاده دوستان خود از موادغذایی مضر با ناآگاهی، به استفاده از این مواد گرایش پیدا می‌کنند که این امر موجب بروز بیماری‌های مختلفی در سنین پایین و حتی بزرگسالی می‌شود.هم‌اکنون ۷ درصد کودکان ما چاق هستند و تا ۲۰۱۵ نیز به ۱۶ درصد افزایش می‌یابد. با برنامه‌ریزی‌های اصولی می‌توان چاقی را کاهش داده و به سلامت جامعه کمک کرد. در حال حاضر، چاقی و اضافه وزن در بین مردان ایرانی ۴۲/۸ درصد و در بین زنان ۵۷ درصد است که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۱۵ در مردان به ۵۴ و در زنان به ۷۴‌درصد افزایش یابد.
**چاقی دومین عامل مرگ ایرانیان
چاقی بعد از دخانیات دومین علت مرگ ایرانیان به حساب می‌آید. عوامل متعددی در بروز چاقی در جامعه تاثیر دارد و عوارض ناشی از این بیماری فشار زیادی به هزینه‌های بهداشت و درمان کشور وارد می‌کند و این امر خود به عنوان زنگ هشدار برای مسئولان و سیاست‌گذاران است. در همه جای دنیا مسئله مبارزه با چاقی وجود دارد و هیچ روشی اعم از روش دارویی، فیزیکی و جراحی صد درصد موفق شناسایی نشده است. همچنین فست‌فودها علاوه بر تاثیر منفی بر مغز کودکان، حاوی مقدار زیادی مواد افزودنی و شیمیایی هستند که باعث افزایش چربی‌های مضر در بدن شده و منجر به بروز چاقی می‌شوند. این در حالی است که افرادی که بالای ۱۰۰ سال عمر کرده و سلامت هستند، یکی از دلایل مهم تندرستی و طول عمر خود را تغذیه سالم و خوب می‌دانندخبری که این روزها شاید ایرانی‌ها بیشتر علاقه‌مند به خواندن آن باشند.

خروج هدایا از موزه ریاست جمهوری با کامیون به مکانی نامعلوم

چکیده :محلی که برای استقرار هدایای احمدی نژاد در نظر گرفته شده ساختمان هفت طبقه "لادن" است که متاسفانه هدایا بدون حضور و نظارت کارشناسان موزه داری و اسناد ملی ، با عجله ، بدون رعایت استانداردها و به صورت فله ای در طبقات این ساختمان جا داده شده که متاسفانه برخی از هدایا دچار آسیب شده است . همچنین از لحظه انتقال هدایا به ساختمان لادن ، هر شب شیفت حفاظتی (توسط تیم نیروهای "ستاد راهیان نور" که طی چند سال گذشته در سعدآباد و تشریفات ریاست جمهوری مستقر بوده اند) برقرار شده است . ...

یک مقام آگاه در نهاد ریاست جمهوری جزییات تازه ای از خروج هدایای رییس جمهور از ساختمان این موزه در مجموعه سعدآباد را فاش کرد.
به گزارش انتخاب سه هفته پیش برخی وب سایت ها و رسانه ها ، با انتشار خبری اعلام کردند که هدایای خارجی روسای جمهور و مقامات عالی کشور – که در یادمان‌ ریاست جمهوری و موزه هدایا در ساختمان ۲۴۰ سعدآباد نگهداری می‌شود- ، در ساعات پایانی جمعه شب (۱۱ مرداد ) چند ساعت پیش از آغاز مراسم تنفیذ ریاست جمهوری ، با چندین دستگاه کامیون به مکانی نامعلوم منتقل شد.
پیگیری‌رسانه ها در این زمینه در هاله‌ای از ابهام باقی‌ماند؛ چرا که کارمندان روابط عمومی ریاست جمهوری و مسئول روابط عمومی کاخ موزه سعدآباد در این زمینه اظهار بی‌اطلاعی ‌کردند و جواد پاسپانیان مدیرکل تشریفات ریاست جمهوری ترجیح داد سکوت کند و پاسخگوی تماس های خبرنگاران نباشد.
این مقام آگاه در تشریح جزئیات این اقدام به خبرنگار «انتخاب» گفت: اوایل تیرماه امسال نامه ای از سوی سید حسین موسوی رییس دفتر رییس جمهور به معاونش مهدی آشتیانی (معاون وقت تشریفات دفتر رییس جمهور) – که مدیریت ساختمان موزه هدایا واقع در سعدآباد، بر عهده آن معاونت است- نوشت و در آن از عزم رییس جمهور مبنی بر بسته بندی و فهرست برداری هدایای دوران هشت ساله ریاست جمهوری اش خبر داد ، بر اساس دستور رییس دفتر رییس دولت کار بسته بندی هدایا اوایل تابستان آغاز شد.
وی افزود: سرانجام در نیمه شب جمعه یازدهم مرداد ماه از ساعت یازده شب تا دو و سی دقیقه بامداد شنبه دوازدهم مردادماه ۲۲۸۳ قلم هدیه رییس جمهور که همگی دارای برچسب اموال نهاد ریاست جمهوری بود و اطلاعات آن در سیستم اموال موزه هدایا ثبت و ضبط شده است، در ۴ کامیون جاسازی و با ۵ ماشین زرهی اسکورت شد و به ساختمان لادن در میدان ونک منتقل گردید . پیش از خروج این هدایا از سعدآباد، علیرضا نجاتی معاون اداره کل تشریفات دفتر رییس دولت ذیل فهرست ۲۲۸۳ هدیه ، رسیدی را امضا کرده و نوشته ؛ خروج هدایا و انتقال اموال نهاد ریاست جمهوری با دستور تشریفات ریاست جمهوری بوده است .
احمدی نژاد در ساختمان لادن
این مقام آگاه تصریح کرد: آنچه در این میان اهمیت دارد این است که از سوی برخی افراد به کارکنان موزه هدایا از طرف مسئولان دفتر رییس جمهور سابق دستور داده شده تا همه اطلاعات مربوط به هدایا شامل پرونده ها ، فهرست و عکس هدایا منهدم شود و از بین برود.
وی در ادامه ادعا کرد: متاسفانه هفته گذشته بازماندگان تیم رییس جمهور سابق در تشریفات ریاست جمهوری پرونده ها و اسناد مربوط به هدایای ریاست جمهوری را از محل موزه خارج کرده اند تا در دسترس نباشد.
وی ادامه داد: محلی که برای استقرار هدایای احمدی نژاد در نظر گرفته شده ساختمان هفت طبقه “لادن” است که متاسفانه هدایا بدون حضور و نظارت کارشناسان موزه داری و اسناد ملی ، با عجله ، بدون رعایت استانداردها و به صورت فله ای در طبقات این ساختمان جا داده شده که متاسفانه برخی از هدایا دچار آسیب شده است . همچنین از لحظه انتقال هدایا به ساختمان لادن ، هر شب شیفت حفاظتی (توسط تیم نیروهای “ستاد راهیان نور” که طی چند سال گذشته در سعدآباد و تشریفات ریاست جمهوری مستقر بوده اند) برقرار شده است .
این در حالیست که ساختمان لادن کاربری اداری دارد و متاسفانه فاقد مخازن نگهداری هدایا و تجهیرات امنیتی و حفاظتی مورد نیاز موزه هاست . براساس مصوبه دولت احمدی نژاد، دفتر رییس جمهور دوره نهم و دهم در ساختمانی معروف به لادن در حوالی میدان ونک تهران، تشکیل و تجهیز شده است.
این مقام آگاه به جزئیات دیگری اشاره کرد و گفت: در دوره ای که اسفندیار رحیم مشایی رییس دفتر رییس جمهور بود در اقدامی غیرقانونی و سلیقه ای، سازمان اسناد و کتابخانه ملی را از مسئولیت موزه هدایای ریاست جمهوری سید محمد خاتمی خلع ید کرد و عملا مدیریت موزه هدایای رییس جمهور به معاونت تشریفات دفتر رییس جمهور واگذار شد. در این دوره به جز مصادره هدایای دو دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی ، اتفاق ناگوار دیگری نیز رخ داد که متاسفانه در سکوت خبری پیگیری نشد ؛ سرقت یازده قلم هدایای نفیس و منحصر به فرد سران کشورهای خارجی به رییس جمهوری اسلامی ایران سید محمد خاتمی از جمله مدال زرین شهروندی عربستان و قطر اهدایی پادشاهان عربستان و قطر به آقای خاتمی و…. ) ! ، هر چند این خبر با تکذیب کارکنان معاونت تشریفات ریاست جمهوری مستقر در سعدآباد روبرو شد اما اطلاعات موجود حاکی از این است که تحقیقاتی توسط اداره آگاهی نیروی انتظامی و حراست ریاست جمهوری بعمل آمد ولی بی نتیجه مشخص پرونده این سرقت به بایگانی سپرده شد.
وی با ابراز خشنودی بخاطر انتصاب مبینی در سمت سرپرست معاونت تشریفات دفتر رییس جمهور تاکید کرد: از رییس دفتر رییس جمهور و سرپرست جدید معاونت تشریفات ریاست جمهوری انتظار می رود تا بدون فوت وقت بررسی های جامع درباره خروج غیرقانونی هدایای رییس جمهور و سرقت تعدادی از هدایای ارزشمند دوره ریاست جمهوری سید محمد خاتمی در سالهای اخیر را انجام دهند و به تصمیمات سلیقه ای و غیرقانونی گذشته پایان داده و تصمیم قانونی و منطقی را در این زمینه اتخاذ کنند .
تاریخچه تاسیس یادمان روسای جمهور و موزه هدایا:
موزه هدایای ریاست جمهوری در سال ۱۳۶۲ با اهتمام و نظر رییس جمهور محترم وقت حضرت‌آیت‌الله‌العظمی سید علی خامنه‌ای و از طریق جمع آوری مجموعه‌ای از اشیا اعطایی به ایشان رسما در ساختمان پاستور ریاست جمهوری افتتاح گردید که تا پایان دوره ریاست جمهوری معظم له تعداد چهارصدوچهل وشش شی ( شامل: دویست وشصت وهفت شی از هدایای مردمی و یکصد و هفتادونه شی از هدایای مقامات خارجی) به این موزه اهدا گردید.
در دوره ریاست جمهوری آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی نیز تعداد هزاروصدوسی وچهار شی (شامل: ششصدوهشتادوشش شی از جانب مردم و چهارصدوچهل و هشت شی نیز از جانب مقامات خارجی) به ایشان اهدا گردید. یادمان ریاست جمهوری و موزه هدایای هاشمی رفسنجانی با تصویب شورای اسناد ملی در سال ۱۳۸۷ در رفسنجان افتتاح شد از آن تاریخ تاکنون مردم از این مجموعه به عنوان گنجینه تحت پوشش سازمان اسناد و کتابخانه ملی، همه روزه بازدید دارند.
در سال ۸۳ با مصوبه شورای اسناد ملی و مصوبه هیئت وزیران ، با هدف نگهداری هدایا و اسناد دو دوره ریاست جمهوری سید محمد خاتمی تجهیز و با حضور مقامات کشوری و رییس دفتر مقام معظم رهبری در سوم خرداد ۸۴ رسما راه اندازی شد . پس از روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد ابتدا موزه هدایای ریاست جمهوری سید محمد خاتمی پلمب شد ، بازدید عمومی مردم از موزه به تعلیق درآمد و کارکنان آن که از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی مسئولیت اداره موزه را بر عهده داشتند اخراج شدند و به جای آنها کارمندان تشریفات ریاست جمهوری در موزه مستقر شدند و در دولت دهم و دوره مسئولیت اسفندیار رحیم مشایی در دفتر رییس جمهور بنا به دستور وی – و به رغم مخالفت های کارشناسانه علی اکبر اشعری رییس وقت سازمان اسناد و کتابخانه ملی- ، هدایای دو دوره ریاست جمهوری سید محمد خاتمی مصادره شد و هدایای محمود احمدی نژاد به این ساختمان منتقل شد ، اما بخاطر کمبود فضا، هدایا در راهروهای دو طبقه موزه و انبار و مخازن موزه نگهداری می شد و عملا موزه هدایا به انبار هدایا تبدیل گردید و اجازه بازدید از این موزه برای مردم و خبرنگاران فراهم نبود.
در سال ۹۰ با انتصاب اسحق صلاحی به ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی، عملا موضوع یادمان های روسای جمهور به حاشیه رفت و حتی کار به جایی رسید که سازمان اسناد وکتابخانه ملی نتوانست در قبال حراج و فروش تعدادی از هدایای خارجی محمود احمدی نژاد (به نفع بهزیستی) از موضع سازمانی اش که حفظ و حراست سرمایه های ملی است ، به مخالفت و یا دخالت کارشناسی بپردازد . در دوره ریاست آقای اشعری و صلاحی بر سازمان اسناد و کتابخانه ملی بحث راه اندازی یادمان ریاست جمهوری احمدی نژاد کتبی و شفاهی مطرح شد که متاسفانه تشکیل و راه اندازی این یادمان و موزه با مخالفت رییس جمهور مواجه شد . میتوان نقش کمرنگ این سازمان و بی تفاوتی نسبت به سرنوشت اسناد ملی و هدایای رییس جمهور را در خروج غیرقانونی هدایا از مجموعه سعدآباد موثر دانست. چراکه اگر سازمان اسناد و کتابخانه ملی در راستای اهداف و وظایف محوله نگران سرنوشت هدایای روسای جمهور بود امروز هم یادمان و موزه هدایای سید محمد خاتمی دایر بود و هم هدایای محمود احمدی نژاد که در زمره اموال دولتی است ، شبانه و بی سر و صدا از مجمومه سعدآباد به ساختمان لادن منتقل نمی شد .

قتل یک شهروند بهایی در بندرعباس


نقشه
آقای رضوانی از اعضای جامعه بهائیان بندرعباس بود

عطاءالله رضوانی از اعضای فعال جامعه بهایی بندر عباس در جنوب ایران به ضرب گلوله افراد ناشناس به قتل رسیده است.
آقای رضوانی ظاهرا شنبه شب به قتل رسید و خانواده اش یکشنبه ظهر توسط اداره آگاهی از مرگ او اطلاع پیدا کردند.
هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت قتل این شهروند بهایی را بر عهده نگرفته است.
نوید اقدسی پسرخاله عطاءالله رضوانی در مصاحبه ای با تلویزیون بی بی سی فارسی در روز دوشنبه گفت که ماموران آگاهی برای بررسی پرونده در چند مورد با کوروش رضوانی پسر مقتول صحبت کرده اند.
او واکنش ماموران آگاهی را خوب توصیف کرد و گفت که پرونده هنوز در مراحل اولیه است.
او گفت: "تا این لحظه جسد را تحویل نداده اند و ما در حال پیگیری قضیه هستیم. ما هنوز اطلاع چندانی در مورد عاملان ماجرا در دست نداریم."
اما او گفت که حدس و گمان بهائیان بندر عباس و خانواده مقتول و حتی دوستان غیربهایی آقای رضوانی این است که احتمال آن وجود دارد که قتل به مسائل اعتقادی ارتباط داشته باشد.
عطالله رضوانی، عضو سابق هیات خادمین جامعه بهایی بندرعباس، است.
یکی از اعضای خانواده آقای رضوانی که نخواست از او نام برده شود به بی بی سی گفت که او بارها از طرف مسئولان اطلاعاتی و دفتر امام جمعه تهدید شده بود.
به گفته خانواده آقای رضوانی، پیش از این نیز دو تن از بهاییان سرشناس بندرعباس با قمه مجروح شده بودند.
حکومت ایران مذهب بهاییت را به رسمیت نمی شناسد و به گفته گروه های حقوق بشر آنها را به خاطر عقایدشان مورد آزار و اذیت قرار می دهد.
مقام های جمهوری اسلامی بارها هرگونه تبعیض علیه بهائیان را رد کرده اند، این در حالیست که بهائیان بعد از انقلاب از مشاغل دولتی و تحصیل در دانشگاه ها محروم بوده اند.
به گزارش جامعه بین المللی بهائیان در حال حاضر ده ها بهایی در ایران به خاطر عقایدشان در زندان به سر می‌برند.
از جمله این بازداشت شدگان هفت سرپرست سابق جامعه بهایی هستند که هر یک به ۲۰ سال حبس محکوم شده اند.

کیوان صمیمی در نامه به حسن روحانی: آزادی بیان بر آزادی زندانیان تقدم دارد


کیوان صمیمی، زندانی سیاسی که دوران محکومیتش را در زندان رجایی شهر می گذراند

کیوان صمیمی، از زندانیان سیاسی بازداشتگاه رجایی شهر، در نامه‌ای از زندان به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، تاکید کرد: "آزادی بیان بر آزادی زندانیان سیاسی تقدم دارد."
به گزارش سایت کلمه، کلیکآقای صمیمی از رئیس دولت خواست "به جای صرف وقت و انرژی برای چانه زنی پیرامون آزادی زندانیان، به رفع موانع آزادی بیان همت گمارد."
کیوان صمیمی، از فعالان سیاسی طیف ملی-مذهبی، به فاصله کوتاهی پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ ایران بازداشت شد و از آن زمان، در حال سپری کردن دوران محکومیت ۶ ساله‌اش است.
وی در نامه اخیر خود به حسن روحانی نوشته است: "به نظر من رویه عادلانه و قانونی در مورد زندانیان سیاسی، عقیدتی و امنیتی، تجدید محاکمات علنی ولی بدون فشار مسئولان اطلاعاتی و سیاسی است."
آقای صمیمی در بخشی از این نامه با اشاره به بازداشت های پس از انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری دهم نوشته است: "بسیاری از ما زندانیان فقط و فقط به خاطر تلاش مسالمت آمیز برای استقرار قانون اساسی محکوم شده ایم."
وی افزوده است: "اگر آقایان ریگی به کفششان نبود، جلوی صدها محاکمه آزاد را نگرفته بودند و مسئولان امنیتی از علنی شدن اتفاقاتی که افتاده است وحشت نداشتند؛ مسئولانی که به طور غیرقانونی صدور احکام ظالمانه را به روسای دادگاه ها دیکته کردند."
آقای صمیمی، پیش از بازداشت عضو شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات و مدیر مسئول ماهنامه "نامه" بود.

اعتصاب غذای بسمه الجبوری، زندانی عراقی در اوین

چکیده : بسمه الجبوری زندانی عراقی محبوس در بند زنان زندان اوین که دوره ی محکومیت 5 ساله ی خود را می گذراند از چهل و هشت روز پیش در بیخبری کامل در اعتصاب غذاست....

بسمه الجبوری زندانی عراقی محبوس در بند زنان زندان اوین از چهل و هشت روز پیش در اعتصاب غذا به سر می برد.
به گزارش خبرنگار کلمه، بسمه الجبوری زندانی عراقی محبوس در بند زنان زندان اوین که دوره ی محکومیت ۵ ساله ی خود را می گذراند از چهل و هشت روز پیش در بیخبری کامل در اعتصاب غذا به سر می برد.
او چندمین بار است که دست به اعتصاب می زند ولی هیچگاه تا این حد پیش نرفته بود و در حال حاضر از مقامات ایران می خواهد که یا او را مبادله کنند، یا امکان تماس و ملاقات با خانواده اش را فراهم کنند.
این زندانی زن اهل عراق که به اتهام جاسوسی در زندان اوین به سر می برد می گوید که اتهامش ازدواج با یک دیپلمات ایرانی است و هیچ ارتباطی با جاسوسی ندارد.
وی که یکی از مسئولین سابق وزارت تجارت عراق و همچنین مدیر هتل الرشید بغداد است ۴ فرزند دارد که پدرشان در جنگ عراق با کویت کشته شده و نگهداری از آنها و مادر مریضش بر عهده وی بوده است. این زندانی در حالی بیش از دوسال است که در زندان اوین به سر می برد و در این مدت هیچ ملاقات کننده ای نداشته و تنها یک بار نماینده سفارت عراق با او دیدار کرده است.
او در دو سال گذشته بارها درخواست ملاقات با سفیر عراق را کرده اما تاکنون به هیچ نتیجه ای نرسیده است.
انتقال به زندان عراق (طبق موافقتنامه بین دو کشور) و تبدیل حبس به جزای نقدی از دیگر خواسته های این زندانی زن است که بیش از این تحمل دوری از فرزندانش را در کشوری دیگر ندارد.

۱۳۹۲ شهریور ۴, دوشنبه

بحث در واشنگتن: تنبیه اسد اما چگونه؟


ناو آمریکایی
آمریکا بر حضور نظامی اش در دریای مدیترانه افزوده است
در محکمه افکار عمومی آمریکا و در محضر دولت باراک اوباما، دفاعیات بشار اسد در مورد کشتار شیمیایی اخیر در حوالی دمشق، خریداری ندارد.
هنوز تحقیقات سازمان ملل متحد در مورد آن حملات مرگبار به پایان نرسیده، اما مقام‌های ارشد دولت باراک اوباما در اظهاراتی تند و صریح، جرم حکومت سوریه را تقریبا محرز اعلام کرده اند و در پی مجازات او هستند.
آنچه ناظران و چهره‌های فعال در عرصه سیاست خارجی را این روز‌ها در آمریکا به بحث و گمانه زنی کم سابقه ای کشانده، نه نوع اقدام تنبیهی احتمالی واشنگتن بلکه شدت و زمان به اجرا در آمدن آن است.
اکثر کار‌شناسان در عین حال بعید می‌دانند که دست کم در مرحله اول، ایالات متحده دست به بمباران وسیع اهداف نظامی و استراتژیک در سوریه بزند تا ضربه‌ای مهلک به حکومت وارد کرده باشد.
ژنرال بازنشسته آمریکایی جک کین انتظار دارد که دولت باراک اوباما به «حداقل قوه قهریه» برای دستیابی به «اهدافی محدود» متوسل شود.
او به بی‌بی سی می‌گوید: «اسد محاسبه می‌کند که اگر ما واکنش نشان بدهیم حمله‌ای در حد یک هشدار خواهد بود، با این هدف که اعتبار ایالات متحده و غرب حفظ شود، نه اینکه آسیب جدی به توانایی‌های نظامی واقعی سوریه وارد بیاید. بشار اسد روی این سناریو حساب می‌کند و به نظر من، این دقیقا چیزی است که باید منتظرش باشد.»

'تغییرمحاسبات شیمیایی'

طرفداران سرسخت حمله به سوریه از جمله سناتور جمهویخواه جان مک کین ماه هاست که خواهان نابود کردن نیروی هوایی سوریه از طریق بمباران گسترده و سپس اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه بوده‌اند.
اما در حال حاضر، کمتر کسی در واشنگتن انتظار برآورده شدن این درخواست در آینده نزدیک را دارد.
ژنرال کین می‌گوید: «ما می‌توانیم بمب‌ها، ذخایر سوخت هواپیما‌ها، ستاد فرماندهی و پایگاه‌های هوایی و هواپیماهای سوریه را در ظرف یک یا دو شب نابود کنیم. چنین کاری بر بشار اسد تاثیر جدی خواهد گذاشت و اوضاع را به سود شورشیان تغییر خواهد داد. اما به نظر من، چنین اتفاقی نخواهد افتاد.»
به باور اکثر ناظران، رئیس جمهوری محتاط آمریکا که دو سال است از دخالت نظامی مستقیم در سوریه پرهیز کرده و از ارسال تسلیحات سنگین به مخالفان ابا دارد، نمی خواهد که با سرنگون کردن بشار اسد، راه را برای به قدرت رسیدن گروه‌های اسلامگرای تندرو در سوریه هموار کند.
جاشوا لندیس، رئیس مرکز مطالعات خاورمیانه در دانشگاه اوکلاهما، نیز معتقد است هرگونه حمله به سوریه با هدف مشخص تغییر محاسبات شیمیایی آینده بشار اسد انجام خواهد شد، تا نیروهای تحت امر او بار دیگر از آنچه باراک اوباما سال گذشته «خط قرمز» اعلام کرده بود، عبور نکنند.
آقای لندیس به بی‌بی سی فارسی می‌گوید: «باراک اوباما می‌تواند به موشک‌های کروز متوسل شود و اهدافی که برای بشار اسد مهم هستند را بمباران کند تا به او نشان دهد که استفاده از سلاح‌های شیمیایی هزینه بسیار سنگینی دارد و محاسباتش درباره به کارگیری تسلیحات شیمیایی را تغییر بدهد.»
او می‌افزاید: «اما سوال این است که آیا باراک اوباما خواهد توانست محاسبات بشار اسد در مورد کشتن مردم را تغییر بدهد؟ من پاسخی برای این سوال ندارم.»

از وبلاگ ها:آیا مسیحیان ایران در کشور جزء خانواده ایران حساب می شوند؟؟؟؟؟




نظام جمهوری اسلامی به طور معمول در زبان ديپلماتيک و يا بيانيه ها و واکنش ها اظهار نظرها، اين طور می گويد که اقليت های به رسميت
 شناخته شده مذهبی ايران، بخشی از «خانواده ايرانيان» هستند. گزارش ها و آمارها و حرکت های عملی حاکميت اما چيز ديگری نشان می دهد. اين گزارش ها گويای يک واقعيت است که در نظام جمهوری اسلامی ايران، يک شهروند مسلمان دارای حقوق بيشتری نسبت به يک غير مسلمان است.
احمد شهيد، گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ايران، در گزارش اخير خود با اشاره به وضعيت اقليت های دينی در ايران نوشته است: «نزديک به يکصد بهايی در زندان‌های ايران به‌سر می‌برند و اين عدد رو به افزايش است.»
آقای شهيد همچنين در گزارش خود گفته است: « مسلمانان سنی، دراويش و مسيحيان در ايران با تبعيض و آزار روبه‌رو هستند و از اواسط سال ۲۰۱۰ بيش از ۳۰۰ مسيحی در ايران دستگير شده‌اند.»
اين هم البته يکی ديگر از مسائل وضعيت دينی و مسلمانان در ايران است، نظام حاکم فقهی و قضايی، اجازه ترک دين به شهروندان نمی دهد. هرکس که مرتکب اين کار شود در صورت تعقيب قضايی، ممکن است با مجازات هايی سنگين از جمله اعدام روبرو شود.
نظام جمهوری اسلامی ايران البته تمامی گزارش های انتقادی و کارشناسی را هم رد می کند و آن را «توطئه» و يا «اتهام ها و يا حرف های آمريکا و اسرائيل» می داند. اگر هم کسی روی موضوع حقوق بشر کار کند، عمومن با مهر عامل موساد، عامل سرويس های بيگانه و ديگر برچسب ها روبرو خواهد شد.
آخرين گزارش ها از فعالان آزادی اديان در ايران، حاکی است در ايران ۱۳ مسيحی پروتستان هنوز در زندان هستند که کشيش فرشيد فتحی و کشيش بهنام ايرانی در ميان آنها هستند .اتهامی که کشيش فتحی با آن روبرو است، «پخش و توزيع انجيل به زبان فارسی» است.
کليسای جنت آباد تهران در ۱۹ ماه مه ۲۰۱۲ به دليل دعا خواندن به زبان فارسی بسته شد، که نشان می دهد نظام حاکم از هرگونه امکان آشنايی مردم با انجيل، هراسان است و جلوی آن را می گيرد.
در ادامه، گزارش نویس رادیو فردا به نقل از « محبت نيوز» می نویسد ، نزديک به دو سال پيش و در آوريل ۲۰۱۰ يک مسيحی به نام علی گلچين در ايران دستگير شد، آن هم به اين اتهام که «تعداد زيادی انجيل داشته است.» آقای گلچين بعد از اينکه چندين بار آزاد و دوباره دستگيرو با دادن وثيقه های بالا دوباره آزاد شد بالاخره از ايران فرار کرد.
مثال ديگر، يوسف ندر خانی است که در سن ۱۹ سالگی مسيحی شد و گفته شد به اين کشيش مسيحی در زندان فشار آورده بودند که با خواندن و مطالعه کتاب «بشارت عهدين» که نوشته ملا محمد صادق و تحت تاييد ـآيت الله بروجردی در سا ل ۱۹۵۷ ميلادی است، دوباره به اسلام برگردد.
کمی بعد از آزادی ندرخانی، در ۸ سپتامبر ۲۰۱۲، کشيش آمريکائی ايرانی سعيد عابدينی دستگير شد. او مدتی مسئول بيش از صد کليسای خانگی در ايران بود. در حال حاضر به هشت سال زندان محکوم شده است.
نماينده اقليت آشوری در مجلس اسلامی که «يوناتان بت کليا» نام دارد، در دسامبر ۲۰۱۲ علنن به سياست های حاکميت ايران عليه اقليت های مسيحی، انتقاد کرده بود.
وی در ادامه گزارش خود افزود، در ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۲ شبکه خبر مسيحيان ايران گزارش داده بود که در کليسای شمعون غيور شيراز به مسيحيان ديگر اجازه غسل تعميد داده نمی شود.
قابل ذکر است که غسل تعميد يکی از مهمترين آيين های مسيحيت است.
گفته شده که يک مامور دولت مرتب به کليسای شمعون غيور سرکشی می کند و مصمم است که به قول خودش «پای مسيحيان را از کليسا قطع کند.»
شماری از رسانه های تندرو در ايران از جمله خبرگزاری فارس، در نوشته ها و موضع گيری های خود مدعی هستند که ديانت مسيحی، «امنيت ملی ايران را به خطر می اندازند و جوانان ايران را گمراه می کند.»
خبرگزاری مهر در ۱۲ ماه مه ۲۰۱۱ به نقل از آيت الله محمدتقی مصباح يزدی گزارش داد: «در راستای مبارزه با مسيحيتی که دارد در بعضی استان ها رواج پيدا می کند کارهايی انجام گرفته و هزينه هايی هم صرف شده، اما به اين دليل که برنامه و نظارتی وجود ندارد بازدهی نداشته است.» وی در جريان اين سخنرانی خواهان تعقيب «روشمند» مسيحيان شد.
می توان اين طور نتيجه گيری کرد که سياست سرکوب اقليت های دينی در ايران، بخشی از سياست کلی نظام جمهوری اسلامی است که نشان 
   میدهد به واقع آن بخش که اسمش را گذاشته اند «خانواده ايرانی»
همه را دربر نمی گيرد 

امریکا: دولت سوریه مسئول استفاده از سلاح شیمیایی است

چکیده :جان کری وزیر خارجه آمریکا آنچه را که او "قباحت اخلاقی" دولت سوریه در استفاده از سلاح های شیمیایی علیه مردم خود خوانده محکوم کرده است.او گفت که تصاویر حمله با آنچه به نظر می رسد حمله با سلاح شیمیایی به نقطه ای در نزدیکی دمشق پایتخت سوریه باشد "واقعی و قانع کننده" و "غیرقابل انکار" است. ...

جان کری وزیر خارجه آمریکا آنچه را که او “قباحت اخلاقی” دولت سوریه در استفاده از سلاح های شیمیایی علیه مردم خود خوانده محکوم کرده است.
او گفت که تصاویر حمله با آنچه به نظر می رسد حمله با سلاح شیمیایی به نقطه ای در نزدیکی دمشق پایتخت سوریه باشد “واقعی و قانع کننده” و “غیرقابل انکار” است.
او گفت که باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا درحال بررسی چگونگی واکنش نشان دادن به این واقعه است.
بی بی سی نوشته است: ساعاتی پیش از سخنان آقای کری بازرسان سلاح های شیمیایی سازمان ملل که برای بازدید از نقطه مورد نظر به اطراف دمشق می رفتند هدف تیراندازی تک تیراندازها قرار گرفتند که در آن کسی آسیب ندید.
تیم بازرسان به یکی از پنج نقطه اطراف دمشق که بنابر گزارش ها صدها نفر در آن در روز ۲۱ اوت کشته شده اند می رفت.
سازمان پزشکان بدون مرز می‌گوید که بیمارستان‌هایی که این سازمان در سوریه به آنها کمک می کند حدود ۳۶۰۰ بیمار را که دچار “عوارض گازهای اعصاب” بوده‌اند تحت درمان قرار داده‌اند و از میان آنها ۳۵۵ نفر جان باخته‌اند.
دولت سوریه تکذیب می کند که این حمله را انجام داده است.
روسیه از متحدان نزدیک دولت سوریه به شدت علیه هرگونه اقدام نظامی غرب در سوریه هشدار داده است.
آقای کری در بیانیه ای که روز دوشنبه برای خبرنگاران در واشنگتن قرائت کرد گفت: “آنچه هفته پیش در سوریه شاهد بودیم باید وجدان جهان را تکان دهد. زیرا از هرگونه معیار اخلاقی تجاوز می کند.”
او افزود که دولت آمریکا اطلاعات اضافی در مورد آن حمله دارد که در روزهای آینده علنی خواهد کرد.
او گفت که این تاخیر در دادن اجازه به بازرسان سازمان ملل برای بازدید از محل حمله نشانه آن است که دولت سوریه می خواهد چیزی را پنهان کند.
آقای کری گفت: “حمله به این ناحیه، گلوله باران و تخریب نظام مند شواهد، رفتار دولتی نیست که چیزی برای پنهان کردن نداشته باشد. تصمیم دیرهنگام رژیم (سوریه) در دادن اجازه دسترسی (به محل حمله) دیرتر از آن صورت می گیرد که اعتباری داشته باشد.”
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه پیشتر به خبرنگاران گفت که غرب نتواسته است استفاده از سلاح های شیمیایی را ثابت کند.
او به گمانه زنی هایی دایر بر اینکه کشورهای غربی ممکن است اقدام نظامی علیه دولت سوریه بدون مجوز سازمان ملل متحد را در نظر داشته باشند واکنش نشان می داد.

ابراز نگرانی ۴۱ زندانی سیاسی از وضعیت حسین رونقی ملکی در نامه ای به دادستانی

سحام نیوز: ۴۱ زندانی سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین در شهادت نامه ای خطاب به دادستان تهران در باره ی وضعیت خطرناک جسمی سیدحسین رونقی ملکی که این روزها در زندان اوین در اعتصاب غذا به سر می برد هشدار داده اند و گفته اند اهمال و کوتاهی مسئولین امر، به نحوی است که می‌ تواند این وضعیت وخیم را تبدیل به فاجعه کند.
به گزارش کلمه، سیدحسین رونقی ملکی وبلاگ نویس و زندانی محبوس در زندان اوین پس از مواجه شدن با بی توجهی مسئولین در خصوص ادامه درمان خود در خارج از زندان روز جمعه ۱۸ مرداد دست به اعتصاب غذا زد و پس از آن اعلام کرد برای اعتراض به وضعیت دیگر زندانیان سیاسی، دست به اعتصاب غذا زده و همزمان، نامه انتقاد آمیزی خطاب به دادستان تهران نوشته و او را در جریان اعتصاب غذای خود قرار داده است.
وی در شرایطی همچنان در اعتصاب غذا به سر می برد که مادر وی، زلیخا موسوی نیز از سه شنبه هفته ی گذشته در حمایتش از فرزندش اعتصاب غذا کرده است. وی گفته است که هیچ کار دیگری برای حمایت از فرزند دربندش نمی تواند انجام دهد جز همراهی در اعتصاب غذا.
متن کامل نامه زندانیان سیاسی به دادستان تهران که رونوشتی از آن در تاریخ ۳۱ مرداد سال جاری برای دادستانی نیز ارسال شده به شرح زیر است:
دادستان تهران
با سلام
احتراما باستحضار می‌رساند، اینجانبان امضاءکنندگان ذیل، در مورد وضعیت وخیم جسمانی حسین رونقی ملکی که هر لحظه به وضعیت خطر نزدیک می‌شود، اعلام خطر می‌کنیم. حسین رونقی ملکی، پس از دستگیری در سال ۸۸، تاکنون دچار نارسایی شدید کلیه، التهاب پروستات و مثانه، خونریزی دستگاه گوارشی و آنژین قلبی شده است.
بی‌شک به خوبی واقف هستید که اینگونه بیماران باید تحت مراقبت ویژه قرار بگیرند، اما متاسفانه اهمال و کوتاهی مسئولین امر، به نحوی است که می‌ تواند این وضعیت وخیم را تبدیل به فاجعه کند. لازم به ذکر است که ۱۴ روز است که از اعتصاب غذای وی می‌گذرد.
لطفا قبل از آنکه وضعیت جسمانی حسین رونقی ملکی به شرایطی برسد که دیگر قابل جبران نباشد، نسبت به انتقال سریع وی به بیمارستان اقدامات لازم را مبذول نمائید.
پنج شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۲
اسامی امضا کنندگان:
۱- حسن اسدی زیدآبادی
۲- سیدمحمد ابراهیمی
۳- امیر اسلامی
۴- رضا انتصاری
۵- ابراهیم بابایی
۶- مصطفی بادکوبه ای
۷- عماد بهاور
۸- امید بهروزی
۹- قربان بهزادیان نژاد
۱۰- سیدعلیرضا بهشتی شیرازی
۱۱- کامیار پارسا
۱۲- مسعود پدرام
۱۳- مهدی تاجیک
۱۴- امین چالاکی
۱۵- علی خدابخش
۱۶- مصطفی دانشجو
۱۷- محمد داوری
۱۸- امیرخسرو دلیرثانی
۱۹- هوتن دولتی
۲۰- محمدصادق ربانی املشی
۲۱- علیرضا رجایی
۲۲- محمد رضایی
۲۳- علیرضا روشن
۲۴- مصطفی ریسمان باف
۲۵- حسین زرینی
۲۶- مهرداد سرجویی
۲۷- مصطفی عبدی
۲۸- فیض الله عرب سرخی
۲۹- سیامک قادری
۳۰- افشین کرم پور
۳۱- حمید کرواسی
۳۲- امید کوکبی
۳۳- سعید مدنی
۳۴- حمیدرضا مرادی
۳۵- یعقوب ملکی
۳۶- عبدالله مومنی
۳۷- محسن میردامادی
۳۸- سیداحمد هاشمی
۳۹- محمدامین هادوی
۴۰- فرشید یدالهی
۴۱- محمدحسن یوسف پورسیفی

علی مطهری در انتظار پاسخ وزارت اطلاعات: مسئول شنودگذاری چه کسی است؟!

چکیده : با تغییر وزیر اطلاعات نیز پیگیر این موضوع هستم، زیرا معتقدم این پیگیری دفاع از حقوق مردم است و شخص من مهم نیست، این اتفاق نشان داد کار گذاشتن دستگاه شنود در دفتر کار اشخاص یک کار مرسوم است و در مورد برخی افراد دیگر نیز اتفاق افتاده که در نمونه آخر را نیزمی توان از مباحثی که درمورد رحمانی فضلی وزیرکشور مطرح شد نام برد. ...

نماینده اصولگرای مجلس با بیان اینکه کار گذاشتن شنود در دفتر کارم را از وزیر اطلاعات جدید پیگیری می کنم،گفت: مصلحی کمیته ای را مسئول پیگیری موضوع کرد اما از نتیجه بررسی های آن کمیته مطلع نشدم.
علی مطهری در گفت وگو با خانه ملت، درباره پیگیری های خود از جاسازی دستگاه شنود در دفتر کاری خود، گفت: نامه ای در زمان کشف این دستگاه شنود در دفتر کارم به وزیر اطلاعات وقت نوشته و خواستار پیگیری موضوع شده بودم.
نماینده مردم تهران،ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد:وزیر اطلاعات وقت کمیته ای را مسئول پیگیری این موضوع کرد که دو جلسه ای نیز با من در این خصوص برگزار شد، بعد وزیر قول داد، در اسرع وقت عوامل پشت پرده دخیل در این موضوع را شناسایی کند اما تا به امروز هیچ اطلاعات خاصی درمورد اینکه چه کسانی و با چه انگیزه ای در دفتر کارمن دستگاه شنود کار گذاشته اند داده نشده است.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، با بیان اینکه با وزیر اطلاعات جدید رایزنی در این خصوص انجام نشده ولی اگر لازم باشد انجام می گیرد،ادامه داد: با تغییر وزیر اطلاعات نیز پیگیر این موضوع هستم، زیرا معتقدم این پیگیری دفاع از حقوق مردم است و شخص من مهم نیست، این اتفاق نشان داد کار گذاشتن دستگاه شنود در دفتر کار اشخاص یک کار مرسوم است و در مورد برخی افراد دیگر نیز اتفاق افتاده که در نمونه آخر را نیزمی توان از مباحثی که درمورد رحمانی فضلی وزیرکشور مطرح شد نام برد.

انتقال و بستری امیر اسلامی از وکلای دراویش زندانی در بیمارستان

چکیده :امیر اسلامی از وکلای زندانی دراویش در بند ۳۵۰ اوین به بیمارستان طالقانی منتقل شد....

امیر اسلامی از وکلای زندانی دراویش در بند ۳۵۰ اوین به بیمارستان طالقانی منتقل شد.
به گزارش مجذوبان نور؛ امیر اسلامی از وکلای زندانی دراویش گنابادی روز گذشته به دلیل درد شدید معده و خونریزی دستگاه گوارش به دستور بهداری اوین بصورت اورژانسی به بیمارستان طالقانی تهران منتقل و بستری شد.
این زندانی عقیدتی و وکیل دراویش مدت هاست از بیماری معده و روده رنج می‌برد اما در روزهای اخیر بیماری ایشان شدت زیادی پیدا کرده به طوری که به دفعات دچار استفراغات خونی می‌شده و با این حال از اعزام وی به مراکز درمانی ممانعت به عمل آمده بود که با وخامت روز افزون حال این زندانی عقیدتی، ایشان را بصورت اورژانسی به بیمارستان منتقل کردند.
همسر این درویش گنابادی در مورد وضعیت کنونی آقای اسلامی به مجذوبان نور اعلام داشت که:”از روز گذشته که امیر را به بیمارستان منتقل کرده اند حتی برای چند دقیقه نیز اجازه ملاقات با او را به من نداده اند و با بیماری قلبی و وضعیتی که از گذشته دارد نگران آن هستم که مثل دفعات قبل معالجه را نیمه کاره بگذارند و امیر را به زندان بازگردانند.”
آقای اسلامی که سابقه بیماری قلبی و چند مورد حمله قلبی دیگر در بند ۳۵۰ نیز داشته و زیر نظر پزشک دارو مصرف می‌کرده است از اواخر دی ماه ۹۱ تا فروردین ماه ۹۲، بیش از ۹۰ روز را در سلول‌های انفرادی بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین گذرانده بود که محیط بسته سلول و عدم هواخوری، حال جسمی آقای اسلامی را از گذشته وخیم‌تر و باعث تشدید تپش قلب و بیماری معده و روده شده است.
امیر اسلامی از فعالین حقوق دراویش است که به همراه ۶ تن دیگر از وکلای دراویش و مدیران سایت مجذوبان نور نزدیک به ۲ سال است در بندهای امنیتی زندان اوین در حبس می‌باشند.

الکلی‌هایی که توبه کنند، مجرم نیستند

اولین مرکز درمان اعتیاد به الکل تا آخر هفته مجوز دریافت می‌کند. جمعیت خیریه تولد دوباره قرار است مجوز راه‌اندازی این مرکز را دریافت کند و الکلی‌ها بدون هیچ ترسی از این پس می‌توانند برای ترک به این مراکز مراجعه کنند چون براساس گفته یک کارشناس علوم انتظامی و مدرسین حوزه علمیه قم؛ این افراد بیمار به حساب می‌آیند.
به گزارش ایلنا، “فرید براتی سده”، مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور می‌گوید که مجوز اولین مرکز ترک اعتیاد به الکل تا آخر این هفته صادر می‌شود. موسسه خیریه‌ی “تولد دوباره” خواستار دریافت این مجوز شده است.
به گفته او؛ مجوز این مرکز قرار است به صورت پایلوت صادر شود و بهزیستی فقط به خیریه‌ها و تقاضاکنندگانی که پزشک و روانپزشک داشته باشند، مجوز راه‌اندازی چنین مراکزی را می‌دهد: «تا پیش از این انجمن‌های الکلی‌های گمنام با مجوز وزات کشور در تهران و شهرستان‌ها جلساتی را برگزار می‌کردند. این انجمن‌ها هم اگر پزشک و روان‌شناس داشته باشند، می‌توانند به بهزیستی مراجعه کنند و برای راه‌اندازی مرکز ترک اعتیاد الکل تقاضای مجوز بدهند.»
براتی می‌گوید: «بر اساس اعلام نیروی انتظامی، حدود ۱۷۰ تا ۲۰۰ هزار نفر الکلی در کشور وجود دارد و تعداد مصرف کنندگان الکل رو به افزایش است. به همین دلیل ما در بهزیستی از کسانی که این مرکز را به صورت ازمایشی راه‌اندازی می‌کنند حمایت می‌کنیم. اقدامی که این مرکز در رابطه با ترک اعتیاد به الکل قرار است انجام دهد نیاز به بسته‌ی خدمتی دارد و باید مشخص شود که چه خدمات روانپزشکی باید به آن‌ها ارائه شود. تعرفه‌ها هم مشخص شود.»
او ادامه می‌دهد: «تاکنون کسانی که اعتیاد به مصرف الکل داشته‌اند در کنار کسانی که اعتیاد به مصرف مواد مخدر داشته‌اند، ترک می‌کرده‌اند. پیشنهاد ما این است که تعرفه‌های این مراکز هم با اندکی بالا و پایین مانند مراکز ترک اعتیاد مواد مخدر باشد [درحال حاضر هزینه مراکز ترک اعتیاد به مواد مخدر برای یک دوره ۵۱۰ هزار تومان است.]»
براتی؛ مراجعه کنندگان برای ترک الکل را به دو گروه تقسیم می‌کند؛ کسانی که توانایی مالی پرداخت هزینه‌های ترک را دارند و کسانی که از توانای مالی کافی برخوردار نیستند: «به دنبال راهکاری هستیم تا بتوانیم از کسانی که توانایی مالی کافی برای پرداخت هزینه‌های ترک اعتیاد به الکل را ندارند حمایت کنیم، ممکن است برای کمک به ترک این افراد یارانه پرداخت کنیم.»
معتادان به الکل را با روش‌های علمی ترک می‌دهیم
“عباس دیلمی‌زاده”، مدیرعامل جمعیت خیریه “تولد دوباره” کسی است که برای راه‌اندازی مرکز درمان معتادان به الکل پیش‌قدم شده است. او می‌گوید: «سازمان بهزیستی به عنوان یکی از اعضای کمیته ملی مقابله با مصرف مشروبات الکلی وزارت کشور برای راه‌اندازی چنین مراکزی از سازمان‌های مردم نهاد و خیریه کمک خواست و ما هم دیدیم که توان انجام چنین کاری را داریم، اعلام آمادگی کردیم. »
به گفته او؛ روش‌های ترک الکل در دنیا به ویژه کشورهای اروپایی و امریکا سابقه‌ی طولانی دارد و بسیار هم پیشرفت کرده است، چون در این کشور‌ها سوء مصرف مواد مخدر به صورت حاد و شدید وجود دارد: «ما برای راه‌اندازی مرکز ترک اعتیاد الکل تحقیقات زیادی در رابطه با روش‌های ترک الکل انجام دادیم و قصد داریم اقداماتی که در این مرکز انجام می‌دهیم بر اساس منابع علمی باشد.»
دیلمی‌زاده؛ ترک اعتیاد به الکل را به دو بخش سم زدایی و بازتوانی تقسیم بندی می‌کند: «مرحله سم زدایی بیماران زیر نظر پزشک و روانپزشک و کادر تخصصی بهداشتی و پزشکی انجام می‌شود و نیاز به مکانی با استانداردهای خاص و امکانات مناسب دارد. بیمار در این دوران بستری می‌شود و بعد از مرحله سم زدایی هم مرحله بازتوانی اعتیاد آغاز می‌شود و او در مراکز اقامتی که برای این منظور در نظر گرفته شده است، حاضر می‌شود.»
به گفته او؛ برنامه سم زدایی الکل بین یک تا سه هفته زمان می‌برد و بعد از آن بیمار باید به مدت یک تا سه ماه بازتوانی شود: «سم زدایی و بازتوانی در دو مکان کاملا جدا از هم انجام می‌شود. برنامه‌های بازتوانی هم می‌تواند به صورت شبانه روزی باشد و هم روزانه انجام شود یعنی این طور نیست که بیمار در مدت بازتوانی حتما در یک محیط ایزوله نگهداری شود.»
ساختمان و تاسیسات مورد نیاز راه‌اندازی مرکز ترک اعتیاد الکل توسط جمعیت “تولد دوباره” مشخص شده است: «برای بخش سم زدایی ممکن است بخشی از یک بیمارستان را در نظر بگیریم یا ساختمانی را که در غرب تهران وجود دارد برای انجام این کار مطابق استاندارد‌ها تجهیز کنیم. برای بخش بازتوانی هم ساختمانی در غرب تهران در نظر گرفته شده است که حدود ۳ هزار متر مساحت دارد.»
مدیرعامل جمعیت خیریه تولد می‌گوید که در این مرکز از برنامه‌های الکلی‌های گمنام [Alcoholics Anonymous] که ریشه‌ی اصلی همه برنامه‌های ۱۲ قدم است و یکی از موفق‌ترین برنامه‌های درمانی و نگهدارنده است، استفاده خواهد شد.
تعرفه‌های سم زدایی مانند تعرفه‌های بستری در بیمارستان خصوصی است
دیلمی‌زاده هنوز در رابطه با تعرفه‌های این مرکز به طور قطعی تصمیم گیری نکرده است و می‌گوید که منتظر است تا سازمان بهزیستی و دستگاه‌های مرتبط تعرفه‌ها را اعلام کنند اما او حدس می‌زند که تعرفه‌های دوره سم زدایی مانند تعرفه‌های بستری در بیمارستان‌های خصوصی باشد و تعرفه‌های دوره بازتوانی هم بر اساس تعرفه‌های دوره TC تعیین شود: «هزینه یک شب بستری در بیمارستان‌های خصوصی بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان است، بنابراین احتمالا هزنیه هر شب اقامت برای سم زدایی هم در همین حدود خواهد بود و تعرفه دوره TC هم ماهیانه حدود ۷۰۰ هزار تومان است.»
او در پاسخ به سوال ایلنا که پرسید؛ فکر نمی‌کنید این هزینه‌ها خیلی بالا باشد و بسیاری از معتادان به الکل نتوانند از این خدمات استفاده کنند، می‌گوید: «ما نمی‌خواهیم کمیت را فدای کیفیت کنیم. ما می‌خواهیم که برنامه ما کارایی بالایی داشته باشد. کسانی که وضعیت مالی خوبی دارند برای پرداخت این هزینه‌ها مشکلی نخواهند داشت اما به طور قطع برای کسانی که توانایی مالی پرداخت این هزینه‌ها را ندارند؛ هم راهکاری در نظر می‌گیریم. جمعیت تولدی دوباره، خیریه است و از این افراد حمایت می‌کند و تلاش می‌کنیم که با کمک دولت و خیریه‌های دیگر درمان برای کسانی که واقعا توانایی مالی پرداخت تعرفه‌ها را ندارند رایگان باشد.»
مدیرعامل جمعیت خیریه تولد دوباره ترک اعتیاد به الکل را مانند ترک دیگر مواد مخدر می‌داند و معتقد است که ترک همه این اعتیاد‌ها برای کسی که واقعا تصمیم به قطع مصرف گرفته، امکان پذیر خواهد بود.
الکلی‌هایی که توبه کنند و به مراکز ترک بروند، مجرم نیستند
استفاده از مشروبات الکلی بر اساس موازین اسلامی حرام است و بر اساس قوانین جمهوری اسلامی جرم محسوب می‌شود، بنابر این ممکن است بسیاری از افراد الکلی برای ترک اقدام نکنند و نگران باشند که مبادا به این مراکز مراجعه کنند و “حد” بر آن‌ها جاری شود.
آیت الله سید حسین موسوی تبریزی، استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم و دبیر مجمع مدرسین و محقیقین حوزه و دادستان کل کشور در زمان حیات امام خمینی(ره) در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا؛ این ترس و نگرانی را غیرضروری دانست و گفت: «از نظر اسلامی خوردن مشروبی که مست کننده باشد حرام است. اگر فردی در منظر عمومی در حال خوردن مشروب باشد، حد بر او جاری می‌شود و ۸۰ ضربه شلاق مجازات او است.»
به گفته او؛ اما اگر کسی به الکل اعتیاد پیدا کرده باشد، بیمار محسوب می‌شود و باید درمان شود: «اگر کسی به الکل هم مانند مواد مخدر اعتیاد پیدا کرده باشد و پزشکان تشخیص دهند که نیازمند فرایند درمان است، شلاق ندارد، باید او را به مراکزی برد تا بتواند الکل‌ را ترک کند اما اگر می‌توانست ترک کند و ترک نکرد باید مجازات شود.»
استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در مورد کسانی که خود برای ترک اقدام می‌کنند نیز می‌گوید: «اگر کسی خودش به مرکز ترک الکل مراجعه کند، مراجعه او توبه به حساب می‌آید و نباید مجازات شود چون توبه کرده و می‌خواهد ترک کند و در فرایند درمان قرارگیرد.»
“حجه السلام و المسلمین محسن غرویان”، مدرس سطوح عالیه حوزه علمیه قم هم در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در این باره می‌گوید: «از نظر فقهی الکلی که مست کننده و مسکر باشد، حرام است و مجازات دارد و مصداق شرب خمر می‌شود. مست شدن هم از نظر فقهی کار حرامی است و اگر کسی با اختیار و اراده خودش این کار را انجام بدهد مجازات دارد. اما اگر فردی؛ الکلی باشد یعنی معتاد به الکل باشد و نتواند تواند ترک کند، حکم بیمار را دارد و باید معالجه شود. البته این مساله باید احراز شود یعنی مشخص شود که این شخص قدرت بر ترک ندارد. اگر قدرت بر ترک دارد و ترک نمی‌کند، مرتکب خلاف شده است ولی بعضی‌ معتاد هستند به نحوی که قدرت بر ترک ندارند؛ این موضوع را کار‌شناس باید تشخیص دهد. کار‌شناس باید وضعیت را برای قاضی مشخص کند و قاضی بر اساس حالت شخص؛ حکم را صادر کند.»
نیروی انتظامی فقط مشروب‌خواران مجرم را دستگیر می‌کند
“سرهنگ غنی لو”، عضو هیات علمی دانشگاه علوم انتظامی و کار‌شناس رسمی دادگستری هم می‌گوید که نیروی انتظامی ضابط قوه قضائیه است و نقشی در مجازات کسانی که مرتکب مشروب خواری می‌شوند، ندارند: «طبق قوانین مجازات اسلامی که منبعث از دین مقدس اسلام است و مجلس آن را تصویب کرده است، در این باره تصمیم گیری می‌شود و پلیس به عنوان ضابط قضایی فقط در شرایط خاص مشروب خواران را تحویل مراجع قضایی می‌دهد.»
او می‌گوید که روال جاری در سطح خیابان‌ها این است که نیروی انتظامی حق ندارد کسی را که حرکت ناشایستی انجام نداده یا ظنی به او نیست، بی‌دلیل در خیابان متوقف کند و تجسس کند که آیا مشروب خورده است یا نه. نیروی انتظامی همچنین بی‌دلیل به هیچ منزلی مراجعه نمی‌کند تا بررسی کند که در آن خانه چه می‌گذرد یا کسی مشروب خورده یا نخورده است، فقط در صورتی که مزاحمتی برای همسایه‌ها ایجاد شده باشد ممکن است چنین اقدامی انجام شود.
به گفته غنی لو؛ فقط در موارد خاصی با مشروب خواران برخورد می‌شود که البته این برخورد‌ها مختص به ایران هم نیست: «در تمام اروپای غربی و امریکا با کسانی که مست هستند و در خیابان‌ها و اتوبان‌ها رانندگی می‌کند، به شدت برخورد می‌شود. در این کشور‌ها، افرادی که الکل مصرف کرده‌اند و مست هستند؛ نباید اطراف مدارس یا مکان‌های که محل عبادت است، پرسه بزنند یا در خیابان‌ها ولگردی کنند.»
او می‌گوید؛ در کشورهای غربی که مسلمان هم نیستند و خوردن مشروب را حرام نمی‌دانند هم چنین برخوردهایی وجود دارد، بنابر این طبیعی است که در ایران هم محدودیت‌ها و مجازات‌هایی برای این افراد وجود داشته باشد: «ما در ایران طبق همین فرمول انجام وظیفه می‌کنیم یعنی اگر کسی مست باشد و رانندگی خطرناک داشته باشد، اگر کسی مست باشد، عربده‌های مستانه بکشد و خیابانی را بسته و قداره و قمه‌ای در دست داشته، ایجاد مزاحمت کند و متوجه حرکات و رفتار خودش نباشد، بازداشت می‌شود و طبق قانون با او برخورد می‌شود.»
به نظر غنی لو؛ اگر کسی در کارگاه‌های غیرمجاز، مشروب‌های دستی بسازد یعنی الکل سفید را با انواع طعم دهنده‌ها و آب میوه‌ها مخلوط کند و در بسته بندی‌های غیربهداشتی به مردم بفروشد، قطعا نیروی انتظامی باید با او برخورد کند: «حتی اگر مسلمان هم نبودیم؛ باز برخورد با این افراد وظیفه‌ی نیروی انتظامی است چون آن‌ها محصولی غیربهداشتی تولید می‌کنند و سلامت دیگران را به خطر می‌اندازند. چنین مراکزی باید پلمپ شوند و مطابق موازین قانونی با آن‌ها برخورد شود.»
این کار‌شناس رسمی دادگستری درباره افراد دائم‌الخمر هم می‌گوید: «دائم الخمر‌ها یعنی کسانی که به مصرف الکل اعتیاد پیدا کرده‌اند، اگر از طبقه فقیر و متوسط به پایین جامعه باشند؛ معمولا توسط خانواده‌ها‌‌ رها می‌شوند و ولگردی یا بی‌خانمانی را پیشه خودشان قرار می‌دهند که این دسته از افراد هم توسط نیروی انتظامی جمع آوری و با دستور مقامات قضایی تحویل مراکز بهزیستی می‌شوند که نسبت به بازپیرایی، تعویض لباس‌ها و درمان‌ آنها اقدامات لازم انجام می‌شود.»
او در پاسخ به این سئوال که اگر دائم‌الاخمری مرتکب جرم شود، چه برخوردی با او انجام صورت می‌گیرد، می‌گوید: «اگر دائم‌الخمری مرتکب جرم شود، یعنی به نزاع، سرقت، زورگیری و تجاوز به عنف یا هر جرم دیگری اقدام کند، به خاطر حساسیت قانونی که نسبت به مصرف مشروبات الکلی در کشور وجود دارد، با تشدید مجازات با او برخورد می‌شود یعنی اگر مجازات جرمی بین ۲ تا ۵ سال باشد، قاضی به او ۵ سال حکم می‌دهد.»
مشروب خوار حد دارد اما الکلی نه
“بهمن کشاورز”، حقوق‌دان، مجازات‌های درنظر گرفته شده برای استفاده کنندگان مشروبات الکلی را این گونه تشریح می‌کند: «طبق ماده ۲۶۴ قانون مجازات اسلامی “مصرف مسکر از قبیل، خوردن، تزریق و تدخین آن کم باشد یا زیاد، جامد باشد یا مایع، مست کند یا نکند، خالص باشد تا مخلوط به گونه‌ای که آن را از مسکر بودن خارج نکند، موجب حد است”. ملاحظه می‌شود قانون‌گذار در اینجا مفهوم مسکر را از خمر توسعه داده و موارد دیگری را نیز در آن وارد کرده است.»
مساله مطروحه این است که اگر کسی به مفهوم علمی و عرفی الکلی یا الکلیک محسوب می‌شد و حین استعمال ماده مسکر و نوشیدن مایع الکلی دستگیر شد، آیا می‌توان بر او حد جاری کرد یا خیر؟. برای پاسخ باید به سایر مواد قانون مجازات اسلامی مراجعه کنیم. ماده ۱۴۰ در باب شرایط مسئولیت کیفری می‌گوید: «مسئولیت کیفری در حدود…. تنها زمانی محقق است که فرد حین ارتکاب جرم عاقل، بالغ و مختار باشد….»
ماده ۱۵۴‌‌ همان قانون که ذیل عنوان موانع مسئولیت کیفری آمده هم می‌گوید: «مستی و بی‌ارادگی حاصل از مصرف اختیاری مسکرات مواد مخدر و روان گردان و نظایر آن‌ها مانع مجازات نیست مگر اینکه ثابت شود که مرتکب حین ارتکاب جرم به طور کلی مسلوب الاختیار بوده است….»
از جمع این مواد و مفهومی که از کلمه «مختار» به ذهن متبادر می‌شود و همچنین معنای ترکیب «مصرف اختیاری مسکرات» در صدر ماده ۱۵۴ که می‌گوید مستی و بی‌ارادگی حاصل از مصرف اختیاری مسکرات…. الخ می‌توان چنین نتیجه گرفت که شرب خمر صرفا در حالتی به عنوان جرم قابل مجازات با حد کیفر پذیر است که فاعل یعنی کسی که شرب خمر کرده است هم مختار باشد و هم با اختیار به صرف ان و استفاده از مسکر بپردازد. فرد الکیلیک معولا برای اینکه به حالت عادی دربیاید و مانند افراد عادی قادر به انجام امور باشد و عدم تعادل داخلی بدن خود را از نظر جسمی و عصبی به نوعی تعادل برساند الکل مصرف می‌کند. به عبارت دیگر در زمانی که نیاز به مشروب الکلی پیدا می‌کند در شرایطی است که چه بسا بتوان گفت مسلوب الاختیار است و از خود اراده آزاد ندارد بنابر این اگر نتیجه معاینات پزشکی فردی با توجه به میزان الکل موجود در خون او و تعیین سابقه میزان الکل در خون و تعیین سابقه مصرف مواد مسکر و الکل این باشد که این فرد از نظر علمی و تکنیکی و عرفی الکلی و معتاد به الکل محسوب می‌شود چنین فردی بابت مصرف مسکر قابل مجازات نخواد بود بلکه همچنان که در سایر موارد اقدام می‌شود باید چنین فردی را به منظور معالجه و ترک اعتیاد به الکل به مراکز لازم معرفی و در این مراکز بستری کرد.
به موجب ماده ۲۶۵ قانون مجازات اسلامی حد مصرف مسکر ۸۰ ضربه شلاق است و توجه داشته باشید که چنانچه کسی ۳ بار به علت مصرف مسکر محکوم و حد در مورد او اجرا شود در بار چهارم مجازات وی اعدام خواهد بود و در عین حال قسمت اخیر ماده ۱۵۴ (پیش گفته) مقرر داشته «… چنانچه ثابت شود مصرف این مواد به منظور ارتکاب جرم یا با علم به تحقق آن بوده و جرم مورد نظر مواقع شده به مجازات هر دو جرم محکوم می‌شود». این مطلب ناظر به حالتی است که کسی برای تشجیع خود اقدام به مصرف الکل کرده باشد تا بعدا بتواند مرتکب جرم قتل یا ضرب و جرح یا قدرت نمایی با چاقو و امثال این‌ها بشود که طبیعتا دراین حالت، هم حد مسکر، حد شرب مسکر در مورد او اجرا خواهد شد و هم مجازات جرمی را مرتکب شده است. علاوه بر آن تحمل خواهد کرد ولی شرب خمر یا مصرف مسرکات به نحو مورد نظر قانون گذار حد ۸۰ ضربه شلاق دارد.

بازدید بازرسان سازمان ملل از محل وقوع 'حمله شیمیایی' در حومه دمشق


تیم بازرسان سازمان ملل که امروز (دوشنبه ۲۶ اوت) برای تحقیق در مورد احتمال حمله شیمیایی وارد حومه دمشق شده بود، پس از سه ساعت این محل را ترک کرد.
در همین رابطه بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل گفته است که این کارشناسان از دو بیمارستان بازدید کرده و با شاهدان، بازماندگان و پزشکان دیدار کرده و نمونه هایی از محل را جمع آوری کردند.
آقای بان از این تیم به دلیل کار در شرایطی بسیار خطرناک قدردانی کرد.
بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل از تیم کارشناسان به دلیل کار در شرایطی بسیار خطرناک قدردانی کرد
هنگامی که تیم بازرسان سازمان ملل در حال عزیمت به سوی محل بودند، تک تیراندازان ناشناس به سوی آنها تیراندازی کردند.
دولت سوریه و شورشیان طرف مقابل را به دست داشتن در این حمله متهم کرده‌اند.
گفته شد که یکی از خودروها چندین بار هدف تیراندازی قرار گرفت. اما این حمله تلفاتی نداشته است.
در همین حال سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته است که هر گونه مداخله نظامی در سوریه بدون مجوز سازمان ملل ناقض قوانین بین المللی است.
آقای لاوروف این سخنان را پس از آن بیان کرد که ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا در گفتگویی با بی بی سی از احتمال پاسخ نظامی، بدون مجوز سازمان ملل در مورد استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه خبر داد.
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه می‌گوید غرب هیچ مدرکی دال بر استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی ندارد
بشار اسد، رئیس جمهور سوریه پس از چند روز و در پی فشارهای بین المللی به تیم بازرسان سازمان ملل اجازه داد که وارد این منطقه که روز چهارشنبه گذشته (۲۱ اوت) هدف حمله شیمیایی قرار گرفت، شوند.
صدها نفر در پی این حمله کشته و شمار زیادی مجروح شدند.
آمریکا و بریتانیا گفته اند بسیاری از شواهد موجود دراین منطقه پس از گذشت ۵ روز از وقوع این حمله از بین رفته است.
در همین حال بشار اسد در گفتگویی با روزنامه روسی ایزوستیا ضمن رد اتهامات وارده مبنی بر دست داشتن نیروهای دولتی در این حمله، به آمریکا در مورد مداخله نظامی در این کشور هشدار داد.
آقای اسد گفت: "اگر کسی قصد دارد تا سوریه را به عروسک خیمه شب بازی غرب تبدیل کند، باید بگویم که چنین اتفاقی نخواهد افتاد."
بحران سوریه، که با سرکوب خشونت‌بار تظاهرات اعتراضی مخالفان به جنگ داخلی بدل شده، تاکنون بیش از صدهزار کشته و میلیون‌ها آواره بر جا گذاشته است.