۱۳۹۲ خرداد ۹, پنجشنبه

کانادا روابط تجاری خود را با ایران کاملا قطع می‌کند



کانادا روابط تجاری خود را با ایران کاملا قطع می‌کند و نام ۳۰ نفر و ۸۲ شرکت دیگر را هم به فهرست تحریمهای خود اضافه کرده است. به گفته جان برد وزیر خارجه کانادا، این اقدام در اعتراض به برنامه هسته‌ای ایران و "نقض فجیع حقوق بشر و حمایت تهران از تروریسم" صورت گرفته است.
وزیر خارجه کانادا اضافه کرد: "نگرانی جدی و شدید کانادا از برنامه هسته‌ای ایران دوباره ما را وادار کرد تا قاطعانه اقدام کنیم."
کانادا در دهه گذشته روابط سردی با ایران داشته و به جز برنامه هسته‌ای، مرگ زهرا کاظمی خبرنگار ایرانی-کانادایی در زندان ایران هم موجب تیرگی بیشتر روابط دو کشور شد.
حدود نه ماه پیش کانادا روابط سیاسی خود را با ایران به حال تعلیق در آورد، سفارتش را در تهران تعطیل کرد و ایران کشور را بزرگترین تهدید برای امنیت جهان خواند.
گفتگوهای ایران و ۱+۵ (پنج عضو دائمی شورای امنیت به علاوه آلمان) که از هفت سال پیش آغاز شده تاکنون بی‌نتیجه بوده و به گفته کشورهای غربی ایران نتوانسته جامعه بین‌المللی را قانع کند برنامه هسته‌ایش صلح‌آمیز است اما در همان حال غنی‌سازی اورانیوم را گسترش داده است.
جان برد امروز پنج‌شنبه نهم خرداد با گیدو وستروله وزیر خارجه آلمان در اتاوا دیدار کرد
این اقدام کانادا هم ادامه سیاست کشورهای غربی برای انزوای ایران تلقی می‌شود.
ایران همواره تاکید کرده است که برنامه هسته‌ایش برای مقاصد صلح آمیز مثل تولید انرژی و مصارف پزشکی است.
به گفته وزیر خارجه کانادا اینکه ایران ماه گذشته به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه بازرسی بیشتر از تاسیسات هسته‌ایش را نداد باعث نگرانی مضاعف کانادا شده است.
جان برد گفت: "عدم پیشرفت مذاکرات[هسته‌ای] کانادا را مجبور کرد تا واردات و صادرات خود را با ایران فورا و به شکلی موثر قطع کند."
در سال گذشته میلادی کل روابط تجاری ایران و کانادا ۱۳۰ میلیون دلار بود که ۹۵ میلیون دلار آن را صادرات غلات، روغن‌های گیاهی، میوه، مواد شیمیایی و ماشین آلات به ایران تشکیل می‌داد. ایران هم ۴۰ میلیون دلار میوه، خشکبار و پارچه به کانادا صادر کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر