۱۳۹۱ اسفند ۷, دوشنبه

حسین موسویان: سیاست خارجی ایران به یک رئیس‌جمهور وفادار به رهبر نیاز دارد





حسین موسویان، دیپلمات سابق و عضو پیشین گروه مذاکره کننده هسته‌ای ایران به بی‌بی‌سی گفته است، برای رفع تنش‌های خارجی و هسته‌ای، در انتخابات پیش رو به یک رئیس‌جمهوری وفادار به رهبر نیاز است.

آقای موسویان که تا سال ۱۳۸۴ عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران بود، در آستانه نشست قزاقستان، به سرویس جهانی بی‌بی‌سی گفته است، تنش‌های سیاسی اخیر کلیک میان سران قوا تأثیر چندانی در مذاکرات هسته‌ای نخواهد داشت.
او که از منتقدان رئیس‌جمهوری ایران است، می‌گوید "دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد تا چند ماه آینده تمام و انتخابات برگزار خواهد شد. و بر اساس قانون اساسی، قدرت اصلی در ایران رهبر است نه رئیس‌جمهوری."
به اعتقاد آقای موسویان، در انتخابات آینده ریاست جمهوری، یک نامزد میانه‌رو از طیف اصولگرا که به رهبر ایران وفادار باشد، می‌تواند شانس بهتری داشته باشد؛ چرا که به گفته او، در هشت سال گذشته، روابط خارجی ایران با غرب، همسایگان، اروپا و آژانس انرژی اتمی بسیار بد بوده است.
آقای موسویان گفت ایران به جراحی بزرگی نیاز دارد که تنش‌ در روابط خارجی و بحث هسته‌ای را کاهش دهد.

'رهبر ایران، راضی به توافق منصفانه'

عضو پیشین گروه مذاکره کننده هسته‌ای، درباره آمادگی رهبر ایران برای توافق با غرب می‌گوید "آیت‌الله علی خامنه‌ای آماده پذیرش یک توافق منصفانه است؛ به شرطی که تحریم‌ها برداشته شود و حق قانونی ایران برای غنی‌سازی به رسمیت شناخته شود."
به گفته آقای موسویان، رئیس‌جمهوری ایران هرگز نمی‌تواند علنی بگوید ایران آماده توقف غنی‌سازی ۲۰ درصد است، مگر اینکه رهبر اجازه داده باشد.
او می‌گوید "تصمیم گیرنده نهایی در مذاکرات هسته‌ای، رهبر ایران است. اگر وزیر خارجه ایران در یک مصاحبه رسمی از آمادگی ایران برای پذیرفتن پروتکل الحاقی سخن‌ می‌گوید، حتما موافقت رهبر را قبلا گرفته است. این حرف‌ها را بدون هماهنگی با رهبر نمی‌توانند بزنند."
بعد از اظهارات علی اکبر صالحی درباره آنکه "زمان تعامل ایران و آمریکا فرا رسیده"، رهبر ایران در سخنانی گفت کلیک مذاکره با آمریکا مشکلی را حل نخواهد کرد.
عضو سابق گروه مذاکره کننده هسته‌ای درباره اینکه آیا اصولا امکان مذاکره مستقیم ایران و آمریکا وجود دارد، گفت: "خیلی خوشحالم که ایران علنا گفت هیچ خط قرمزی وجود ندارد. این چیزی است که من ۳۰ سال منتظر شنیدنش بودم؛ ولی بگذارید واقع‌بین باشیم. ایران و آمریکا اکتبر ۲۰۰۹ از طریق ویلیام برنز، معاون وزارت خارجه آمریکا و آقای جلیلی در ژنو با هم کلیک دیدار کردند."
آقای موسویان که بعد از کلیک صدور حکم ۵ سال محرومیت از مشاغل دیپلماتیک در ایران، به آمریکا رفته است، می‌گوید کلیک مذاکرات ایران و آمریکا به نتیجه نرسید چون به گفته او "مساله، مذاکره مستقیم نیست بلکه محتوای مذاکرات است. ایران آماده بهبود روابط با آمریکاست. نه فقط مذاکره مستقیم، بلکه آماده رسیدن به توافقی با آمریکا، که اساس آن احترام متقابل، پرهیز از مداخله‌جویی، و تساوی حقوق است. و البته ایران آماده است سر یک بسته جامع‌تر با آمریکا مذاکره کند؛ چون مسائل ایران و آمریکا محدود به هسته‌ای نیست. در عراق، افغانستان، خلیج فارس، صلح خاورمیانه، لبنان، حزب‌الله و سوریه هم با هم مشکل دارند."

'ایران آماده است، آمریکا اختیار ندارد'

خبرنگار سرویس جهانی بی‌بی‌سی از آقای موسویان پرسید در مذاکرات گروه 'پنج به علاوه یک' و ایران در قزاقستان چه اتفاقی ممکن است بیفتد؟
حسین موسویان پاسخ داد که دو طرف شرط‌هایی برای توافق دارند که پذیرفتن آن شجاعت می‌خواهد.
آقای موسویان معتقد است "ایران شجاعت لازم را دارد اما غرب آماده مذاکره نیست." چرا که به گفته این دیپلمات سابق، در آمریکا این نمایندگان کنگره هستند که تصمیم می‌گیرند و "تیم مذاکره کننده آمریکایی برای تصمیم‌گیری و حذف تحریم‌ها اختیاری ندارد." اروپا هم به اعتقاد آقای موسویان، بدون حذف تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند تصمیمی درباره آن بگیرد.




خواسته‌های دو طرف چیست؟

به توصیف حسین موسویان، غرب در مذاکرات هسته‌ای، ۵ خواسته عمده از ایران دارد:
اول، ایران پروتکل الحاقی معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را بپذیرد. این پروتکل به آژانس انرژی اتمی اجازه بازرسی سرزده را می‌دهد.
دوم
، ایران تدابیر پیش‌بینی شده کد ۳.۱ آژانس انرژی اتمی را بپذیرد. تدابیری که فعالیت اتمی ایران را برای آژانس شفاف‌تر می‌کند.
سوم، تهران با آژانس در زمینه نظارت بر ابعاد فعالیت های نظامی همکاری بیشتری داشته باشد. "اگر این مورد را ایران بپذیرد به این معنی است که به آژانس انرژی اتمی اجازه می‌دهد فرای پروتکل‌های بین‌المللی عمل کند.
چهارم، غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم متوقف شود.
پنجم، اینکه ذخیره اورانیوم ایران در سطح محدودی باقی بماند.
عضو سابق گروه مذاکره کننده هسته‌ای می‌گوید ایران هم در عوض دو خواسته عمده از غرب دارد:
اول، اینکه تحریم‌ها برداشته شود.
دوم، حق غنی‌سازی اورانیوم برای ایران به رسمیت شناخته شود.
حسین موسویان درباره نشست ایران و غرب در قزاقستان گفت اگر او جای گروه‌های مذاکره کننده بود، پیشنهاد می‌داد پنج خواسته غرب و دو خواسته ایران در یک بسته مشترک قرار بگیرد تا بتوان در بر سر کلیات آن توافق کرد. چون به گفته دیپلمات سابق، "ایران می‌خواهد بداند در صورت عمل به درخواست اول و دوم غرب، آیا امکان حذف تحریم‌ها وجود دارد یا نه.
پس از هفت ماه وقفه، مذاکرات هسته‌ای ایران قرار است روز سه‌شنبه، ۶ اسفند و ۲۶ ژانویه، در شهر آلماتی قزاقستان کلیک برگزار شود.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر