۱۳۹۱ دی ۲۵, دوشنبه

آوارگان سوری رویاروی بحرانی تکان‌دهنده/ تجاوز و خشونت‌جنسی در سوریه هولناک است


براساس آخرین داده‌ها، تعداد آوارگانی که از درگیری‌های سوریه به کشورهای همسایه گریخته‌اند، به بیش از ۶۰۰ هزار نفر رسیده است. کمیته بین‌المللی نجات، از سازمان‌های امدادرسان در منطقه، از کشورهای جهان خواست تا واکنش سریع‌تری به این وضعیت نشان دهند.
به گزارش بهار، این موسسه میزان تجاوز و خشونت‌های جنسی در جریان درگیری‌های سوریه را “هولناک” توصیف کرد. سازمان ملل متحد برآورد کرده است که از زمان آغاز اعتراضات ضددولتی در سوریه از ماه مارس سال ۲۰۱۱ میلادی (برای نزدیک به ۲۲ ماه) بیش از ۶۰ هزار نفر کشته شده‌اند.
گفته شده است که به جز افرادی که سوریه را ترک کرده‌اند، به دلیل تغییر مداوم محل درگیری‌ها، دست‌کم دو میلیون نفر ناگزیر شده‌اند محل زندگی خود را ترک کنند و در داخل خاک سوریه آواره شوند.
کمیته بین‌المللی نجات می‌گوید که بیشتر پناهجویان سوری، تجاوز جنسی را مهم‌ترین دلیل خود برای ترک سوریه می‌خوانند و آن را اصلی‌ترین چهره جنگ در این کشور توصیف می‌کنند. آنها می‌گویند که در بیشتر موارد، تجاوز جنسی در مقابل اعضای خانواده افراد انجام می‌شود. این سازمان امدادرسان، وضعیت ارائه خدمات پزشکی و مشاوره روانی به پناهجویان سوری را نامناسب خوانده و از این وضعیت انتقاد کرده است. این سازمان همچنین روند امدادرسانی بین‌المللی را “به شدت ناکافی” توصیف کرده و گفته است که بحران در سوریه “به طور پیوسته در حال بدتر شدن” است.
براساس گزارش‌ها، در روزهای اخیر منطقه خاورمیانه بدترین سرمای زمستانی را در ۲۰ سال اخیر داشته است که شرایط را برای پناهجویان سوری به مراتب دشوارتر می‌کند. بین گروهی از آوارگان سوری که در دره بقاع در لبنان به سر می‌بردند، حتی یک کودک هم لباس زمستانی به تن نداشت. همه (از سرما) می‌لرزیدند و به سرفه افتاده بودند. تعدادی از آنها حتی کفش به پا نداشتند.
هفته گذشته یکی از نهادهای سازمان ملل متحد کلیک گزارش داد که نزدیک به یک میلیون نفر از مردم سوریه در گرسنگی به سر می‌برند. برنامه جهانی غذا که بزرگ‌ترین نهاد ارائه‌دهنده کمک‌های بشردوستانه دنیا به شمار می‌رود، اعلام کرد که در حال امدادرسانی به یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر سوری است، ولی ادامه درگیری‌ها و در دسترس نبودن بندر طرطوس برای انتقال مواد غذایی، سبب شده است بسیاری از مردم این کشور کمکی دریافت نکنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر