۱۳۹۱ بهمن ۵, پنجشنبه

کهریزک و سعید مرتضوی و اختلاس سوژه هایی برای سرگرمی مردم!



حجت الاسلام رسول جعفریان در یادداشت کوتاهی در خصوص سعید مرتضوی نوشته است: داستان مرتضوی، داستان بهمنی، داستان خاوری، داستان سه هزار میلیارد تومان، داستان بدهکاران بانکی، داستان کهریزیک و شیرین تر از همه سریال دلار و سکه… اگر به درد هیچ چیزی نمی خورد به درد سرگرمی مردم که می خورد؟

وی می افزاید: کمترین دلیلش آن که به هیچ کجا نمی رسد و مثل قصه های شب و سریال های چند صد قسمتی است. البته التهاب خود را دارد. مثلا همه فکر می کنند فلان اتفاق افتاده ـ مثل فیلم ها – بعد معلوم می شه نیفتاده است. یا فکر می کنند آخرش به جای خوب ختم شود اما مثلم فیلم های فرنگی به جای بد ختم می شود. تازه همه سرکار می مانند که چه شد!

جعفریان با ذکر یک مثال آورده است: روزی روزگاری به پیرمرد چاقی بود توی قم، دوچرخه به دست در خیابان های شهر روزنامه اطلاعات می فروخت و هنوز فراوانند آنها که صدای اطلاعات، اطلاعات او را که از دهانی پر در می آمد بیاد دارند.

اکثر روزها برای جلب توجه خلق الله یک تکه ای از اخبار اطلاعات به خصوص معافیت های سربازی را سر زبان داشت. گاهی هم می گفت: بچه ای که پدرش را کشته است و مادری که …. و مانند اینها…. این سرگرمی خوبی برای مردم قم به ویژه کسبه خیابان ارم وصفائیه بود. جایش خالی که ببیند سرگرمی های دیگری رایج شده که صغیر و کبیر را سرکار گذاشته است.

روایت یک زندانی سیاسی از روزی که شهر برایش تیره و تار شد





ژیلا کرم زاده مکوندی، زندانی سیاسی محبوس در بند زنان زندان اوین در نامه ای به شرح آنچه در روز اعزامش به بیمارستان بر وی گذشته پرداخته و می گوید: دلم برای کوچه و خیابان های شهر تنگ شده بود؛ برای خانواده ام؛ برای دوستان و آشنایان، برای نیمای عزیز که در آغاز تولد جنبش سبز مدرسه هم نمی رفت و اکنون کلاس سوم است و بیشتر از همه دلم برای تو تنگ شده بود.

به گزارش کلمه، وی که از زندانیان سبز است و به گناه همراهی با خانواده های زندانیان سیاسی در حبس به سر می برد در بخشی از نامه ی خود آورده است: به بیمارستان رسیده بودیم. مسافتی را باید پیاده می رفتیم به پایین آمدن از پله ی بلند مینی بوس با دستان به هم زنجیر شده سخت بود. گذشتن از عرض خیابان و رد شدن از لابه لای ماشین ها با شرایطی که من داشتم، کار راحتی نبود و همراهی با زنی که درشتی اندام و چادر سیاهش جلو دید مرا می گرفت و در آخر باعث شد صدای ترمز شدید اتومبیل و برخورد آن با زانوانم مرا به خود آورد و سرباز همراهی که با صدای بلندم گفت: آخ!

۶ دی ماه ۱۳۹۰ ژیلا کرم زاده مکوندی که برای انجام کارهای اداری مربوط به گذرنامه به ادارۀ گذرنامۀ تهران مراجعه کرده بود توسط مأموران اطلاعات این ارگان بازداشت و جهت اجرای حکم ۲ سال زندان تعزیری به دادسرای زندان اوین و از آن جا به بند نسوان منتقل شد.

ژیلا کرم زاده مکوندی از مادران پارک لاله پیش از این در روز ۱۹ بهمن سال ۱۳۸۸ در منزل بازداشت، ۳۴ روز را در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر برد و سپس با قرار کفالت ۵۰ میلیون تومانی آزاد شد، بهمن ماه سال ۱۳۸۹ دادگاه بدوی جهت بررسی اتهامات وی تشکیل و در ۲۰ فروردین ماه ۱۳۹۰ حکم چهار سال حبس تعزیری را برای او صادر کرد، دادگاه تجدید نظر سرانجام حکم را به ۲ سال حبس تعزیری و ۲ سال حبس تعلیقی در مدت ۵ سال تقلیل داد که از زمان صدور حکم ۲۲ شهریور ۱۳۹۰ قابل اجرا بوده است.

متن کامل نامه ی این زندانی سیاسی که در اختیار کلمه قرار گرفته به شرح زیر است:

بازی دستبند

با دستان کوچکم

نگاه سرد زندانبان

به کجا می برد

مرا

چنین شتابان

هنوز وقت خاموش شدن بند نرسیده بود که زندانبان صدایم زد و گفت: فردا اعزام داری!

برای ناراحتی پوستی که برایم پیش آمده بود دکتر برایم اعزام نوشت، به خانواده چیزی نگفتم. نخواستم بی دلیل ناراحتشان کنم، صبح زودتر از همیشه از خواب برخاستم و آماده رفتن شدم.

پالتو سبزم را پوشیدم و به اتاق مدیریت بند رفتم. آنجا به وسیله یکی از زندانبان ها مورد بازرسی بدنی قرار گرفتم سپس مرا همراه پلیس با قد وهیکل درشت، سوار ون کردند و در ایستگاه بازرسی اوین نگه داشتند. در آنجا برای بار دوم بازرسی شدم؛ زندانبان با سرباز همراه به دنبال اسلحه و دستبد به اتاق دیگری رفتند پس از بازگشت از دیدن سلاح و دستبند تعجب کردم.

با خودم گفتم چه خبر است که برای بیمارستان رفتن یک زندانی زن بیمار با جثه ای ظریف این چنین مجهز می آیند. آن هم برای کسی که اتهامش حمایت از مادران داغدار و حمایت از خانواده های زندانیان سیاسی بوده است.

ما به اتفاق چند زندانی عادی مرد و چند سرباز سوار مینی بوس قدیمی شدیم. آنجا زندانبان دستبند را درآورد و در مقابل اعتراض من گفت: دستور است.

میان رفتن و ادامه راه به بیمارستان و بازگشت به بند به عنوان اعتراض سردرگم مانده بودم.

دلم برای کوچه و خیابان های شهر تنگ شده بود؛ برای خانواده ام؛ برای دوستان و آشنایان، برای نیمای عزیز که در آغاز تولد جنبش سبز مدرسه هم نمی رفت و اکنون کلاس سوم است و بیشتر از همه دلم برای تو تنگ شده بود.

همه رهگذران انگار نشانی از تو داشتند انگار….

از پنجره بیرون را نگاه می کردم سرباز ها با هم شوخی می کردند سنگینی دستبند دستان کوچک و لاغر مرا آزار می داد.

زندانبان هر از گاهی چادری را کناری می زد و اسلحه اش را نشانم می داد و مدام با گوشی موبابلش حرف می زد و از دستش خیلی عصبانی بودم می توانست دستبند را نزند!

تمام راه به سکوت گذشت. دو ماه و نیم ملاقات حضوری نداشتم؛ تلفن ها قطع و بدجوری به هم ریخته بودم.

دیدن کوچه و خیابان های آشنا همه ی خاطراتی را که دربند روزها را به یادشان به شب می رساندم تداعی می کرد.

یادآوری موج سبز لبخند را به روی لبهایم می نشاند و اشک هایی که بی اختیار به روی گونه هایم به یاد یاران جانباخته می چکید.

به بیمارستان رسیده بودیم. مسافتی را باید پیاده می رفتیم به پایین آمدن از پله ی بلند مینی بوس با دستان به هم زنجیر شده سخت بود.

گذشتن از عرض خیابان و رد شدن از لابه لای ماشین ها با شرایطی که من داشتم، کار راحتی نبود و همراهی با زنی که درشتی اندام و چادر سیاهش جلو دید مرا می گرفت و در آخر باعث شد صدای ترمز شدید اتومبیل و برخورد آن با زانوانم مرا به خود آورد و سرباز همراهی که با صدای بلندم گفت: آخ!

تمام بدنم می لرزید باور نمی کردم که روی پاهایم ایستاده ام و اتفاقی برایم نیفتاده ضربه آنقدر شدید نبود که پاهای من آسیب ببیند و مطمئنا راننده مرا اصلا ندیده بود، سعی کردم بر اعصابم مسلط باشم به بیمارستان رسیده بودم ما را به اتاق شماره ۹ راهی کردند. در آنجا مدتی نشستیم. سالن شلوغ بود و پر رفت و آمد. بعضی با نگاه های خیره به دستبد من زل زده بودند. زن جوانی نگاه معنی داری به من کرد و بغل دست اش گفت: لباسش هم سبز است. یکی پرسید چیکار کرده ای ؟

گفتم: سیاسی ام. سرش را به آرامی تکان داد.

به اتاق معاینه رفتم و زندانبان دستبند مرا باز کردند و خودش نیز به همراه من نزد دکتر آمد. به او گفتم: من باید لباس هایم را دربیاورم تا دکتر بتواند معاینه کند مثل یک کوه یخ فقط نگاه کرد.

دکتر دستوارت لازم را داد و نسخه نوشت و با همان مینی بوس بازگشتیم. پرده پنجره را کشیدم دلم نمی خواست چیزی ببینم. همه چیز برایم تیره و تار شده بود. بغضی گلویم را می فشرد آماده تلنگری بودم، وارد اوین شدیم و به همان اتاق بازرسی رسیدیم و برای سومین بار بازرسی شدم و به سوی بند راه افتادیم دستبند را باز کرده بود اما چشم ازم بر نمی داشت حالم را انگار تازه فهمیده بود بی کلامی وارد اتاق مدیریت بند شدم و به سرعت از راهروها گذشتم. هنوز به اولین پله آخرسیده بودم که صدایی از پشت سر گفت: صبر کنید باید بازررسی شوید….

۱۳/۱۰/۹۱

ژیلا کرم زاده مکوندی

ساعت ۵/۹ بازگشت از بیمارستان رازی

بند زنان زندان اوین

دولت مقصر آلودگی هواست



چکیده :آلودگی‌های به وجود آماده از سبک زندگی مردم پس از انقلاب صنعتی در عموم کشور‌ها تا حد زیادی مهار شده است. ما نباید دوباره چرخ را اختراع کنیم و نقطه بگذاریم و مجددا بیاییم سر خط. ما باید از تجربیات دیگران استفاده کنیم. زمانی مکزیکوسیتی آلوده‌ترین شهر دنیا بود و الان سالم‌ترین آن‌ها. آیا این امر در مکزیکوسیتی با تعطیلی‌ها و طرح زوج و فرد و این قبیل طرح‌ها محقق شد؟ بی‌شک جواب خیر است. در مکزیکوسیتی عوامل تولیدکننده گازهای پاک تولید شد. اما در ایران می‌بینیم که 8 سال است که دولت‌های نهم و دهم در گیر مسائل مربوط به متروند و هر چه مجلس مکان و اعتبار برای مترو تعیین می‌کند دولت آن را پرداخت نمی‌کند. به هر صورت دولت باید از مسیری که پیش گرفته است، تغییر جهت دهد....


نعمت احمدی می گوید که آلودگی هوا در حیطه حقوق عمومی بررسی می‌شود و متولی حقوق عمومی دادستان کل کشور است. عوامل آلوده‌کننده هوا متعددند. نخستین عامل دولت است.

وی در مطلبی که در آرمان نوشته است توضیح داده که به دو دلیل،‌یک تاثیر مستقیم در آلودگی و دو تاثیر غیر مستقیم به واسطه قوانینی که تصویب می‌کند. منظور از دولت در اینجا مجموعه نظام اجرایی است. دولت با اعمالی مانند مجوز برای راه‌اندازی کارخانه‌ها و صنایع آلاینده،‌ واردات کالاهای آلاینده و یا مجوز برای ورود آزبرد باعث آلوده شدن هوا می‌شود. آزبرد ماده‌ای است که در لنت ترمز و یا سقف خانه‌ها به کار می‌رود و از اصلی‌ترین عوامل آلودگی هوا به حساب می‌آید. مالزی به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان آزبرد، استفاده از این ماده را در کشور خودش ممنوع کرده است ولی ایران همچنان بزرگ‌ترین واردکننده آن است.

وی در ادامه آورده است: همچنین ساخت بنزین غیراستاندارد یا تصویب قوانین کم کارآمد راهنمایی و رانندگی و یا دادن جواز به ساختمان‌های غیراستاندارد باعث آلودگی هوا می‌شود. مجوز سیستم‌های گرمایشی غیراستاندارد در ساختمان‌های دولتی یا استفاده از موتور‌های دو محوری نیز عوامل دیگر آلودگی به حساب می‌آید. در تهران یک میلیون موتورسیکلت در حال حرکتند و در کنار اینها سیستم حمل‌ونقلی غیراستاندارد هم در حال کار است. در سیستم حمل‌ونقل شهری تهران ما شاهد استفاده از اتوبوس و مینی‌بوس‌های غیراستاندارد یا تاکسی‌های قدیمی هستیم.

احمدی می افزاید: هنوز خودروی پیکان از اصلی‌ترین خودرو‌هایی است که به عنوان تاکسی از آن استفاده می‌شود. سیستم سوخت پیکان متعلق به دهه ۴۰ شمسی و حدود ۵۰ سال پیش است و حتی قبل از آن چون وقتی کرایسلر انگلستان تولید این خودرو را برای کشور انگلستان خطرناک تشخیص داد این خودرو وارد ایران شد. یا خودرو ۴۰۵ که نه تنها به عنوان تاکسی بلکه به عنوان خودرویی پرطرفدار در ایران به حساب می‌آید، خودرویی است که اتحادیه اروپا از استفاده آن در این اتحادیه جلو گیری کرد. پس با این تفاسیر بیشترین مسئولیت با دولت است که برای جلو گیری از این رویه باید مقرراتی وضع بشود. پس از آن مردم هستند مع ۶۰درصد آلودگی‌ها از طریق خودروهای شخصی آنها ایجاد می‌شود. هر ساله حدود یک میلیون خودرو داخلی تولید می‌شود.

او توضیح داده است که یک میلیون خودرویی که با استانداردهای جهانی مطابقت ندارد ولی دارای ایزوی مورد تایید دولت است. نتیجه این تزریق آلودگی ناشی از یک میلیون خودروی تولیدی در سال است. پس با این تفاسیر آلودگی ناشی از تحرکات مردم و بخش خصوصی هم به طور غیرمستقیم به مردم برمی‌گردد. تمام این موارد برمی‌گردد به حوزه حقوق عمومی که خود شامل مجموعه‌های مختلفی است و در واقع این وظیفه دادستان است که ورود کرده و از این موارد جلوگیری کند. اما به قول شاعر، چون نیک نظر کرد پر خویش در آن دید/ گفتا ز که نالم که از ماست که بر ماست. به هر صورت تولید کالاهای آلاینده و غیراستاندارد و دادن مجوز برای ورود آلاینده‌ها باعث تولید منواکسید کربن می‌شود. دولت بهتر است به جای این همه پولی که صرف پرداخت یارانه یا هزینه‌های مربوط به تحقیق و… می‌کند باید کارهایی را انجام بدهد که سایر دولت‌ها از آن به نتایج مثبت رسیده‌اند. مثلا پنجره خانه‌ها از اصلی‌ترین مجاری از بین رفتن انرژی هستند. امروزه برای جلوگیری از این امر پنجره‌های دو جداره تولید شده است. دولت می‌تواند با کمک کردن به سازنده‌ها، پنجره‌های دو جداره را روی خانه‌ها نصب کند تا میزان مصرف سوخت به نصف برسد. سرنوشت تهران سرنوشتی است که همه دنیا آن را تجربه کرده‌اند. مگر فقط ما هستیم که کلانشهر داریم؟ آلودگی ناشی از صنعت و ماشین مختص به همه دنیاست و محصول انقلاب صنعتی است.

وی در ادامه افزوده است: آلودگی‌های به وجود آماده از سبک زندگی مردم پس از انقلاب صنعتی در عموم کشور‌ها تا حد زیادی مهار شده است. ما نباید دوباره چرخ را اختراع کنیم و نقطه بگذاریم و مجددا بیاییم سر خط. ما باید از تجربیات دیگران استفاده کنیم. زمانی مکزیکوسیتی آلوده‌ترین شهر دنیا بود و الان سالم‌ترین آن‌ها. آیا این امر در مکزیکوسیتی با تعطیلی‌ها و طرح زوج و فرد و این قبیل طرح‌ها محقق شد؟ بی‌شک جواب خیر است. در مکزیکوسیتی عوامل تولیدکننده گازهای پاک تولید شد. اما در ایران می‌بینیم که ۸ سال است که دولت‌های نهم و دهم در گیر مسائل مربوط به متروند و هر چه مجلس مکان و اعتبار برای مترو تعیین می‌کند دولت آن را پرداخت نمی‌کند. به هر صورت دولت باید از مسیری که پیش گرفته است، تغییر جهت دهد.

۱۳۹۱ دی ۲۵, دوشنبه

بروجردی: هر که می گوید انتخابات آزاد، برود توبه کند


رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس که در جریان اختلاس سه هزار میلیارد تومانی پایش به دادگاه کشیده شده هم به جرگه منتقدان انتخابات آزاد پیوست و گفت: مطرح کردن انتخابات آزاد از سوی برخی افراد، کمک به عملی شدن توطئه‌های دشمن علیه ملت ایران است.
علاءالدین بروجردی نماینده بروجرد با بیان اینکه کلیدواژه انتخابات آزاد، اقدام انحرافی دشمن برای انتخابات آتی است، اظهار داشت: تجربه سی‌و چندساله انقلاب اسلامی نشان از برگزاری ۳۴ انتخابات آزاد در کشور دارد.
وی با بیان اینکه برخی افراد که پیروز انتخابات در ایران بوده‌اند با زیر سؤال بردن سلامت انتخابات، فعالیت خود را نیز زیر سؤال برده‌اند، تاکید کرد: دشمن برای مقابله با ملت ایران، تلاش دارد در انتخابات گام به گام توطئه‌افکنی کند و مطرح شدن کلید واژه انتخابات آزاد نیز از جنس توطئه‌های دشمن است.
بروجردی با این ادعا که هر نوع ادعا درباره آزاد نبودن انتخابات زمینه سؤاستفاده دشمن را فراهم می‌کنند، گفت: افرادی که انتخابات آزاد را مطرح می‌کنند، در جهت عملی کردن توطئه‌ها علیه ملت ایران، دشمن را یاری می‌کنند. رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان گفت: افرادی که انتخابات آزاد را مطرح کرده‌اند باید استغفار کنند.

بنزین و سی‌ان‌جی؛ آلایندگی خودروهای گازسوز ۱۴ برابر بیشتر است



آمارها نشان می‌دهد نیاز روزانه بنزین کشور پس از هدفمند کردن یارانه‌ها حدود ۶۵‌میلیون لیتر در روز بوده است که در گذشته بیش از ۴۵‌میلیون لیتر بنزین در داخل تولید می‌شد که این حجم بنزین با بنزین سوپر وارداتی با عدد اکتان ۹۸ تا ۱۰۰ مخلوط شده تا به اکتان ۸۷ تا ۹۳ برسد و برای خودروها قابل مصرف باشد.
با این حال پس از قطع واردات بنزین هم‌اکنون بخشی از نیاز کشور از بنزین تولیدی در پالایشگاه‌ها و بخشی نیز از طریق مخلوط کردن بنزین پایه و بنزین پتروشیمی‌ها تامین می‌شود. از سویی دیگر تعداد خودروهای گازسوز در کشور نیز به سه ‌میلیون و ۴۰۰‌هزار دستگاه رسیده و تعداد جایگاه‌های عرضه گاز طبیعی فشرده یک‌هزار و ۹۵۶ جایگاه است.
آن‌گونه که دکتر سیمین عیدی‌وند، مسوول مرکز پژوهش‌های پتروشیمی بندر امام به «شرق» می‌گوید مشکل فقط کیفیت پایین سوخت تولید شده در کشور نیست، بلکه این خودروها هستند که هر سوختی را حتی باکیفیت‌ترین نوع آن را به صورت ناقص می‌سوزانند و آلودگی تولید می‌کنند.
این متن گفته‌های سیمین عیدی‌وند است: «بنزین تولید شده در کشور که در جایگاه‌های عرضه سوخت وجود دارد استاندارد یورو ۲ دارد، بخشی از این بنزین در پتروشیمی‌ها تولید می‌شود و عدد اکتان بالایی مطابق استانداردهای جهانی دارد اما به دلیل اینکه حاوی بنزن بالاتر از حد استاندارد است به پالایشگاه‌ها فرستاده می‌شود تا بنزن آن کاهش داده شود، با این حال در این فرآیند عدد اکتان این بنزین کاهش پیدا می‌کند. اما همان‌طور که گفتم مساله اصلی این است که حتی اگر بنزین با استانداردهای بالاتر مانند یورو ۴ نیز در کشور تولید شود به دلیل اینکه خودرویی در کشور تولید نمی‌شود که مطابق استاندارد یورو ۴ باشد در نتیجه کار تفاوتی ایجاد نخواهد شد. به اعتقاد من مساله اصلی در این میان نحوه سوختن ناقص بنزین در موتور خودروها و نه نوع بنزین تولید شده است، چراکه خودروهای ما با این وضعیت حتی بهترین بنزین را نیز به صورت ناقص سوزانده و آلاینده هوا تولید می‌کنند.» دکتر بهروز دهزاد، دکترای محیط‌زیست خود را از دانشگاه سوربن فرانسه گرفته و سال‌ها استاد دانشگاه شهید بهشتی در تهران بود، او هم در گفت‌وگو با «شرق» روی یک مساله جدید مرتبط با آلودگی هوای کلانشهرهای کشور دست می‌گذارد، بر اساس گفته‌های این کارشناس خودروهای گازسوز کشور ۱۴ برابر بیشتر از دیگر خودروها آلاینده تولید می‌کنند. این گفته‌های دکتر دهزاد است: «با وجود اینکه ۴۰ سال از اولین‌باری که موضوع آلودگی هوا در تهران مطرح شد می‌گذرد هنوز عامل فعال و اصلی آلودگی هوا در کشور ما مشخص نشده است، چراکه در طول این سال‌ها با وجود صرف صدها‌میلیارد‌تومان و انجام تحقیقات بسیار کارها و پژوهش‌ها توسط افراد متخصص و کارشناس انجام نشده است. این در حالی است که ما بدون شناخت عامل فعال آلودگی هیچ ذهنیت درستی از موضوع نخواهیم داشت. کارشناسان تاکنون ۴۰ آلاینده در هوای آلوده شهرها شناسایی کرده‌اند، این در حالی است که تعداد آلاینده‌ها قطعا بیشتر از این است، چراکه این آلاینده‌ها در هوای شهرها به دلیل تشعشعات خورشیدی، رطوبت و دمای هوا با هم ترکیب می‌شوند و ماده‌های جدیدی می‌آفرینند، این ماده‌ها قطع به‌یقین بسیار خطرناک‌تر و آلاینده‌تر هستند. بر اساس اطلاعات من و شواهد موجود در هوای تهران، اکسید ازت که ناشی از سوختن ناقص بنزین و گاز در موتور خودروهاست عامل فعال آلودگی در هواست. همچنین غبار خاکستری رنگی که صبح‌ها می‌توان آن را روی شیشه خودروها دید و پان (P.A.N) نام دارد نیز یکی دیگر از نشانه‌های آن است. این ماده بسیار خطرناک و سرطانزاست. اکسید ازت نه ناشی از نوع سوخت که به دلیل ناقص سوختن آن در موتور خودروها و ترکیب شدن آن با ازت موجود در هوا تولید می‌شود. از سویی دیگر دلیل اینکه من سال‌ها با گازسوز کردن خودروها مخالف می‌کردم این بود که تولید اکسید ازت در موتور خودروهای گازسوز ۱۴ برابر بیشتر از خودروهای بنزین‌سوز است. علت آن نیز این است که گاز برای سوختن ۱۴ برابر بیشتر از بنزین به هوا نیاز دارد. به همین دلیل نیز میزان آلودگی هوای شهرها به نسبت افزایش تعداد خودروهای گازسوز در شهرهای کشور افزایش پیدا می‌کند. راهکار حل این معضل هم کار چندان سخت و دشواری نبوده و نیست. اما به دلیلی که من نمی‌دانم در همه این سال‌ها فکری برای آن نشد. راهکار این بود که فیلتر مخصوصی که قیمت بسیار اندکی نیز دارد روی اگزوز این خودروها نصب شود که می‌تواند تا ۹۸‌درصد گازهای آلاینده خودروها را به آب تبدیل کند. با این حال تاکنون هیچ‌وقت این کار انجام نشده است.»
نگاهی به آمارهای اعلام شده از سوی مسوولان و افزایش تعداد خودروهای گازسوز کشور و یافتن نسبت آن با میزان آلودگی هوای تهران را به راحتی می‌توان پیدا کرد. براساس آمارهای موجود در سال ۸۰ در شهر تهران تنها سه ‌هزار تاکسی از ۸۰‌هزار دستگاه تاکسی پایتخت گازسوز شده بودند، این در حالی است که جدید‌ترین آمار اعلام شده از سوی حسین هاشمی، سخنگوی ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور حاکی از افزایش ۳۳برابری تعداد خودروهای دوگانه‌سوز در کشور از سال ۸۴ تا امروز حکایت دارد، چراکه خودروهای دوگانه‌سوز در سال ۱۳۸۴ از ۱۰۵‌هزار دستگاه به سه‌میلیون و ۳۰۰‌هزار دستگاه در سال‌جاری رسیده است.

هشدار پزشکان درباره افزایش‌سرطان ناشی از آلودگی هوا




بدنبال آلودگی بیش از حد هوا و افزایش بیماری ها در اثر این آلودگی، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، نسبت به افزایش موارد سرطان به دنبال تشدید آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور هشدار داد.
دکتر ایرج خسرونیا به عوارض ناگوار آلودگی هوا بر سلامت افراد اشاره کرد و افزود: آلودگی هوا باعث تحریک سیستم تنفسی، گوارشی، خونی، مغز و اعصاب و پوست می‌شود.
وی افزود: اگر این آلودگی به صورت مکرر و به مقدار زیاد باشد، باعث ناراحتی دستگاه تنفسی افراد شده و از طریق استنشاق مواد شیمیایی موجود در هوای آلوده، می‌تواند ایجاد سرطان کند.
خسرونیا به تحریک دستگاه گوارشی از طریق تنفس هوای آلوده اشاره کرد و گفت: تنفس هوای آلوده که در آن مواد سمی و خطرناک مثب نیتراتها و… است، باعث تحریک دستگاه گوارشی و احتمال بروز سرطانهای معده و مری می‌شود. رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران به عوارض آلودگی هوا بر سلامت پوست اشاره کرد و افزود: آلودگی هوا می‌تواند منجر به سرطان پوست شود. به طور کلی هر ماده خارجی که باعث تحریک یک عضو بدن شود، ممکن است منجر به سرطان شود.
به گفته وی، تمامی ساکنان شهرهای بزرگ کشور و افرادی که در محیطهای آلوده کار می‌کنند، در معرض ابتلا به سرطان قرار دارند. خسرونیا افزود: کارخانجات لاستیک سازی که افراد با آزبست سر و کار دارند، از جمله محیطهایی است که سلامت شاغلین در این اماکن را تهدید می‌کند.

آوارگان سوری رویاروی بحرانی تکان‌دهنده/ تجاوز و خشونت‌جنسی در سوریه هولناک است


براساس آخرین داده‌ها، تعداد آوارگانی که از درگیری‌های سوریه به کشورهای همسایه گریخته‌اند، به بیش از ۶۰۰ هزار نفر رسیده است. کمیته بین‌المللی نجات، از سازمان‌های امدادرسان در منطقه، از کشورهای جهان خواست تا واکنش سریع‌تری به این وضعیت نشان دهند.
به گزارش بهار، این موسسه میزان تجاوز و خشونت‌های جنسی در جریان درگیری‌های سوریه را “هولناک” توصیف کرد. سازمان ملل متحد برآورد کرده است که از زمان آغاز اعتراضات ضددولتی در سوریه از ماه مارس سال ۲۰۱۱ میلادی (برای نزدیک به ۲۲ ماه) بیش از ۶۰ هزار نفر کشته شده‌اند.
گفته شده است که به جز افرادی که سوریه را ترک کرده‌اند، به دلیل تغییر مداوم محل درگیری‌ها، دست‌کم دو میلیون نفر ناگزیر شده‌اند محل زندگی خود را ترک کنند و در داخل خاک سوریه آواره شوند.
کمیته بین‌المللی نجات می‌گوید که بیشتر پناهجویان سوری، تجاوز جنسی را مهم‌ترین دلیل خود برای ترک سوریه می‌خوانند و آن را اصلی‌ترین چهره جنگ در این کشور توصیف می‌کنند. آنها می‌گویند که در بیشتر موارد، تجاوز جنسی در مقابل اعضای خانواده افراد انجام می‌شود. این سازمان امدادرسان، وضعیت ارائه خدمات پزشکی و مشاوره روانی به پناهجویان سوری را نامناسب خوانده و از این وضعیت انتقاد کرده است. این سازمان همچنین روند امدادرسانی بین‌المللی را “به شدت ناکافی” توصیف کرده و گفته است که بحران در سوریه “به طور پیوسته در حال بدتر شدن” است.
براساس گزارش‌ها، در روزهای اخیر منطقه خاورمیانه بدترین سرمای زمستانی را در ۲۰ سال اخیر داشته است که شرایط را برای پناهجویان سوری به مراتب دشوارتر می‌کند. بین گروهی از آوارگان سوری که در دره بقاع در لبنان به سر می‌بردند، حتی یک کودک هم لباس زمستانی به تن نداشت. همه (از سرما) می‌لرزیدند و به سرفه افتاده بودند. تعدادی از آنها حتی کفش به پا نداشتند.
هفته گذشته یکی از نهادهای سازمان ملل متحد کلیک گزارش داد که نزدیک به یک میلیون نفر از مردم سوریه در گرسنگی به سر می‌برند. برنامه جهانی غذا که بزرگ‌ترین نهاد ارائه‌دهنده کمک‌های بشردوستانه دنیا به شمار می‌رود، اعلام کرد که در حال امدادرسانی به یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر سوری است، ولی ادامه درگیری‌ها و در دسترس نبودن بندر طرطوس برای انتقال مواد غذایی، سبب شده است بسیاری از مردم این کشور کمکی دریافت نکنند.

وزارت بهداشت: آنفلوانزای خوکی در ایران بومی شد/ افزایش فصلی و مرگ ۶ بیمار


رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت گفت: بیماری آ‌نفلوانزای خوکی دیگر در تمام کشورها جزئی از آنفلوانزای فصلی و بومی شده است. شیوع ۳ نوع آنفلوانزا در زمستان افزایش یافته و این بیماری‌ها تاکنون جان ۶ ایرانی را گرفته است.
محمد مهدی گویا افزود: بیماری آنفلوانزا انواع (سوش‌های) مختلفی دارد که هر زمان سوش‌های جدید ویروس آن در برخی نقاط دنیا دیده می‌شود روی آن اسم می‌گذارند مانند ویروس H1N1 که حدود سه سال پیش(۲۰۰۹ میلادی) دیده شد و نام آ‌نفلوانزای خوکی گرفت.
وی گفت: اما همین ویروسها اگر گسترش یابند و وارد انواع ویروسهای آنفلوانزای فصلی شوند دیگر به آن نام خاص خوانده نمی‌شوند.
رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت اضافه کرد:‌ ویروس آنفلوانزای خوکی یا H1N1 هم از نوع ویروسهاست که امسال جزئی از ویروسهای شایع فصلی است و شاهد همه گیری جهانی آن از جمله در ایران هستیم.
به گزارش فارس، وی گفت:‌ امسال ۳ ویروس H1N1، ویروس آنفلوانزای نوع B و ویروس H3N2 به عنوان ۳ ویروس شایع در آنفلوانزای فصلی جهانی شناخته و معرفی شده‌اند و در کشور ما نیز این ۳ ویروس به صورت گسترده فعال شده و به خصوص در ۲ ماه اخیر شاهد افزایش موارد آ‌نفلوانزا در کشور هستیم.
گویا ادامه داد: بیماری آنفلوانزا در ماههای اخیر به خصوص در استانهای غربی، شمالی، شمال غربی و مرکزی شامل تهران، البرز، قزوین، آذربایجان غربی، مازندران، قم، زنجان، بیش از بقیه مناطق کشور شایع شده است و آزمایش ۳۰۰ نفر از مبتلایان وجود این ۳ نوع ویروس را تأیید کرده است. البته همه این بیماران درمان شدند.
وی افزود: اکنون در فصل بیشترین شیوع بیماری آنفلوانزا هستیم و پیش بینی می‌شود تا پایان زمستان حدود ۲۰ درصد جمعیت کشور به این بیماری مبتلا و البته درمان شوند.
وی گفت: بیماری آنفلوانزا البته در کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند می‌تواند‌ مرگ هم داشته باشد به طوری که از شروع فصل سرما تاکنون ۶ نفر از مبتلایان به آنفلوانزا که بیماری قلبی یا ریوی مزمن داشتند جان خود را از دست دادند که البته این آمار نسبت به آمار سالهای گذشته پایین است ولی تا آخر زمستان افزایش می‌یابد.
رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت گفت:‌ وزارت بهداشت برای کنترل این بیماری افراد پر خطر شامل بیماران و کادر درمانی را علیه آنفلوانزا واکسینه کرده است و واکسن آنفلوانزا در داروخانه‌ها در دسترس همه مردم قرار دارد.
وی افزود: مهمترین توصیه وزارت بهداشت برای کنترل این بیماری رعایت بهداشت فردی در بین افراد مبتلا به آنفلوانزا برای جلوگیری از ابتلای دیگران و استراحت در منزل است.

بروجردی: هر که می گوید انتخابات آزاد، برود توبه کند


رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس که در جریان اختلاس سه هزار میلیارد تومانی پایش به دادگاه کشیده شده هم به جرگه منتقدان انتخابات آزاد پیوست و گفت: مطرح کردن انتخابات آزاد از سوی برخی افراد، کمک به عملی شدن توطئه‌های دشمن علیه ملت ایران است.
علاءالدین بروجردی نماینده بروجرد با بیان اینکه کلیدواژه انتخابات آزاد، اقدام انحرافی دشمن برای انتخابات آتی است، اظهار داشت: تجربه سی‌و چندساله انقلاب اسلامی نشان از برگزاری ۳۴ انتخابات آزاد در کشور دارد.
وی با بیان اینکه برخی افراد که پیروز انتخابات در ایران بوده‌اند با زیر سؤال بردن سلامت انتخابات، فعالیت خود را نیز زیر سؤال برده‌اند، تاکید کرد: دشمن برای مقابله با ملت ایران، تلاش دارد در انتخابات گام به گام توطئه‌افکنی کند و مطرح شدن کلید واژه انتخابات آزاد نیز از جنس توطئه‌های دشمن است.
بروجردی با این ادعا که هر نوع ادعا درباره آزاد نبودن انتخابات زمینه سؤاستفاده دشمن را فراهم می‌کنند، گفت: افرادی که انتخابات آزاد را مطرح می‌کنند، در جهت عملی کردن توطئه‌ها علیه ملت ایران، دشمن را یاری می‌کنند. رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان گفت: افرادی که انتخابات آزاد را مطرح کرده‌اند باید استغفار کنند.